انرژی

توافق محرمانه عربستان و روسیه برای بالا بردن تولید نفت

منابع آگاه مدعی شدند روسیه و عربستان سعودی در سپتامبر یک توافق محرمانه برای افزایش تولید نفت و مهار افزایش قیمتها انجام دادند و پیش از نشست تولیدکنندگان در الجزایر، آمریکا را مطلع کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، مکررا اوپک را عامل افزایش قیمتهای نفت خوانده و از این گروه خواست با تولید بیشتر پیش از انتخابات کنگره آمریکا در ششم نوامبر، قیمتها را پایین بیاورد.

این توافق محرمانه منعکس کننده این حقیقت است که چگونه روسیه و عربستان سعودی پیش از مذاکره با سایر اعضای اوپک، به میزان فزاینده درباره سیاستهای تولید نفت به صورت دوجانبه تصمیم می‌گیرند.

همچنین بخوانید

چهار منبع آگاه به رویترز اظهار کردند خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نواک، همتای روسی وی در مجموعه دیدارهایی توافق کردند تولید نفت را در فاصله سپتامبر تا دسامبر افزایش دهند. در آن زمان قیمت نفت نزدیک به ۸۰ دلار در هر بشکه بود اما اکنون به بالای ۸۵ دلار در هر بشکه رسیده است.

یکی از این منابع آگاه گفت: روس‌ها و سعودی‌ها توافق کردند بی سرو صدا نفت بیشتری به بازار اضافه کنند در حالی که این طور نشان دهند که برای تولید بیشتر نفت به دستور ترامپ نگاه نمی‌کنند.

یک منبع دیگر اظهار کرد: وزیر انرژی عربستان به ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، گفت که عربستان سعودی اگر مشتریانش نفت بیشتری درخواست کنند، تولیدش را افزایش خواهد داد.

بازار انتظار داشت این دو کشور در نشست وزیران نفت در الجزایر که اواخر سپتامبر برگزار شد، افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز را اعلام کنند.

اما با مخالفت برخی از اعضای اوپک از جمله ایران که هدف تحریمهای آمریکا قرار دارد، این دو کشور تصمیم گرفتند تصمیم رسمی خود را تا زمان نشست رسمی اوپک در دسامبر اعلام نکنند.

طبق گزارش رویترز، ریاض برای افزایش تولید بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر برای جبران عرضه کمتر از سوی ایران، برنامه ریزی کرده است.

تولید نفت روسیه نیز ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. طبق آمار وزارت انرژی روسیه، این کشور در سپتامبر ۱۱.۳۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که بالاتر از ۱۱.۲۱ میلیون بشکه در روز در اوت بود.

بر اساس این گزارش، وزیر انرژی آمریکا پیش از نشست الجزایر، از برنامه عربستان و روسیه برای افزایش تولید آگاه بود و در سپتامبر، سه بار با فالح و یک بار با نواک دیدار کرده بود.

قیمت نفت در هفته جاری با افزایش نگرانیها نسبت به کمبود عرضه در بازار جهانی به دلیل تحریمهای آمریکا علیه ایران، به ۸۵ دلار در هر بشکه صعود کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا