امور زیربناییصوتكشاورزی و دامپروری

پیش بینی تولید ۵ هزار تنی روغن زیتون

 

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز و رئیس سابق شورای ملی زیتون از پیش بینی تولید چهار تا پنج هزار تنی روغن زیتون طی سال جاری در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سید احمد بلندنظر در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: امسال بطور استثناء و به دلائل مختلف بخش عمده ای از میوه زیتون در ایران به روغن تبدیل که خبر بسیار مسرت بخشی است.

وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی در حال حاضر نمی تواند حتی یک لیتر روغن زیتون صادرکند، اظهارداشت: مصرف سالانه روغن زیتون در کشور ۱۸ هزار تن و در برابر تولید دو تا سه هزار تن است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز و رئیس سابق شورای ملی زیتون گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از روغن زیتون مورد نیاز مصرف داخلی از خارج وارد چرا که حجم بالایی از میوه زیتون به کنسرو و مقدار ناچیزی تبدیل به روغن می شود.

وی افزود: کشورهای مختلف تولید کننده زیتون در دنیا به خصوص اسپانیا، ایتالیا و یونان ۸۰ درصد میوه زیتون را به روغن و تنها ۲۰ درصد به کنسرو تبدیل که متاسفانه این نسبت در ایران برعکس است.

بلندنظر تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد روغن و کنسرو جهان بوسیله سه کشور از قبیل اسپانیا، ایتالیا و یونان تامین می شود.

وی ضمن اشاره به شورای بین المللی زیتون به رادیو اقتصاد توضیح داد: کشورهای تولید کننده، واردکننده و صادرکننده زیتون عضو این شورا هستند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز و رئیس سابق شورای ملی زیتون گفت: اساس کار این شورا ایجاد رابطه بین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده زیتون و همینطور تنظیم کننده واردات و صادرات این محصول در جهان است.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران عضو شورای بین المللی زیتون است، یادآورشد: این عضویت برکات زیادی برای کشور دارد که انتقال فناوری روز تولید و فرآوری زیتون به داخل، ایجاد امکان ترویج و آموزش به‌منظور بهبود کیفیت تولید، تسهیل در بازاریابی روغن و کنسرو زیتون و… از جمله این موارد است.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر، کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا