خودروصنعت، معدن، تجارت

بهره وری در صنعت خودروسازی پائین است

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: صنعت خودروسازی در کشور از مشکل افت بهره وری به شدت رنج می برد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  امیرحسن کاکایی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: کاهش بهره وری مبتلا به تمامی صنایع موجود کشور به خصوص صنعت خودروسازی است.

وی اظهارداشت: اهمیت روزافزون مقوله رشد بهره وری در شکوفایی و رشد اقتصادی کشورها بر کسی پوشیده نیست بنابراین باید تمام قد در این مسیر حرکت کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: شالوده افزایش بهره وری در یک بنگاه اقتصادی مستلزم تاکید بر بکارگیری نیروی انسانی متخصص و کار آمد است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا کاهش بهره وری در حوزه صنعت ناشی از مدیریت ضعیف است یا ساختار ناکارآمد کشور افزود: بدون شک تنها مدیریت نمی تواند در این بحث دخیل باشد بلکه عوامل دیگری همچون قوانین و مقررات، ساختارهای اداری و غیره نیز تاثیرگذارند.

کاکایی تصریح کرد: برای نمونه قوانین کار در کشور اجازه نمی دهد رفتار کارفرما و کارگر درست تعریف شود.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: بنگاه های اقتصادی به خصوص شرکت های خودروسازی امروز نمی توانند از منابع انسانی خود به شکل صحیح استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: وقتی یک کارگری بهره وری و بازدهی لازم را نداشته باشد کارفرما نمی تواند طبق قانون کار این کارگر را اخراج کند چرا که در صورت اخراج تحت فشار سازمان های دیگر قرار می گیرد.

وی افزود: این مسئله باعث می شود کارفرماها به اجبار تعدادی کارگر فاقد کارایی و بازدهی را در مجموعه خود حفظ کنند.

کاکایی اضافه کرد: حفظ نیروی انسانی فاقد کارایی لازم جزء افزایش هزینه های سربار هیچ سودی برای واحدهای تولیدی و صنعتی ندارد.

وی یادآورشد: برای افزایش بهره وری در هر بنگاه اقتصادی نیروی انسانی کار آمد بسیار نقش آفرین است.

برنامه «روز از نو» کاری از گروه کشاورزی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۶,۳۰ به مدت ۸۵ دقیقه به تهیه کنندگی «لیلا امیدیگانه و مهدی شیار» با هدف فراهم ساختن لحظات شاد و مفرح صبحگاهی توام با افزایش سطح آگاهی اقتصادی شنوندگان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا