بورسبورس اوراق

فرش قرمز بورس برای نقدینگی بازارهای دیگر

آغاز هفته برای معامله گران تالار شیشه ای با ثبت ارقام جذاب همراه بود. لمس کانال های جدید، ثبت بیشترین رشد روزانه و در نهایت بازدهی بیش از ۹۰ درصدی شاخص کل از ابتدای سال، از رویدادهای مهم امروز بورس تهران بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حجم نقدینگی هایی که به سمت بازار سهام روانه می شود، هر روز شدت بیشتری میگیرد. به نظر می رسد مزد اعتماد سهامداران به بورس در ادوار گذشته، این روزها بسیاری از سرمایه گذاران را از بازارهای دیگر به سمت این بازار کشانده است.

موید این نکته نیز رشد قیمتی بیشترهای سهم های بورسی است. رشد فراگیر صنایع که از هفته های گذشته شدت بیشتری یافته است، عمدتا تحت تاثیر حضور پول های تازه در بازار و صنایع مختلف است.

شاخص بازار سهام در دومین هفته از پاییز توانست رشد روزانه ۶ هزار و ۷۷۰ واحدی را به ثبت برساند و رقم شاخص کل را به ۱۸۷ هزار و ۴۰۶ واحد برساند.

بیشترین رشد روزانه شاخص، پیش تر در تاریخ ۲۱ شهریور (۶۴۸۴ واحد)، به ثبت رسیده بود، که امروز در تاریخ ۷ مهرماه بار دیگر این رکورد جابه جا شد. از سوی دیگر با جهش امروز، شاخص کل از ابتدای پاییز ۲۷ کانال جدید را لمس کرده است.

شاخص هم وزن نیز امروز در ابتدای معاملات روند صعودی خود را آرام آغاز کرد ، اما در ادامه تحت تاثیر رشد و تقاضای وافر در نمادهای کوچکتر با رشد همراه شد و به رقم ۳۲هزار و ۶۱۸ واحد ارتقا یافت.

پول های سرازیر شده از بازارهای دیگر

همانطور که گفته شد، این روزها گسیل نقدینگی به سمت بورس وصف ناپذیر است. کارشناسان در این زمینه می گویند، عدم اطمینان به چشم انداز بازارهای موازی (ارز و سکه) و چشم انداز مثبت به رشد نرخ تورم باعث شده اشتیاق به سرمایه گذاری در بورس افزایش یابد. بر این اساس امروز همچنان ارزش میانگین معاملات بورس در سطح مطلوبی بود و به رقم یک هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان رسید. همچنین حجم معاملات امروز در محدوده سه میلیارد و ۶۹۰ میلیارد سهم ارتقا یافت.

در اولین روز هفته، تغییر مالکیت همچنان با قدرت بازیگران حقیقی چرخید. به این ترتیب سهامداران امروز ۳۸۱ میلیارد تومان سهام جا به جا کردند که این تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی صورت گرفت.

محصولات شیمیایی همچنان در صدر تقاضای حقیقی ها قرار دارد و بعد از آن بیشترین صفوف خرید این گروه در صنعت فرآورده های نفتی تشکیل شد. اما از حیث نماد امروز بیشترین تقاضای بازیگران خرد در نماد “شبندر” به میزان ۴۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم بود و بعد از آن بانک صادرات بیشترین خرید را در این گروه داشت.

در آن سو، حقوقی ها امروز عمده انرژی خود را در صنعت تامین آب،برق و گاز گذاشتند و بعد از آن قند و شکری ها مورد توجه قرار گرفتند. نماد “پارند” اولین نمادی است که از سوی بازیگران حقوقی مورد حمایت قرار گرفت و بعد از آن صفوف تقاضای پتروشیمی جم توسط این گروه جمع آوری شد.

امروز ۳۶ نماد بورسی با رشد قیمتی به کار خود پایان دادند. در حالیکه محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را در میان ۳۸ گروه بورسی داشت، صنعت محصولات کاغذی جایگاه ابتدایی بیشترین رشد قیمتی را به ثبت رساند. محصولات کاغذی با تک نماد “چکاپا” امروز رشد حدود ۸ درصدی داشت. فرآورده های نفتی و دستگاه های برقی صنایعی بودند که از نظر رشد قیمتی در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.

گریز اروپایی ها برای همکاری با ایران

به نظر می رسد ورود موج های جدیدی از نقدینگی به بازار سهام تحت تاثیر خبرهای مثبت اقتصادی و سیاسی روزهای اخیر است. تداوم سیگنال های مثبت از نشست ها و مذاکرات صورت گرفته در نیویورک در خصوص برجام ، همچنین شرایط بازارهای بین المللی به خصوص نفت در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

در این زمینه محمدجواد ظریف از سازوکار ویژه اروپایی ها برای همکاری تجاری با ایران خبر داد. بر همین اساس، وزیر امور خارجه ایران گفت: «اروپایی‌ها در چند ماه گذشته تلاش وسیعی در این رابطه انجام دادند و قرار است در آینده نیز این راهکار را به‌صورت موسسه‌ای ادامه دهند.» محمدجواد ظریف درباره سازوکار ویژه گروه ۱+۴ تاکید کرد: «آنچه به مساله ایران ربط دارد، در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود اما آنچه آنها می‌خواهند موسسه‌ای تشکیل دهند که فراتر از ایران بتواند کار کند، ممکن است بیشتر طول بکشد.»

کامودیتی ها موفق تر از شاخص دلار

اما در بازارهای جهانی در صدر عناوین خبری، رشد ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره بانک مرکزی مطرح است. این موضوع که در روز ۵ شنبه موجب رشد شاخص دلار و افت کامودیتی ها شد، چندان پایدار نماند. در روز جمعه روند بازار با چرخش به رشد قیمتی کامودیتی ها انچامید. کاهش شدید موجودی انبارها به خصوص برای روی و مس که رکورد ۱۰ ساله را جابه جا کرد، اصلی ترین دلیل این افت مطرح شد.

در بازار نفت نیز چشم اندازها همچنان به رشد نفت صعودی است. برنت هم اکنون در محدوده ۸۲ دلار و ۸۸ سنت قرار دارد. نگرانی ها از کاهش تولید نفت، چشم اندازهای رشد قیمتی را قوت بخشبده است. با این وجود و در روزهایی که تمام احتمالات کاهش تولید نفت ایران بررسی می شود دولت هند به عنوان یکی از متقاضیان بزرگ نفت ایران، بر واردات نفت از ایران اهتمام ورزیده و همچنان تقاضای خود را در ارقام قابل قبولی حفظ کرده است. با توجه به اینکه تحریم های آمریکا امکان پهلوگیری کشتی های هندی در بنادر ایران را دهد (FOB)، در این شرایط پالایشگاه های هندی می توانند نفت را در بنادر این کشور و از طریق خط کشتیرانی جمهوری اسلامی دریافت کنند.

ابلاغیه های مفید بورسی

اما در بخش داخلی نیز خبرهای مهمی در خصوص بازار سرمایه مطرح شد. روز چهارشنبه گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور دستورالعمل مهمی را ابلاغ کرد که میتواند با ایجاد سازوکارهایی مانع از ایجاد شوک‌های سبک و سنگین به بازار سرمایه شود.

در این زمینه، مدیر نظارت بر بورس‌ها از ممنوعیت ارائه خدمات کارگزاری به صورت همزمان در دو سمت خرید و فروش در هر عرضه معاملات بازارهای فیزیکی بورس کالا خبر داد.

همچنین دولت در بخشنامه‌ای اعلام کرد، خریداران محصول‌های فولادی عرضه شده از یک مرداد تا ۲۰ شهریور در بورس کالا موظف به تسویه خرید با قیمت کشف شده نخستین عرضه هر نماد پس از ۲۰ شهریور هستند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا