انرژی

احتمال صعود نفت به ۱۰۰ دلار به دلیل تحریم‌های ایران

مدیر بخش تحقیقات کالای بانک استاندارد چارترد پیش‌بینی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ایران ممکن است باعث کمبود شدید عرضه در بازار تا پایان امسال شده و قیمت‌های نفت را به ۱۰۰ دلار برساند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پل هوررسنل در حاشیه کنفرانسی در لندن به “اس اند پی گلوبال پلاتس” گفت: بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نوامبر احتمالا تولید نفت ایران را حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز تا پایان امسال کاهش می‌دهد، با این حال کاهش تولید ایران در سال آینده کمتر از ۱.۴ میلیون بشکه در روز خواهد بود، زیرا ایران پیش از این نیز راه‌هایی برای صادرات نفت خود پیدا کرده بود.

کمبود عرضه برای سه ماهه چهارم امسال به خصوص در دسامبر و احتمالا در اوایل سه ماهه اول سال آینده پیش‌بینی می‌شود. ما انتظار نداریم قیمت نفت در سال آینده به ۱۰۰ دلار در هر بشکه بالغ شود، اما احتمال این‌که به دلیل نگرانی‌های بازار در سه ماهه چهارم به بالای ۹۰ دلار و تا ۱۰۰ دلار صعود کند، خیلی دور نیست به خصوص که نفت برنت اکنون ۸۲ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

همچنین بخوانید

 بانک استاندارد چارترد  هفته گذشته با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کندی رشد تولید شیل آمریکا، قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت برنت در سال ۲۰۱۹ را سه دلار افزایش داده و به ۷۸ دلار رساند و قیمت برنت برای سال ۲۰۲۰ را هفت دلار افزایش داده و به ۸۵ دلار در هر بشکه رساند.

این بانک پیش از بازبینی پیش‌بینی خود، برآورد کرده بود تحریم‌ها تولید ایران را تا پایان امسال یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.

استاندارد چارترد در یادداشت تحقیقاتی خود خاطر نشان کرد: میزان کندی تقاضا احتمالا کمتر از کندی رشد تولید آمریکا و افت عرضه نفت ایران خواهد بود، با این حال قیمت‌های نفت معمولا نسبت به نگرانی‌ها پیرامون کندی تقاضا حساسیت ویژه‌ای از خود نشان می‌دهد، در حالی که شبح بحران‌های اقتصادی گذشته همچنان بازار را آزار می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا