بورسفرابورس

ادامه صعود آیفکس در معاملات امروز

هفتمین روز از مهرماه ۱۳۹۷ برای بازار فرابورس ایران با رونق معاملات و ادامه رشد بی امان شاخص کل به پایان رسید به طوری که آیفکس با حدود ۸۰ واحد رشد در نزدیکی عدد ۲ هزار و ۱۵۱ واحدی ایستاد و در مجموع بازارها نیز یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون ورقه به ارزش ۷ هزار و ۳۴۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در معاملات امروز شنبه شاخص کل ۳.۸ درصد رشد کرد تا از ابتدای مهرماه جاری تا کنون بازدهی خود را به ۱۴ درصد برساند یعنی ۲۷۲ واحد رشد طی ۵ روز معاملاتی که عمدتا تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در نمادهایی از گروه‌های فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی رقم خورده است.

در رشد امروز این نماگر نیز نمادهایی همچون مارون، ذوب، زاگرس، هرمز، شاوان، دماوند و شراز تا سطح حداکثر ۲۰ واحد نقش‌آفرینی کردند و جهش نزدیک به ۴ درصدی آیفکس را رقم زدند.

همچنین بخوانید

سهامداران فرابورسی روز جاری در حالی ۹۷ میلیون سهم را به ارزش ۳۴۴ میلیارد ریال در بازار اول دست به دست کردند که ۵۹۴ میلیون سهم دیگر را به ارزش ۲ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال در بازار دوم مورد معامله قرار دادند. در مجموع ۳ تابلو معاملاتی بازار پایه نیز دادوستدهای صورت گرفته به تغییر مالکیت ۶۲۰ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۹۴۷ میلیارد ریال انجامید. نه تنها در میان این سه بازار بلکه در کل بازارهای فرابورسی، نماد سهامی ذوب‌آهن با جابه جایی بیش از ۲۲۴ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۷۷۲ میلیارد ریال صدرنشین شد و بالاترین رقم حجم و ارزش معاملات را از آن خود کرد. این نماد همچنین پربیننده‌ترین نماد بازار و چهارمین نمادی بود که با بیشترین افزایش قیمت روبه‌رو شد.

معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی نیز امروز با دست به دست شدن ۲۸ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۶۶۶ میلیارد ریال سپری شد. در این بازار و در تابلو اوراق تسهیلات مسکن قیمت‌ها در بازه ۴۸۷ هزار تا ۶۰۷ هزار ریال نوسان کرد. اوراق بدهی در حدود ۳ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۲ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال خرید و فروش شد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز به میزبانی خرید و فروش ۲۲ میلیون ورقه به افزون بر ۳۷۷ میلیارد ریال رفت.

گشایش نماد معاملاتی «نوین» و اعلام بازارگردان در این نماد

در کنار معاملات صورت گرفته در بازارهای فرابورسی، همچنین مدیر نظارت بازار و بازرسی از تغییر بازارگردان و تعهدات بازارگردانی در نماد معاملاتی «نوین۱» خبر داد. بر این اساس صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی صبانیک به انجام عملیات بازارگردانی در این نماد خواهد پرداخت که روش آن مبتنی بر حراج بوده و دامنه نوسان روزانه قیمت مطابق با دامنه مجاز نوسان قیمت در بازارهای اول و دوم فرابورس است. همچنین حداقل معاملات روزانه بازارگردان در این نماد تعداد ۶۰۰ هزار سهم بوده و برای این نماد معاملاتی که در بازار دوم دادوستد می‌شود در مقاطع سه ماهه امکان بازنگری در پارامترهای بازارگردانی وجود دارد. در این میان بر اساس اطلاعیه دیگری که از سوی مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس منتشر شده نماد معاملاتی شرکت بیمه نوین در نماد «نوین۱» از دوشنبه مورخ نهم مهرماه در بازار دوم گشایش می یابد.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا