بانک و بیمهطلا و ارز

ایرانی‌ها چقدر طلا در خانه‌هایشان دارند؟

میزان ذخایر خانگی طلا در ایران حدود ۲۰۰ تن است که این رقم در حال افزایش است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، محمد کشتی‌آرای درباره میزان تولید مصنوعات طلا و ذخایر این صنعت در کشور اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد که با افزایش قیمت طلا،میزان ذخایر طلای خانگی در ایران رو به افزایش گذاشته و طبق برآورد ما ۲۰۰ تن ذخایر خانگی داریم.

وی افزود: افزایش بی رویه و شوک قیمتی که به صنعت طلا وارد شده به پول و سرمایه های مردم آسیب می رساند در نتیجه مردم نگهداری مصنوعات طلا را نوعی سرمایه گذاری برای روزهایی که احتیاج دارند،انجام می دهند.

این فعال بازار طلا و جواهر کشور با بیان اینکه سرمایه گذاری در این صنعت به دلیل نوسان قیمت ارز دچار تلاطم شده، عنوان کرد: در حال حاضر سرمایه گذاری در بازار طلا متنوع شده به طوری که علاوه بر معاملات طلا،صندوق های سرمایه گذاری یا خرید و فروش سکه، یک نوع داد و ستد تجاری جدید هم رایج شده است که ثمره افزایش قیمت ارز است.

او اضافه کرد: این داد و ستد تازه خرید و فروش طلای آب شده است و کسانی که می خواهند سرمایه های خود را حفظ کنند به این نوع داد و ستد در بازار طلا روی آورده اند.

رییس سابق اتحادیه طلا و جواهرتصریح کرد: این اتفاق به نوعی ذائقه جدید برای مردم ایجاد کرده که از این به بعد در خانواده ها یا حتی برخی موسسات مالی سرمایه گذاری روی طلای ذوب شده یا طلای آب شده که تبدیل قراضه های طلا یا طلای مصرفی و بازیافتی است، انجام می شود. این نوع سرمایه گذاری ارزش افزوده و اجرت ندارد و این روزها مردم طالب این نوع طلا هستند.

او با اشاره به وضعیت تولید مصنوعات طلا در کشور نیز گفت: افزایش قیمت ارز سبب شده تا تعداد زیادی از واحدهای تولیدی طلا تعطیل شوند.

کشتی آرای گفت:افزایش قیمت ارز سبب شده تا قیمت تمام شده مصنوعات طلا که از استاندارد ۱۰ تا ۱۵ درصد به حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد و این موضوع به لحاظ اقتصادی صرفه ندارد .

او همچنین گفت: آمارهای نشان می دهد که طی شش ماه اول ۲۰۱۸ بانک مرکزی حدود ۷۰ تن طلا برای ثبت نام سکه مصرف داشته و اگر این رقم جایگزین نشود ارزش پول ملی کاهش می یابد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا