امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیش بینی تولید ۳۵ میلیون قطعه ماهی زینتی/افزایش مصرف سرانه آبزیان

مدیرکل شیلات استان تهران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید ماهیان زینتی در کشور به ۳۵ میلیون قطعه برسد، از افزایش مصرف سرانه آبزیان در کشور خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی نغمه نظری، مدیرکل شیلات استان تهران در نشست خبری که به مناسبت همایش ملی تغذیه آبزیان با غذای زنده برگزار شده بود، با اشاره به اهمیت غذای زنده آبزیان با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳۲ میلیون قطعه ماهیان زینتی در استان تهران تولید شد، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۳۵ میلیون قطعه برسد.

وی گفت: ۱۰۰ واحد فعال در استان تهران مشغول تولید غذای زنده آبزیان هستند.

به گفته نظری، سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن آرتمیا در استان تهران مصرف می شود که ۳۰ درصد این میزان توسط واحدها تولید و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود؛ ضمن اینکه دو مرکز در استان تهران تولید آرتمیا را آغاز کردند و انتظار می‌رود که به مرور فعالیت خود را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه استفاده از غذای زنده در افزایش مقاومت ماهی در برابر عوامل بیماری زا، بهبود کیفیت و هضم راحت تر غذای کنسانتره تأثیر به سزایی دارد، گفت: به همین دلیل با برگزاری این همایش  انتظار می‌رود که توجه جدی به تولید غذای زنده آبزیان در کشور شود؛ چرا که مصرف غذای زنده در مراحل اولیه رشد آبزیان نقش ویژه‌ای را دارد.

نظری، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش سرانه مصرف آبزیان، اظهار داشت: با وجود افزایش قیمت آبزیان نسبت به مدت مشابه سال قبل، مصرف تا این لحظه کاهش نیافته؛ چراکه قیمت آن در مقایسه با قیمت گوشت و مرغ بسیار مناسب است.

در ادامه این نشست، محسن بابایی، دبیر اجرایی همایش نیز با اشاره به اینکه مجموع تولید سالانه آبزیان در کشور به ۱.۱ میلیون تن می‌رسد، گفت: ۵۰ درصد تولید آبزیان مربوط به آبزی پروری در بخش های مختلف ماهیان گرم آبی، سردآبی، میگو و ماهیان زینتی است.

وی با بیان اینکه  با توجه به نوسان نرخ ارز، تولید غذای زنده از جمله جلبک‌ها و آرتمیا در داخل اهمیت ویژه ای دارد، افزود: خوشبختانه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده به این امر ورود کردند.

بابایی با اشاره به توسعه آبزی پروری در دو تا سه دهه اخیر در کشور، اضافه کرد: اگرچه تولید قزل آلا، میگو، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی در ابتدای انقلاب بسیار نامحدود بود؛ اما خوشبختانه در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است که از این رو تامین نهاده های مورد نیاز غذای زنده اهمیت ویژه ای دارد.

بابایی با بیان اینکه اگرچه در دو تا سه سال اخیر، هیچ شرکتی در زمینه تولید جلبک کار نمی کرد، اضافه کرد: در حال حاضر چند شرکت در زمینه تولید جلبک وارد شده است؛ چرا که با توجه به هدف‌گذاری تولید ۲۰۰ هزارتن ماهی در قفس در دریای شمال و جنوب کشور، تولید غذای زنده اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه متوسط سرانه  مصرف آبزیان در دنیا  را ۲۰ کیلوگرم است، ادامه داد: متوسط سرانه مصرف در ایران به ۱۰ کیلوگرم در سال می‌رسد که با وجود ارزش غذایی بالای آبزیان، برگزاری همایش های مختلف می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش مصرف داشته باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا