بورسبورس اوراق

شایعه محدود شدن سقف معاملات اعتباری عامل قرمز شدن بورس

در حالی که در دو ساعت ابتدایی شروع معاملات بازار سرمایه با صف خرید معامله‌گران شاخص کل با رشد بیش از ۳هزار واحد به سمت قله ۲۰۰هزار واحد پیش می‌رفت اما یک شایعه در بازار سبب ریزی شدید شاخص کل بورس شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص کل بورس امروز با افت ۱۴۷۴ واحدی به سطح ۱۸۴هزار و ۸۵ واحد برگشت  و شاخص کل هم ‌وزن عدد ۳۱ هزار و ۷۰۸  واحد را به نمایش گذاشت.

مهمترین شایعه در بازار امروز که سبب برگشت روند صعود شاخص شد، شایعه محدود شدن سقف معاملات اعتباری برخی کارگزاری‌ها و اصرار بر تسویه خریداران بدهکار با سخت‌گیری‌های سازمان بورس بود که با واکنش این نهاد همه این شایعات رد شد.

همچنین بخوانید

خبر تاثیرگذار دیگر که منجر به تشدید افت شاخص شد، شایعه نوسان قیمت ارز و انتظار برای کاهش آن بود که البته با توجه به تداوم کاهش احتمالی نرخ دلار انتظار برای افت بیشتر قیمت سهام نیز وجود دارد، با این همه با توجه به نوسان قیمت‌ها در بازار ارز به نظر می‌رسد بازار سهام نیز دوشادوش این بازار شاهد نوسان‌های مقطعی خواهد بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، در بازار امروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با ۱۵۹ واحد ، پالایش نفت اصفهان با ۱۵۷ واحد و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با ۱۲۶ واحد افزایش بیشترین تأثیرمثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با ۲۸۳ واحد، ملی صنایع مس ایران با ۲۱۳ واحد و پتروشیمی پارس با ۱۲۰ واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

در بازار امروز آغازگر معاملاتی به نسبت پرحجم در دامنه نوسان مثبت بود اما از میانه روز با فشار عرضه سهام، معامله‌گران بورس تهران شاهد ریزش قیمت‌ها در اغلب نمادهای معاملاتی بودند اما در دقایق پایانی بازار با حمایت حقوقی‌ها و تقویت تقاضا روندی متعادل در اغلب نمادهای معاملاتی جریان داشت و قیمت پایانی سهام روی مدار مثبت بسته شد، اما فضای حاکم بر معاملات امروز به دلیل رفتار هیجانی ناشی از انتشار اخبار غیر واقعی و شایعات رقم خورد.

از طريق
هادی صفاری

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا