امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اعتبارات سنوات گذشته اتفاق جدیدی در توسعه کردستان را رقم نمی زند

سنندج – معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر بخواهیم با همان اعتبارات سنوات گذشته به دنبال توسعه کردستان باشیم، هیچ اتفاق جدیدی در زمینه توسعه این استان رقم نمی خورد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی مراد اکبری عصر چهارشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کردستان که با حضور نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سنندج برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید پکیج جدیدی برای توسعه و میزان تخصیص آب به کردستان تعریف شود، اظهارداشت: باید به غفلت هایی که در گذشته در حق مردم این استان صورت گرفته نگاه کنیم و به دنبال اصلاح برنامه های توسعه ای کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات آب کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۴۰ درصد کاهش یافته است، افزود: با توجه به اینکه در بودجه سال ۹۸ نیز انتظار کاهش اعتبارات در این حوزه را باز هم داریم، باید از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه های باقیمانده استان کردستان، اعتبارات ویژه ای تخصیص یابد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نیاز است در بحث تخصیص آب در کردستان بازنگری و تعیین تکلیف صورت گیرد و به عنوان یک سند برای توسعه بخش کشاورزی مدنظر قرار گرفته شود تا براساس آن بتوان عمل کرد.

اکبری با بیان اینکه ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان آبی است، یادآور شد: ۵۴ هزار هکتار این اراضی در پایاب شبکه سدها قرار دارد و از این ۵۴ هزار هکتار نیز ۲۶ هزار هکتار آن دست نخورده باقی مانده و سیستم های فرعی است که باید فکری برای آنها انجام داد.

وی ذخیره کردن آب در پشت سدهای مناطق پرباران مانند حوزه دریای خزر را متناقض با اصول علمی دانست و بیان کرد: اختصاص آب تخصیص یافته به کشاورزی در بخش های جنوبی کشور نیز یکی دیگر از اشتباهات حوزه آب کشور است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود گفت: بهره وری آب در استان کردستان ۱.۵ کیلوگرم در مترمکعب است که ۳۰ درصد از میانگین کشوری بیشتر است و این نشان از سخت کوشی و استفاده صحیح کشاورزان از منابع آبی دارد.

اکبری با بیان اینکه تمام پروژه های آب و خاک این استان در دست مردم بوده و با مدیریت آنها اداره می شود، اظهارداشت: مردم این استان به خوبی قدر آب را می دانند و برای اثبات این ادعا نیز می توان به بالا بودن تقاضای آبیاری تحت فشار در این استان اشاره کرد که دو برابر میانگین کشوری است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا