صنعت، معدن، تجارت

تامین مواد اولیه مهمترین مشکل واحدهای تولیدی است

قزوین- رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ مجلس گفت: مهمترین مشکل واحدهای صنعتی برای افزایش تولید تامین مواد اولیه بویژه فولاد و مواد پتروشیمی است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا فولادگر در سفر یک روزه به استان قزوین برای بازدید از واحدهای صنعتی و شرکت در شورای گفتگو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای سال جاری با توجه به نامگذاری آن به نام حمایت از تولید ملی ما نیز تلاش کردیم با برنامه ریزی بهتر و با دعوت از مسئولان تصمیم گیر در این کمیسیون به غنا بخشیدن به تصمیمات کمک شود.

وی افزود: با دعوت از وزرای اقتصاد و دارایی، وزیر جهاد کشاورزی، صنعت، ارتباطات، نیرو و راه و شهرسازی تمامی روشها وسیاست های حمایتی مورد بررسی قرار گرفت تا نیازها و مشکلات را شناسایی کنیم.

فولادگر بیان کرد: در حمایت از تولید داخلی باید استفاده از ظرفیت های داخلی مورد توجه قرار می گرفت زیرا قانون رفع موانع تولید ایراداتی داشت و تعریف کاملی نشده بود و شفافیت لازم را هم نداشت لذا یک فصل بنام حمایت از کالای ایرانی پیش بینی شد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ تصریح کرد: هر هفته با تولیدکنندگان جلساتی برگزار شد و از نمایندگان تشکل های بخش خصوصی هم دعوت می کردیم و به نتایج خوبی رسیم و از همه دیدگاهها استفاده کردیم.

فولادگر یادآورشد: وضعیت بخوبی پیش می رفت اما با نوسان ارزی و تشدید تحریم ها مشکلات بیشتر شد و در حالی که شرایط خوبی در مجلس و دولت در حمایت از تولید ایجاد شده بود با تشدید تحریم ها این وضعیت تغییر کرد.

وی بیان کرد: الان بحث ما این است که تهدید را می توان به فرصت تبدیل کرد زیرا وقتی امروز با افزایش نرخ ارز دیگر برخی واردات مقرون به صرفه نیست باید تولیدات را بیشتر کنیم و روی صادرات حساب ویژه ای باز شود.

فولادگر اظهارداشت: در این شرایط باید از صادرات حمایت بیشتر شود زیرا وقتی واردات با مشکل مواجه می شود با تولید داخلی می توان نیاز و کمبودهای ایجاد شده را جبران کرد و در حمایت از تولید داخلی اقدام مناسبی صورت داد.

تامین مواد اولیه از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان است

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ گفت: یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان تامین مواد اولیه است و اگر بخواهیم تولید را بالا ببریم لازم است ابتدا مواد اولیه را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: شاید برخی مواد اولیه وارداتی باشد اما بسیاری از کالاهای مواد مهم مانند فولاد و پتروشیمی که هم مزیت است و هم در داخل تولید می شود نباید دغدغه تامین آن را داشته باشیم.

فولادگر گفت: باید موانع تامین مواد اولیه تولید داخل را بسرعت برطرف کنیم تا بتوانیم مواد اولیه کارخانه های لوازم خانگی را تامین کنیم و فعالان این بخش دغدغه ای نداشته باشند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص رویکرد جدید در اجرای اصل ۴۴ اظهارداشت: خوشبختانه در حال حاضر در مورد واگذاریها گزارش های نظارتی خوبی تهیه شده و آسیب شناسی شده است.

فولادگر یادآورشد: نتایج این بررسی ها نشان می دهد یکی از مشکلات اهلیت نداشتن افرادی بوده که کارخانه های دولتی را به آنها واگذار کرده ایم و نکته بعدی این که قانون درست اجرا نشده بود.

وی اظهارداشت: امروز گزارش های نظارتی مرتب منتشر می شود و تلاش می کنیم با اجرای قانون، توانمند سازی بخش خصوصی و بهبود فضای کسب و کار و واگذاری واحدهای تولیدی به افراد کاربلد بخش خصوصی مشکلات را کاهش دهیم.

فولادگر تصریح کرد: اصلاح قانون تجارت سالهاست که مطرح شده و مجلس برخی موارد را اصلاح کرده و در حال حاضر نیازمند بررسی است و اگر در صحن مطرح شود چند ماه طول می کشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا