انرژی

سود در جیب پتروشیمی‌ها، دود در چشم تولیدکنندگان!

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با بیان این‌که حذف سقف رقابت در بورس، سود شیرینی را برای پتروشیمی‌ها به دنبال داشت، گفت: دود این اتفاق به چشم تولید کنندگان رفته است و امکان فعالیت آن ها در چنین فضایی وجود ندارد.

پیمان فروهر در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت صنعت آب معدنی و آشامیدنی این محصول اظهار کرد: متاسفانه تغییراتی که در بورس و پتروشیمی‌ها اعلام شد جز سود برای پتروشیمی‌ها چیزی را به دنبال نداشت و متاسفانه با حذف سقف رقابت با این هدف که قرار است قیمت در بازار آزاد کاهش یابد، اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد و قمیت هر کیلو مواد اولیه در بورس به ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان و در بازار آزاد به ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان رسید.

وی ادامه داد: این مساله به ضرر تولید کنندگان بوده و سود حاصل از فروش به جیب پتروشیمی‌ها  و دود آن به چشم تولیدکنندگان رفته است. مساله‌ای که صنعت محصولاتی که نیازمند بطری هستند با مشکل مواجه کرده و باید بدانیم قیمت هر کیلو پت در حالی که سال گذشته ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان بوده به ۲۷ هزار تومان افزایش یافته که این مساله افزایشی ۴۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی همچنین قیمت هر کیلو برچسب (لیبل) از ۱۴ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته که این مساله نیز افزایش ۲۰۰ درصدی نسبت به قیمت پایه را نشان می‌دهد.

فروهر در ادامه و در مورد قیمت آب معدنی و آشامیدنی در بازار بیان کرد: هر بطری نیم‌ کیلویی ۱۰۰۰ و بطری ۱.۵ لیتری ۱۶۰۰ تومان در بازار قیمت دارند. هرچند ممکن است برندهای مختلف محصولات خود را با قیمتی بالاتر از این رقم هم بفروشند، اما در مجموع با توجه به کاهش قدرت خرید مردم با چالشی جدی در صنعت آب بسته‌بندی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: به جز مناطق ۱ و ۲ تهران در سایر مناطق قیمت‌های فروش همان قیمت درج شده بر بطری بسته‌بندی است و حتی در مواردی قیمت‌ها پایین‌تر از این رقم به فروش می‌رسند، چرا که قدرت خرید مردم کاهش یافته و واحدهای فروش مجبور هستند به دلیل گردش کالا محصولات خود را با رقمی متناسب با قدرت خرید مردم به فروش برسانند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی در مورد فروش بطری‌های نیم لیتری آب معدنی با قیمتی بالاتر از قیمت درج شده بر محصول تصریح کرد: شاید در برخی موارد قیمت بطری‌های نیم لیتری بالاتر از قیمت درج شده بر بسته‌بندی بطری باشد، اما این صرفا مربوط به بطری‌های نیم لیتری است و از گذشته نیز محصولاتی که در واحدهای فروش خنک‌سازی می‌شوند و هزینه‌های جانبی دیگری از جمله اشغال فضا را به همراه دارند، ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان بالاتر به فروش می‌رسند؛ هرچند که ممکن است برخی واحدهای فروش نیز همین کار را انجام ندهند.

فروهر با گلایه نسبت به وضعیت فعلی تولید کنندگان صنایع آب معدنی و آشامیدنی، اظهار کرد: با ادامه این شرایط تولید کنندگان توان فروش محصولات خود را با چنین ارقامی ندارند و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد امکان افزایش مجدد قیمت‌ها نیز وجود دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، صنعت آب بسته‌بندی از جمله صنایعی است که از ابتدای سال جاری به دلیل کمبود و گرانی مواد اولیه (PET) با چالشی جدی مواجه شده است و تولید کنندگان علی‌رغم افزایش دو مرتبه قیمت محصولات خود همچنان به فک افزایش قیمت هستند و معتقدند افزایش قیمت و کمبود مواد اولیه جهت بسته‌بندی این محصولات سر به فلک کشیده و به دلیل افزایش‌های ۴۰۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل امکان فعالیت مطلوب در چنین فضایی وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا