انرژیبورسبورس انرژی

قبل از تشکیل بورس نفت باید مدل سازی شود

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی:

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان این که قبل از تشکیل بورس نفت باید مدل سازی شود، از مراکز تحقیقاتی درخواست کرد تا نتیجه تحقیقات خود را در مورد بورس به اتاق بازرگانی ارائه کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا پدیدار در میزگرد بررسی راهکارهای تشکیل بورس نفت با اشاره به اینکه ما یک آسیب‌شناسی در اتاق بازرگانی در زمینه بورس نفت انجام دادیم، گفت: جمع‌بندی که صورت گرفت، این بود که وزارت نفت متأسفانه اعتقاد، اعتماد و اعتبار به بخش خصوصی نمی‌دهد و تا زمانی که این سه مشکل حل نشده است، نباید انتظار داشت تا بخش خصوصی بتواند درست به فعالیت خود عمل کند.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصاد، گفت: این مصوبه در مورد تشکیل بورس نفت نیز ناقص است. در صورتی که باید زیرساخت‌های آن مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گرفت و همچنین رعایت حقوق فروشنده به خریدار نیز در آن دیده شود.

همچنین بخوانید

پدیدار ادامه داد: اگر ما به صورت کنسرسیوم عمل کنیم، آمادگی داریم تا صد درصد نفت را در بورس خرید و فروش کنیم، زیرا که می‌دانیم نفت بر اساس یک مکانیزمی در بورس عرضه و تقاضا می‌شود.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا در جدیدترین بررسی‌های خود اعلام کرده است، اگر اروپایی‌ها از برجام خارج شوند، رشد اقتصادی کشور تا پایان سال به ۲.۸- می‌رسد و اگر اروپایی‌ها باقی بمانند، رشد اقتصادی منفی ۰.۵ خواهد بود، گفت: با چنین شرایطی دولت و مسئولان به بخش خصوصی توجه نمی‌کنند در صورتی که ۸۶ درصد اقتصاد کشور دولتی است و خصولتی است و ۱۴ درصد بخش خصوصی و تعاونی است،‌بنابراین ما انتظار داریم از دولت که به بخش خصوصی توجه کرده و آنها را در اقتصاد بیشتر سهیم کند.

این فعال صنعت نفت در ادامه با اشاره به اینکه برای تشکیل بورس نیازمند به کار مطالعاتی و فرایندی است، گفت: ما از تمام مراکز پژوهشی و مطالعاتی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس تقاضا داریم تا مطالعات خود را در مورد چگونگی تشکیل بورس نفت به ما تحویل دهند تا ما بتوانیم یک مدل جدیدی را ایجاد کنیم. شما می‌دانید که بورس شانگهای عمر زیادی ندارد، اما آنها توانستند که یک مدل موفقی را برای آن ایجاد کنند و وقتی مدلسازی صورت گرفت می‌بینیم که بورس چقدر رشد خواهد کرد.

این کارشناس صنعت نفت در ادامه با اشاره به اینکه دولت تا کی باید منفعت‌طلب باشد و مانع از مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد شود، گفت: زمانی که بورس نفت در سال‌های اوایل دهه ۹۰ و اواخر دهه ۸۰ تشکیل شد، اگر اجازه می‌دادیم مدلسازی صورت گیرد الان قطعاً بورس ما جلوتر از بورس دوبی و شانگهای بود و ما نیز توقع داریم که با تشکیل بورس فقط مقطعی نباشد و اجازه دهیم، حتی بعد از دوران تحریم‌ها نیز بورس نفت فعالیت خود را انجام دهد تا از این طریق بخش خصوصی بتواند اعتبار و اعتماد دولت را جلب کند.

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا