بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

توسعه‌ی اهمیت بلاکچین و ارز رمزنگاری‌ شده در آموزش عالی جهان

کوین‌بیس (Coinbase) به‌طور منظم و باهدف استخدام کارآموز، با دانشجویان و دانشگاه‌های سراسر کشور همکاری می‌کند. تعداد دوره‌های درسی مرتبط با بلاکچین و  ارز رمزنگاری‌ شده در آموزش عالی در حال افزایش است و دانشجویان علاقه‌ی زیادی به آن نشان می‌دهند. این شرکت، در همراهی با کریوسلی (Qriously)، نظر دانشجویان را در مورد این تکنولوژی نوظهور، پرسیده است. گزارش حاضر، خلاصه‌ای از نتایج تحقیق را بیان می‌کند.

نکات کلیدی:

  • ۴۲ درصد از ۵۰ دانشگاه برتر جهان، حداقل یک دوره‌ی درسی با موضوع ارز رمزنگاری شده یا بلاکچین ارائه می‌کنند.
  • دانشجویان رشته‌های مختلف، به موضوع ارز رمزنگاری شده و بلاکچین علاقه نشان می‌دهند؛ از همین رو، دانشگاه‌ها، در دانشکده‌های مختلف، این دوره‌ها را برگزار می‌کنند.
  • تحقیق کوین‌بیس، نظرسنجی از ۶۷۵ دانشجوی ایالات‌متحده، بررسی جامع در دوره‌های درسی برگزار شده توسط ۵۰ دانشگاه بین‌المللی و مصاحبه با اساتید و دانشجویان را شامل می‌شود.

دیوید یرمک (David Yermack)، استاد دانشکده‌ی امور مالی مدرسه‌ی کسب‌وکار استرن (Stern) در دانشگاه نیویورک است. زمانی که او در سال ۲۰۱۴، یک دوره‌ی درسی را با عنوان بلاکچین و خدمات مالی ارائه کرد، تنها ۳۵ دانشجو ثبت‌نام کردند. درحالی‌که برای تشکیل یک کلاس در این مدرسه، حداقل ۴۳ نفر دانشجو لازم بود.

همچنین بخوانید

در بهار سال ۲۰۱۸ میلادی، تعداد دانشجویان این کلاس به  ۲۳۰ نفر افزایش یافت و مدرسه‌ی استرن، مجبور شد کلاس را در تالار کنفرانس تشکیل دهد. از آن‌جایی که شور و اشتیاق دانشجویان برای یادگیری تکنولوژی بلاکچین، افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته، یرمک در سال تحصیلی جاری، این دوره‌ را در هر دو ترم ارائه خواهد کرد.

او عنوان می‌کند:

فرآیند بزرگی در حال انجام است. اغلب داده‌های مالی به‌سوی سازمان‌های مبتنی بر بلاکچین کوچ خواهند کرد. دانشجویانی که در این حوزه به مطالعه و تحقیق می‌پردازند، سود فراوانی خواهند برد.

یرمک، انگیزه‌ی خودش را برای برگزاری این کلاس در سال‌های قبل، علاقه‌مندی به بیت‌کوین و مشاهده‌ی افزایش روزافزون تمایلات عمومی به سمت ارز رمزنگاری شده عنوان می‌کند. ولی اکنون شرایط فرق کرده و شرکت‌ها، دربه‌در به دنبال کسانی می‌گردند که درک بالائی از مسائل مرتبط با ارز رمزنگاری شده دارند. یرمک، کلاس خودش را راهی برای آموزش مهارت‌های شغلی آینده به دانشجویانش می‌داند.

دانشگاه‌های برتر جهان نیز در حال تجربه‌ی مشابهی هستند. بازار کار برای فارغ‌التحصیلانی که دوره‌ی ارز رمزنگاری شده و بلاکچین – تکنولوژی دفترکل توزیع‌شده‌ای که در سیستم‌های مالی غیرمتمرکز استفاده می‌شود – را گذرانده باشند، گرم است و دانشجویان، دسته‌دسته در این کلا‌س‌ها ثبت‌نام می‌کنند.

دانشگاه‌ها، ارز رمزنگاری شده را یک موضوع درسی ارزشمند و مهم می‌دانند؛ ازاین‌رو، اقدام به احداث مراکز تحقیقاتی می‌کنند و تعداد دوره‌هایی که به آموزش این تکنولوژی می‌پردازد را افزایش می‌دهند.

کوین‌بیس، برنامه‌ی درس‌های ارائه‌شده در ۵۰ دانشگاه برتر را بررسی کرده و دریافته که کلاس‌های مرتبط با ارز رمزنگاری شده، به دانشکده‌ی کامپیوتر محدود نشده و سایر دانشکده‌ها (مانند دانشکده‌ی مردم‌شناسی و امور مالی) نیز این درس را ارائه می‌کنند.

بر اساس یک نظرسنجی که کوین‌بیس با همکاری کریوس انجام داده، دانشجویان مشغول به تحصیل در انواع مختلف رشته‌های تحصیلی، به گذراندن دوره‌ی ارز رمزنگاری شده تمایل نشان می‌دهند و تقریباً نیمی از دانشجویان رشته‌های علوم اجتماعی، به کلاس‌های مرتبط با دانش رمزنگاری علاقه‌مندند.

بلاکچین، می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های اجتماعی، نقش تأثیرگذاری ایفا کند؛ یکی از دلایلی که دانشجویان، از رشته‌های متنوع به این تکنولوژی علاقه نشان می‌دهند، همین است.

دون سانگ (Dawn Song)، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه برکلی کالیفرنیاست. او می‌گوید:

بلاکچین، اصول نظری و عملی را در هم ادغام می‌کند و این قابلیت را دارد که پیشرفت‌هایی چشمگیر را در بسیاری از زمینه‌های تحقیقاتی ایجاد کند. تحولاتی که بلاکچین در بسیاری از صنایع پدید می‌آورد، بسیار عمیق و گسترده هستند.

کوین‌بیس، با هدف ارزیابی چشم‌انداز ارز رمزنگاری‌ شده در آموزش عالی ۵۰ دانشگاه برتر از نگاه یواس نیوز اند ورلد ریپورت (U.S. News and World Report) را مورد مطالعه قرار داده است. این مطالعه بر نیمسال پاییزی تحصیلی سال ۲۰۱۸ و یا آخرین ترمی که چارت درسی آن به شکل آنلاین، در دسترس بوده، متمرکز شده و فقط مقطع لیسانس را شامل می‌شود.

نتایج تحقیق، حاکی از این هستند که ۴۲ درصد از ۵۰ دانشگاه برتر جهان، حداقل یک درس را در رابطه با بلاکچین یا ارز رمزنگاری شده ارائه می‌کنند و در ۲۲ درصد از آن‌ها، تعداد دروس ارائه‌شده بیش از ۲ عدد است. اگر کلاس‌های پایه‌ی رمزنگاری (cryptography) را هم در نظر بگیریم، آمار دانشگاه‌هایی که در آن‌ها، حداقل یک درس مرتبط با رمزنگاری تدریس می‌شود، به ۷۰ درصد می‌رسد.

ایالات‌متحده، بیشترین اهمیت را به کلاس‌های بلاکچین و ارز رمزنگاری شده می‌دهد. فقط در ۵ مورد از ۱۸ دانشگاه بین‌المللی حاضر در این لیست (۲۷ درصد)، دست‌کم یک کلاس بلاکچین یا ارز رمزنگاری شده تدریس می‌شود و تنها ۲ دانشگاه بین‌المللی (انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ و دانشگاه ملی سنگاپور) هستند که تعداد سرفصل‌های ارائه‌شده با موضوع بلاکچین و ارز رمزنگاری شده در آن‌ها، به بیش از دو مورد می‌رسد.

رشد تقاضا

در دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) یک دوره‌ی کسب‌وکار با موضوع بلاکچین برگزار می‌شود. در معرفی این دوره، آمده: دانشجویانی که در این کلاس شرکت می‌کنند، با ویژگی‌های امنیتی بلاکچین و «مزایا و ضعف‌های ساختاری آن در کسب‌وکارها و سازمان‌ها» آشنا می‌شوند.

در دانشگاه پرینستون (Princeton)، امکان شرکت در کلاس امینت اطلاعاتی فراهم شده است. موضوعاتی که در این کلاس تدریس می‌شوند، عبارت‌اند از: سیستم‌های محاسباتی امن، ارزهای رمزنگاری شده، بلاکچین و مسائل مرتبط با اقتصاد، اخلاق و امور حقوقی.

دانشگاه کرنل (Cornell) رتبه‌ی نخست را ازلحاظ تعداد کلاس‌های تشکیل‌شده با موضوع رمزنگاری، ارز رمزنگاری شده و بلاکچین، به خود اختصاص داده است. در این دانشگاه، ۲۸ دوره‌ی آموزشی با عنوان (مردم‌شناسی پولی) و (آشنایی با بلاکچین، ارزهای رمزنگاری شده و قراردادهای هوشمند) برگزار می‌شود. ارز رمزنگاری شده‌ی بیت‌کوین و «تأثیر آن بر ایجاد و تسریع چشم‌اندازهای فنی» جزو مباحث اساسی این دوره هستند.

بیش از نیمی از دانشگاه‌های موردمطالعه، حداقل یک درس با عنوان رمزنگاری، آشنایی با روش‌های ایجاد و حل پیام‌های کدگذاری شده و مبانی فنی کلیدی در بلاکچین و ارز رمزنگاری شده، تدریس می‌کنند.

سانگ معتقد است: «تکنیک‌های بکار رفته در بلاکچین، لزوماً جدید نیستند. برخی از این شیوه‌های فنی، مدت زیادی است که مورد تحقیق قرار گرفته و حتی آموزش داده می‌شوند.» رمزنگاری، نظریه‌ی بازی‌ها (game theory) و سیستم‌های توزیع‌شده، نمونه‌هایی هستند که برخی تکنیک‌های بلاکچین، قبلاً در آن‌ها پیاده‌سازی شده است.

دانشگاه استنفورد (Stanford)، تابستان امسال، مرکز تحقیقات بلاکچین خود را افتتاح کرد. هدف از احداث این مرکز تحقیقات، گردهم‌آوری دانشجویان و اساتیدی است که در دانشکده‌های مختلف این دانشگاه، به تحقیق در حوزه‌ی ارزهای رمزنگاری شده و تکنولوژی بلاکچین می‌پردازند.

دان بونه (Dan Boneh)، استاد علوم کامپیوتر و مهندسی برق دانشگاه استنفورد است. او که یکی از مدیران مرکز تحقیقات بلاکچین است، عنوان کرده: هر بار که با تیم جدیدی به گفتگو می‌نشیند، سه ایده‌ی تحقیقاتی جدید در ذهنش شکوفا می‌شود.

اگر این بحث و گفتگوها نبود، هرگز به سؤالات فنی جدیدی در پروژه‌های بلاکچین نمی‌رسیدیم.

سایر دانشگاه‌های برجسته‌ی فنی و مهندسی نیز در حال اضافه کردن دوره‌ها و برنامه‌هایی با محوریت بلاکچین هستند. دانشگاه واترلو (Waterloo)، دانشگاه جرج‌تاون (Georgetown University)، دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین (University of Illinois at Urbana-Champaign) نمونه‌هایی از همین دانشگاه‌ها هستند.

گسترش فعالیت

در نیمسال اول سال ۲۰۱۸، سانگ در دانشگاه برکلی، اقدام به ارائه‌ی یک دوره‌ی درسی با عنوان «بلاکچین، ارز رمزنگاری شده و آینده تکنولوژی، کسب‌وکار و امور حقوقی» کرد. مدرسه‌ی علوم کامپیوتر، کسب‌وکار و امور حقوقی، در برگزاری این دوره همکاری داشتند و تعداد یکسانی دانشجو را از این سه رشته، مورد آموزش قرار دادند.

سانگ می‌گوید این دوره‌ی آموزشی به شکل حیرت‌آوری پرطرفدار بوده است. ظرفیت کلاس، ۷۰ نفر بوده و مربیان مجبور شده‌اند درخواست بیش از ۲۰۰ دانشجو را رد کنند.

کمپ‌ول هاروی (campwell harvey)، استاد کسب‌وکار بین‌الملل در دانشگاه دوک (Duke University) است. وی عنوان می‌کند:

دانشجویان حقوقی که بلاکچین را یاد گرفته باشند، نیازی به ارسال درخواست کار به جایی ندارند؛ این صاحبان شرکت‌ها هستند که از آن‌ها درخواست همکاری می‌کنند.

این رویکرد تعامل بین دانشکده‌ای، ممکن است به مشخصه‌ی بلاکچین و ارز رمزنگاری‌ شده در آموزش عالی تبدیل شود.

تحلیل‌های کوین‌بیس، نشان داد که ۱۵ درصد از ۱۷۲ کلاسی که در ۵۰ دانشگاه برتر دنیا تشکیل می‌شوند، توسط دانشکده‌های کسب‌وکار، اقتصاد، امور مالی و حقوق ارائه می‌شوند. سهم دانشکده‌های علوم اجتماعی، مانند مردم‌شناسی، تاریخ و علوم سیاسی نیز، ۴ درصد است.

هاروی معتقد است:

دانشجویان امروز، به تقاضای بالایی که برای این دانش وجود دارد، واقف هستند. بازار کار فارغ‌التحصیلان مدرسه‌ی حقوق، تعریف چندانی ندارد. بااین‌حال، دانشجویان حقوقی که بلاکچین را یاد گرفته باشند، نیازی به ارسال درخواست کار به جایی ندارند؛ این صاحبان شرکت‌ها هستند که از آن‌ها درخواست همکاری می‌کنند.

مطالعه‌ی دانشجویان

علاقه به ارز رمزنگاری شده و بلاکچین در بین دانشجویان، مرز بین رشته‌ها را درنوردیده است. بر اساس نظرسنجی که از ۶۷۵ دانشجوی مشغول به تحصیل در ایالات‌متحده به‌عمل‌آمده، علاقه به یادگیری ارز رمزنگاری شده در بین دانشجویان علوم اجتماعی، ۴۷ درصد و در بین دانشجویان علوم کامپیوتر و مهندسی، ۱۴ درصد است.

این نظرسنجی نشان داد که ۱۷ درصد از دانشجویان علوم کامپیوتر و مهندسی، ۱۵ درصد از دانشجویان اقتصاد و ریاضیات، ۱۱ درصد از دانشجویان کسب‌وکار و تنها ۵ درصد از دانشجویان علوم اجتماعی، قبلاً در دوره‌های آموزشی مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده شرکت کرده‌اند.

۱۷ درصد از کل دانشجویان موردمطالعه، سطح دانش خود را در حوزه‌ی بلاکچین و ارز رمزنگاری شده، خیلی خوب توصیف کردند. در میان مردم عادی، این آمار، ۹ درصد است. ۱۸ درصد از دانشجویان نیز عنوان کردند که صاحب ارز رمزنگاری شده هستند (و یا قبلاً بوده‌اند)؛ این تعداد، دو برابر آمار در میان مردم عادی است.

یک‌چهارم از دانشجویان گفتند که قطعاً و یا احتمالاً، در یک دوره‌ی مرتبط با بلاکچین یا ارز رمزنگاری شده شرکت خواهند کرد.

بندیکت بونز (Benedikt Bünz)، یک دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه استنفورد است که بر روی ارزهای رمزنگاری شده تمرکز کرده است. او میزان علاقه‌ی دانشجویان به این تکنولوژی را با واژه‌ی «شگفت‌انگیز» توصیف می‌کند.

بونز در زمانی که مشغول کار بر روی مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی هوش مصنوعی بود، برای اولین بار در یک کلاس رمزنگاری شرکت کرد. این کلاس، منشأ علاقه‌ی او به ارزهای رمزنگاری شده شد و مسیر تحصیلات دکترای او را مشخص کرد.

او می‌گوید: افرادی هستند که به من مراجعه می‌کنند و می‌خواهند که اگر کسی را با دانش کافی در ارزهای رمزنگاری شده، می‌شناسم، برای کار به آن‌ها معرفی کنم. این سطح بالای تقاضا، بدین معنی است که بازار کار برای تمامی افراد واجد شرایطی که من می‌شناسم، آماده است.

او می‌افزاید:

اگر شما یک متخصص در زمینه‌ی رمزنگاری و ارزهای رمزنگاری شده هستید، پیدا نکردن شغل برای شما دشوار خواهد بود.

چشم‌انداز آینده

افرادی وجود دارند که در دانشگاه، دوره‌ای را در رابطه با رمزنگاری نگذرانده‌اند ولی علاقه‌مندند که این تکنولوژی را یاد بگیرند. گزینه‌های بسیاری در اختیار این افراد قرار دارد. سایت‌های یادگیری آنلاین، مانند یودمی (Udemy)، کورسرا (Coursera)، ادکس (edX) و یوداسیتی (Udacity) صدها دوره‌ی آموزشی را برگزار می‌کنند. شرکت کردن در درس‌های عمومی رمزنگاری پایه و کلاس‌های تخصصی‌تر بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده، که توسط این سایت‌ها ارائه می‌شوند، نمونه‌هایی از همین گزینه‌ها هستند.

اساتید این کلاس‌ها، از بین متخصصان انتخاب می‌شوند. اعضای هیئت‌علمی ۵۰ دانشگاه برتر جهان و خبرگان این رشته، نمونه‌هایی از این متخصصان هستند. به‌عنوان‌مثال، افسر ارشد فناوری کوین‌بیس، بالاجی اس. سرینیواسان (Balaji S. Srinivasan)، یکی از خبرگان صنعت است که در چهارچوب برنامه‌ی نانودگری یوداسیتی، دوره‌ای به نام «تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده‌ی بلاکچین» را تدریس می‌کند. بازه‌ی زمانی این برنامه، دو الی سه ماهه بوده و هدف آن، «تسلط بر مهارت‌های شغلی با یک رویکرد عملی» است.

تحول در محیط آموزشی دانشگاهی، سریع اتفاق نمی‌افتد. بااین‌حال، استادان معتقدند که بلوغ تکنولوژی بلاکچین و ارز رمزنگاری شده، در همراهی با گسترش کاربرد آن‌ در کسب‌وکارهای گوناگون، نشانگر اهمیت بالای این حوزه هستند. دانشگاه‌ها باید آموزش این تکنولوژی را در اولویت قرار دهند. کمپ‌ول هاروی، استاد کسب‌وکار بین‌الملل در دانشگاه دوک می‌گوید:

بلاکچین از بین نخواهد رفت. باید دانشجویان را برای آینده آماده کرد.

منبع: Coinbase

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا