بورسبورس کالا

امکان تعیین استاندارد محصولات با محوریت بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بورس کالا طی سال های گذشته، نقش موثری در استانداردسازی و رشد کیفیت محصولات داخلی داشته است که با توسعه نظام انبارداری و معاملات گواهی سپرده کالایی، می توان استاندارد کالاها را با محوریت مقررات بورس کالا و با هماهنگی با سازمان ملی استاندارد مشخص کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از بورس کالای ایران، امیرعلی جعفری لاریجانی به فلسفه و اهداف راه اندازی بورس کالا در اقتصاد اشاره کرد و گفت: از اصلی ترین اهداف راه اندازی بورس کالا، تعمیق بازار کالا به وسیله ایجاد شفافیت در دادوستدها، کشف قیمت های عادلانه و حذف واسطه های غیر ضروری به واسطه شفافیت ایجاد شده بود تا محصولات عرضه شده به دست مصرف کننده برسد.

وی بیان کرد: بورس کالا در این سال ها با وجود همه سختی هایی که در مسیر توسعه داشته است، عملکرد قابل قبولی را از خود به جای گذاشته و توانسته شفافیت را به بازار کالای کشور بیاورد.

همچنین بخوانید

این کارشناس بازار سرمایه به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: پس از رونق معاملات محصولات صنعتی و معدنی و پتروشیمی و نفتی، از چند سال پیش شاهد افزایش حجم معاملات محصولات کشاورزی در بورس بودیم که به تازگی نیز زعفران به عنوان یک محصول ارزآور ایران نیز در معاملات نقدی و آتی بورس کالا ورود کرده است.

وی اظهار داشت: مسوولان بخش کشاورزی کشور باید از ظرفیت های بورس کالا بیشتر استفاده کنند، برای مثال معاملات سلف می تواند در بسیاری از محصولات کشاورزی راهگشا و به نفع کشاورز و دولت باشد به طوریکه تاکنون باید شاهد عرضه های پر حجم برنج در بورس کالا می بودیم که امیدوارم بخش کشاورزی با سرعت بیشتری برای ورود به بازار سرمایه حرکت کند.

به گفته جعفری لاریجانی، سلف نوعی معاملات به منظور تامین مالی کوتاه مدت است که وجه محصول در حین معامله پرداخت می شود و تولیدکننده با دریافت وجه، برای چند ماه آینده محصول را به مصرف کننده تحویل می دهد؛ فرهنگ سازی در خصوص این معاملات و همچنین ابزارهایی چون قراردادهای آتی، آپشن، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، صندوق های کالا و… نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا طی سال های آینده شاهد استفاده فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و حتی کشاورزان کشور از این ابزارهای کارآمد باشیم.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ١١ سال از عمر بورس کالا می گذرد و این بورس توانسته اقدامات بنیادی را در اقتصاد غیرشفاف ما رقم بزند، گفت: اگر کشورهایی مانند آمریکا را مشاهده می کنیم که در معاملات خود بسیار موفق عمل می کنند به دلیل راه اندازی و سرمایه گذاری بالا در بورسی همچون بورس شیکاگو است. این بورس پرقدرت، فواید بزرگی را برای اقتصاد آمریکا به همراه داشته که ما نیز در ایران می توانیم با برنامه ریزی مناسب حداقل در خصوص کالاهای پرمزیت داخلی در بازارهای منطقه ای تاثیرگذار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بورس کالا طی سال های گذشته، نقش موثری در استانداردسازی و رشد کیفیت محصولات داخلی داشته است که با توسعه نظام انبارداری و معاملات گواهی سپرده کالایی، می توان استاندارد کالاها را با محوریت مقررات بورس کالا و همچین هماهنگی با سازمان ملی استاندارد مشخص کرد.

جعفری لاریجانی عنوان کرد: با توجه به قوانین و دستورالعمل های بورس کالا در پذیرش و معاملات محصولات، این بورس در اقتصاد ملی باید به گونه ای پیش رود که عرضه هر محصولی در آن به منزله استاندارد و کیفیت بالای آن محصول باشد که البته به واسطه معاملات سال های گذشته در این بازار، روند مبادلات و استاندارد کالاها قابل قیاس با زمان پیش از راه اندازی بورس کالا نیست.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا