بانکبورسراه و ساختمانفرابورس

وام مسکن ارزان شد

ارزش مبادلات اوراق تسهیلات مسکن در شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بازارهای نه‌گانه فرابورس ایران در ۲۰ روز کاری آخرین ماه تابستان میزبان مبادله ۱۸ هزار و ۸۸۴ میلیون ورقه بهادار به‌ارزش ۱۰۵ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال بودند که رشد ۲۸۱درصدی حجم و افزایش ۱۷۶درصدی ارزش مبادلات را نسبت به شهریورماه سال ۹۶ نشان می‌دهد.

این در حالی است که در این مدت در بازار اول فرابورس، یک‌هزار و ۸۱۷ میلیون سهم به‌ارزش ۴هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال و در بازار دوم نیز ۶هزار و ۸۶۱ میلیون سهم به‌ارزش ۲۵هزار و ۶۸۷ میلیارد ریال دست به دست شد که این دو بازار نسبت به شهریور سال گذشته رشد بیش از ۲۰۰درصدی حجم و ارزش مبادلات را تجربه کرده‌اند.

در تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز جابه‌جایی ۹هزار و ۸۶۰ میلیون سهم رقم خورد که این حجم از مبادلات ارزش ۱۹هزار و ۷۳۵ میلیارد ریالی را به‌ثبت رساند. در این میان تابلو «پایه ب» با میزبانی از معامله بیش از ۷هزار و ۲۰۰ میلیون سهم به‌ارزش افزون بر ۱۶هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش دادوستدهای این بازار را به خود اختصاص داد.

هچنین رصد مبادلات ابزارهای نوین مالی در ماه گذشته در فرابورس ایران نشان می‌دهد معامله‌گران اوراق در مجموع تابلوهای اوراق بدهی، تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طی یک ماه دادوستد ۳۲۵ میلیون ورقه را به‌ارزش ۵۵هزار و ۳۴۵ میلیارد ریال رقم زدند که حجم این مبادلات نسبت به شهریورماه سال ۹۶ کاهش ۱۸درصدی و ارزش آن افزایش ۱۰۰درصدی را به‌ثبت رساند.

این در شرایطی است که دادوستد اوراق بدهی در ماه گذشته به ۶۰ میلیون ورقه به‌ارزش نزدیک به ۵۰هزار میلیارد ریال رسید که بیش از ۱۰۰درصد افزایش یافته است. در مقابل اما ارزش مبادلات اوراق تسهیلات مسکن نسبت به شهریورماه سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافت و خریداران و فروشندگان این اوراق یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار ورقه تسه را به‌ارزش بیش از یک‌هزار میلیارد ریال مبادله کردند.

مبادلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز در حالی با کاهش ۲۹درصدی در حجم در شهریورماه مواجه شد که رشد ۱۱۳درصدی را در ارزش مبادلات به‌ثبت رساند.

همچنین رصد جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به‌تفکیک گروه‌های صنعت حاکی از آن است که میان صنایع فرابورسی، گروه فلزات اساسی با در اختیار داشتن ارزش ۸هزار و ۹۳۹ میلیارد ریالی یعنی ۱۸ درصد از سهم کل، رتبه نخست را داراست. رتبه‌های دوم تا پنجم نیز به‌ترتیب در اختیار گروه‌های محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، پیمانکاری صنعتی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات قرار گرفته است.

در مجموع ارزش مبادلات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و SME طی ۲۰ روز کاری شهریورماه به ۴۸هزار و ۴۲۶ میلیارد ریال رسید.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس ایران هم که در آخرین روز کاری مردادماه در ارتفاع ۱۵۵۳واحدی قرار داشت با رشد چشم‌گیر ۲۱درصدی طی شهریورماه، معاملات آخرین ماه تابستان را در ارتفاع ۱۸۷۹واحدی به پایان رساند و با بازدهی ۷۱درصدی از ابتدای سال به‌استقبال پاییز رفت.

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا