بورسبورس اوراق

شاخص با رشد ۱۶۸ واحدی به تعطیلات رفت/ کاهش حجم و ارزش معاملات خرد در پی نوسانات بی دلیل قیمت‌ها

در آخرین روز کاری هفته شاخص اصلی بورس تهران پس ازافت و خیز چند باره سرانجام در محدوده مثبت ضعیف به کار خود پایان داد.این در حالی بود که به دلیل بی‌توجهی اهالی بازار به سهام کوچکتر و همچنین تداوم روند اصلاح قیمتی در این گروه‌ها شاهد افت شاخص هم‌وزن و فرابورس بودیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در جریان معاملات امروز بورس تهران، شاهد نوسانات اندک اما پُرتعداد شاخص حوالی کانال ۱۸۱ هزار واحد بودیم. به نظر می رسد این جدال سخت نماگر اصلی بازار برایی حفظ محدوده فوق می تواند نقشه راخه را برای هفته آینده تعیین کند. چراکه به اعتقاد برخی از کارشناسان بازار، ۱۸۰ هزار واحد عدد مهمی برای شاخص تلقی می شود که در صورت از دست رفتن این کانال، ریزش ها ادامه دار خواهد بود و در غیر این صورت می توان به صعود پُرقدرت دماسنج بازار امیدوار باشیم. از این رو امروز شاخص کل بر خلاف عرضه های نسبتا سنگین حقوقی ها تمام تلاش خود را برای حفظ این محدوده به کار برد.

اما همانطور که در گزارش های قبلی نیز بیان شد، ریزش های ادامه دار شاخص هیچ دلیل بنیادی و قابل توجیهی نداشته و صرفا تاوان رفتارهای هیجانی معامله گران را می دهد. اما به نظر می رسد تثبیت شاخ در محدوده مثبت و همچنین خروج اندک نقدینگی برای امروز یک پیام مساعد از سوی بازار بود که می تواند نویدبخش هفته پُررونق بورسی باشد.

از سوی دیگر همچنین در پی عرضه‌ها از سوی اشخاص حقیقی به ویژه در گروه فلزات اساسی سبب خروج بیش ار ۲۸ میلیارد تومان نقدینگی از بازار شد. اما نکته جالب بازار امروز اقبال معامله‌گران به گروه فرآورده‌های نفتی بود که بیشترین بازدهی را برای این گروه به ثبت رساند. همچنین در بین گروه های بزرگ بورسی گروه فرآروده های نفتی مقصد اصلی جذب نقدینگی جدید بود. این گروه همچنین بیشترین بازدهی را در بین ۳۸ گروه حاضر در بازار کسب کرد.

در گروه محصولات شیمیایی نیز وضعیت نسبتا مناسب بود و دادوستد ۳۶۵ میلیون سهم به ارزش ۱۶۴ میلیارد تومان بازدهی ۱.۴ درصدی را به همراه داشت. در این گروه معاملات و صف خرید «تاپیکو» در تمام طول بازار قابل توجه بود.

از سوی دیگر اما گروه خودرو و ساخت قطعات روز سختی را پشت سر گذاشت. در این گروه شاهد جابه جایی بیش از ۲۹۱ میلیون سهم به ارزش ۲۹.۱ میلیارد تومان بودیم که بازدهی منفی ۴.۴ درصدی را به همراه داشت.

از دیگر کروه های منفی امروز بانکی ها بودند که تمام نمادهای این گروه در محدوده قرمز رنگ به معاملات خود ادامه دادند. در این گروه نیز ۶۸۰ میلیون سهم به ارزش ۹۷.۲ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی دو درصدی را به همراه داشت.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع معاملات روز جاری تالار شیشه ای، شاخص کل در دومین روز صعودی خود با رشد اندک ۱۶۸ واحدی قله ۱۸۱ هزار واحد را پس گرفت (معادل ۰.۰۹ درصد) در محدوده ۱۸۱ هزار و ۱۵ واحد به کار خود در آخرین روز هفته پایان داد. شاخص هم وزن اما با افت نسبتا شدید ۵۴۹ واحدی به رقم ۲۹ هزار ۴۳۹ واحد بازگشت.

در این بین بیش از ۳.۳ میلیارد ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۳۱۷ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.  از سویی دیگر اما امروز شاهد خروج بیش از ۲۸ میلیارد تومان نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار بودیم که بیشترین حجم خروج از گروه‌های فلزات اساسی و سرمایه گذاری رقم خورد.

اما در بین گروه های بزرگ حاضر در بازار، گروه فرآورده های نفتی و شیمیایی و بانکی ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار نیز «شپنا»، «کچاد» و «تاپیکو» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص داشتند. از سوی دیگر اما معاملات منفی «رمپنا» ۳۸۳ واحد شاخص کل را عقب کشید.

کوتاه از فرابورس

 در فرابورس هم آیفکس به دنبال جو هیجان منفی روزهای قبل، ۱۸ واحد عقب نشست و در پله ۲۰۱۲ واحد ایستاد. در این بازار نیز بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۰۹ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «ذوب»، «دماوند» و «سمگا» بیشترین نقش را در منفی کردن آیفکس داشتند. اما «میدکو» و «زاگرس» تا حدی از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا