اقتصاد کلان

فوری | رای موقت دیوان بین المللی دادگستری: آمریکا بر اساس پیمان مودت باید تحریم‌ها را متوقف کند

دیوان بین المللی دادگستری لاهه، شکایت ایران علیه آمریکا را درباره بازگرداندن تحریم ها پذیرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دیوان بین المللی دادگستری لاهه تاکید کرد: آمریکا بر اساس تعهداتش در پیمان مودت باید تحریم‌های مرتبط با کالاهای بشر دوستانه و حمل و نقل هوایی علیه ایران را متوقف کند.

تحریم ها پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافقنامه هسته ای، بر ایران اعمال شد.

این دیوان تاکید کرد: تدابیر اخیر آمریکا بر بعضی از حقوقی که ایران بر اساس معاهده دوستی سال ۱۹۵۵ باید از آن بهره مند باشد، تاثیر گذاشته است.

همچنین بخوانید

دیوان بین المللی دادگستری اعلام کرد: تحریم های آمریکا بر واردات ایران تاثیر گذاشته و از تعامل بسیاری از بانک ها با این کشور جلوگیری کرده است.

دیوان در رای خود تاکید کرد : ایران حق دارد دارو و همه کالاهای مربوط به خدمات بهداشتی و سلامت و نیز همه تجهیزات مربوط به امنیت ناوبری هوایی را وارد کند.
دیوان در این رای به آمریکا دستور داد تضمین دهد که تحریم ها بر کمک بشردوستانه به ایران تأثیر نمی گذارد و حمل و نقل هوایی غیرنظامی ایران را به خطر نمی اندازد .

ایران با متهم کردن آمریکا به تحریم های ظالمانه ، نبردی قضایی را در اواخر ماه اوت در دیوان بین المللی دادگستری آغاز کرد . ­این تحریم ها ژوئیه ۲۰۱۵ پس از برجام به تعلیق درآمده بود .
ایران از قضات دیوان بین المللی دادگستری لاهه خواسته بود دستور تعلیق سریع اقدامات یکجانبه ترامپ در وضع تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را صادر کنند .
نماینده ایران در این دادگاه تحریم های یکجانبه آمریکا را ‹‹تجاوز اقتصادی عریان›› توصیف کرد . احکامی که دیوان بین المللی دادگستری صادر می کند قابل فرجام خواهی نیستند. با این حال، دیوان بین المللی دادگستری هیچ ابزاری برای اجرایی کردن احکام خود در اختیار ندارد .

دیوان لاهه در حکم موقت خود در مورد شکایت مطروحه از سوی ایران، از آمریکا خواسته تا مطابق با تعهداتش در قالب پیمان مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی که در سال ۱۹۵۵ مورد توافق دو طرف قرار گرفته، در اجرای تصمیم ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ در خصوص تحریم‌ها در سه بخش ملاحظاتی را مدنظر داشته باشد.

بر پایه این حکم موقت، از آمریکا خواسته شده تا مانع از تجارت آزاد و نقل و انتقال مالی مرتبط با دارو و اقلام درمانی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و لوازم یدکی و خدمات مرتبط با ایمنی و امنیت پروازهای غیرنظامی نشود.

دیوان بین‌المللی دادگستری در پایان حکم موقت خود از ایران و آمریکا خواسته تا از هر گونه اقداماتی که می‌تواند، موجب تشدید یا گسترش اختلاف دو طرف در دادگاه شود یا حل و فصل آن را دشوارتر کند، خودداری کنند.

هر چند که دیوان بین المللی دادگستری، دادگاه ارشد سازمان ملل به حساب می‌آید ولی به دلیل این که این نهاد قدرت اجرایی لازم را ندارد و بعضا کشورها احکام آن را نادیده می‌گیرند.

ویدئو: بررسی رای موقت دیوان بین المللی دادگستری و قدرت اجرایی این دادگاه در محکومیت آمریکا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا