بورسبورس اوراق

پتانسیل های بازار سرمایه شناسانده شود/ هدایت نقدینگی ورودی به سمت صنایع کمتر رشد یافته

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات، بازار سرمایه را با توجه به روند رو به رشد درآمدی ، افزایش نرخ ارز، افزایش صادرات و نیز رشد ارزش جایگزینی شرکت ها از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری دانست و گفت: به نظر می رسد این بازار در یک سال آتی نیز از نظر بازدهی نسبت به سایر بازارها وضعیت مناسب تری خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدرضا علوی،  با اشاره به ورود نقدینگی به بازار سرمایه در ماه های اخیر گفت: از ابتدای سال شاهد رشد زیادی در بازارهای موازی بازار سرمایه بودیم، تا جایی که ورود نقدینگی سرگردان به آنها باعث نوسان های شدید و بعضا مخرب در آن ها شده است؛ در حالی که با آشکار شدن پتانسل های نهفته در بازار سرمایه و رشد درآمد شرکت های بورسی که با شفافیت مناسب همراه است، اکنون بخشی از آن نقدینگی هوشمند به سمت بازار سرمایه سرازیز شده است و اثر مثبت این اتفاقات بر اقتصاد کشور نیز مشهود خواهد بود.

وی با تاکید بر پتانسیل فراوان بازار سرمایه برای جذب نقدینگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر درصد کمی از این پتانسیل به سرمایه گذاران شناسانده شده و این ظرفیت هنوز به طور کامل کشف و استفاده نشده است.

علوی بازار سرمایه را دارای امنیت سرمایه گذاری بیشتر دانست و افزود: نقدینگی سرایز شده به سمت بازار سرمایه سبب افزایش حجم معاملات و روند رو به رشد شاخص بورس شده  که این امر هم در بازدهی و هم در رونق سرمایه گذاری و نیز افزایش توان شرکت ها در تامین سرمایه لازم برای طرح های توسعه ای موثر است و در میان مدت اثر خود را بر رشد تولید ناخالص داخلی خواهد گذاشت.

روند رو به رشد ادامه دار است

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات با مقایسه ریسک های سرمایه گذاری در بازارهای مختلف یادآور شد: به جرات می توان گفت بازار سرمایه با توجه به روند رو به رشد درآمدی شرکت ها، افزایش نرخ ارز، افزایش صادرات و نیز رشد ارزش جایگزینی شرکت ها از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری است و به نظر می رسد در یک سال آتی از نظر بازدهی نسبت به سایر بازارها وضعیت مناسب تری خواهد داشت.

وی با اشاره به صندوق های سرمایه گذاری به عنوان یکی از کم ریسک ترین ابزارهای موجود در بازار سرمایه گفت: صندوق های سرمایه گذاری از مدیریت حرفه ای برخوردارند و به همین دلیل مدیران آن با شناسایی سهام مناسب و سرمایه گذاری متنوع، بازدهی های بسیار خوبی برای سرمایه گذاران کسب می کنند. از طرفی با توجه به اینکه اطلاعات دقیق این صندوق ها به صورت روزانه منتشر می شود امکان بررسی و انتخاب دقیق تری را به سرمایه گذاران می دهند.

ابزارهای متنوع سرمایه گذاری برای سلایق مختلف

این فعال اقتصادی ضمن اشاره به توانایی بازار سرمایه در پوشش همه نوع سرمایه گذاری در قالب ابزارهای مالی مختلف خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار زمینه سرمایه گذاری همه نوع سرمایه گذار اعم از ریسک پذیر و کمتر ریسک پذیر را دارد؛ حتی برای کسانی که تمایل به سرمایه گذاری روی فلزات گرانبها مانند طلا را دارند نیز ابزارهای آن در بورس موجود است.

وی تسهیل در سرمایه گذاری و معافیت مالیاتی را از دیگر موهبت های سرمایه گذاری روی طلا از طریق ابزارهای بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: اگر شما بخواهید در بازار سکه و ارز خرید و فروش انجام دهید قطعا با مشکلات، ممنوعیت ها و ریسک های نگهداری دارایی مواجه هستید؛ اما با استفاده از ابزاری مانند صندوق های سرمایه گذاری طلا به راحتی می توانید به طور مستقیم روی این فلز گرانبها سرمایه گذاری کنید.

پایان سال میلادیِ بازارهای جهانی افزایشی است

علوی در ادامه درباره تاثیر تحولات بین المللی بازارهای جهانی نفت و کامودیتی ها بر روند فعلی بازار سرمایه گفت:حجم عمده ای از بازار سرمایه در کشور متاثر از قیمت های جهانی نفت و مشتقات نفتی است؛ در حال حاضر با عقلانیتی که در اوپک در راستای کاهش تولید نفت حاکم شده و در اجلاس اخیر این سازمان در الجزایر نیز بر این روند تاکید شده ، قیمت آن در حال افزایش است.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به وجود خلا حضور نفت ایران در بازارهای جهانی خاطرنشان کرد: منابع مرغوب نفت عربستان رو به کاهش است و با مخالفت این کشور به همراه روسیه در اجلاس اوپک و غیر اوپک در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت نفت و به تبع آن مشتقات نفتی هستیم. از طرفی قیمت اغلب کامودیتی ها نیز به دلیل جنگ تجاری بین آمریکا و چین رو به افزایش است و این مساله هر چند با تاخیر اما بی شک بازارها را متاثر می کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات، زمان باقی مانده از سال میلادی جاری را فرصتی برای ادامه روند افزایشی نفت و کامودیتی ها  دانست و تصریح کرد: تا ژانویه زمان زیادی نمانده و با توجه به اتفاقاتی که در بازار نفت افتاده است، کاهشی برای قیمت ها متصور نیستیم. ضمن این که در بازار کامودیتی ها چین در پی جنگ تجاری با آمریکا مصرف داخلی خود را افزایش داده است و این مساله ثبات قیمت فعلی یا افزایش آن را به دنبال دارد.

علوی درباره استراتژی لازم برای سهامداران در راستای حرکت در مسیر درست تحلیلی و بنیادی معاملات گفت: با وجود بازار فعلی و سرازیر شدن حجم نقدینگی مناسب به سمت آن و شرایط مساعد حاکم بر اغلب گروه های بازار، ممکن است سیگنال هایی نیز در این میان صادر شود و برخی سرمایه گذاران آن را کمتر بررسی کنند و درباره آن پرریسک و بی محابا عمل کنند.

وی با توصیه به این که همواره می توان در این موارد به فعالان قدیمی بازار سرمایه رجوع کرد، افزود: بازار سرمایه طی سالیان بسیار، فعالان و شرکت هایی را در خود پرورش داده است که در این حوزه در خط مقدم هستند.این شرکت ها اعم از شرکت های مشاوره سرمایه گذاری،شرکت های سبد گردانی و کارگزاران همواره در مدیریت بازار سرمایه و حرکت به سمت و سوی درست آن پیش قدم بوده اند.

علوی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بازار سرمایه سهامی داریم که پتانسل رشد داشته و رشد معقول خود را کرده است. همچنین سهامی داریم که پتانسیل رشد دارد اما هنوز رشد لازم را نکرده است. این شرایط در کنار هجوم نقدینگی به بازار سرمایه ، مدیریت و هدایت درست سرمایه را می طلبد تا معاملات هیجانی و رشدهای نامتقارن به خصوص در برخی سهام که از نظر بنیادی چندان مطلوب نیستند کنترل شود و هر سهم بتواند در این بازار مسیر درست رشد خود را طی کند.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا