امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولیدتیلاپیا، توجیهی برای واردات است/تولید ۱۲۰ هزار تن قزل آلا

یک مقام مسئول با بیان اینکه تولید ماهی تیلاپیا در کشور توجیهی برای واردات آن است،گفت: پیش بینی می شود امسال حدود ۱۲۰ هزارتن قزل آلا در کشور تولید شود.

همچنین بخوانید

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت:ما با تولید ماهی تیلاپیا در داخل کشور به شرط رعایت مسائل زیست محیطی مخالفتی نداریم.

ارسلان قاسمی افزود: ماهی تیلاپیا چون بومی کشور نیست یکی از ماهیانی است که می تواند برای اکوسیستم ما خطرناک باشد.

وی اضافه کرد: مساله نگران کننده واردات این ماهی به کشور است که به صورت آماده به مصرف وارد شده و بازار قزل آلا را تحت تاثیر قرار داده است.

قاسمی ادامه داد: ضمن اینکه تیلاپیا ماهی باکیفیتی نیست و نمی دانیم چرا به تولید و واردات این ماهی که کیفیت آن نیز زیر سوال است، این همه اصرار و هزینه می شود و به جای آن به پرورش ماهیان خاویاری یا اصلاح نژاد قزل آلا توجه نمی شود؟

این فعال بخش خصوصی گفت: واقعیت این است که تولید تیلاپیا در کشور بخاطر توجیه واردات آن انجام می شود.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه واردات تیلاپیا به دلیل حمایت از تولید این ماهی در داخل ممنوع شده است؟،تصریح کرد: نام تیلاپیا در فهرست ١٣٩٩ کالایی که دولت سال گذشته ممنوع اعلام کرد، نبوده و این یعنی با شرایطی می توان تیلاپیا را وارد کرد.

قاسمی افزود: سال گذشته نیز این ماهی به اندازه ای وارد شد که توانست تاثیر خود را در بازار بگذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تولید ماهی قزل آلا در سالجاری نیز افزود: تولید این ماهی متاثر از شرایط اقتصادی کشور است، امسال در زمینه تامین بانکی، تامین نهاده ها و بازار فروش مشکلاتی وجود داشت با این حال میزان تولید به اندازه ای خواهد بود که نیاز داخل را تامین کند.

قاسمی پیش بینی کرد: امسال تولید قزل آلا نسبت به سال قبل کاهش ندارد و حدود ١٢٠ هزارتن خواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا