اقتصاد کلان

بازار مسکن یخ زد؛ یک میلیارد لیتر سوخت قاچاق شد؛ نوسان بازار ارز کاهش یافت

در حالی که نوسان بازار ارز امروز کاهشی محسوس را نسبت به روز گذشته تجربه کرده است اما بازارهای متصل به ارز همچنان دستخوش تغییر هستند و بازار گوشی تلفن همراه در این شرایط با کاهش قیمت روبروست .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  ان گونه که گزارش ها نشان می دهد این ریزش قیمت ها به کسادی بازار گوشی تلفن همراه دامن زده است .
هفته دوم مهرماه با افت شدید قیمت ارز همراه بود، به طوریکه قیمت آن از کانال ۱۹ هزار تومانی به حدود ۱۳ هزار تومان رسید و در پی آن قیمت برخی محصولات وارداتی مانند خودرو و گوشی موبایل نیز کاهش پیدا کرد. در این میان گزارش‌ها از بازارهای مختلف حاکی از این است که افت نرخ ارز نه تنها رونقی به بازار نداده بلکه مردم از خرید کالاهای مختلف پرهیز می‌کنند و منتظر هستند قیمت‌ها بیشتر کاهش یابد. این در حالی است که افزایش قیمت‌ها در هفته منتهی به مهر ماه با هجوم مردم به بازارها همراه بود.

ایسنا گزارش داده است بازار علاءالدین مانند همیشه پرتردد است، ‌ اما کمتر شاهد رد و بدل شدن پول میان فروشندگان و مراجعه‌کنندگان هستیم. بیشتر مغازه‌داران مقابل مغازه‌ها ایستاده و سعی می‌کنند ارباب رجوع را به داخل دعوت کنند: ‌”از ما قیمت بپرسید”.
اکثر مغازه‌داران نیز از کاهش میزان فروش شکایت دارند و می‌گویند: کاهش نرخ ارز بازارها را کسادتر کرده، چراکه مردم منتظر هستند قیمت‌ها باز هم کمتر شود.
قاچاق یک میلیارد لیتر سوخت در سه ماهه اخیر
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است که به واسطه تفاوت شدید قیمت رد این سو و آن سوی مرزهای ایران طی سه ماه اخیر میزان قاچاق سوخت به یک میلیارد لیتر رسیده است.
علی مویدی خرم آبادی در جمع خبرنگاران گفته است: قطعا قاچاق سوخت جرم سازمان یافته است و بیشتر آنها تشکیلاتی هستند و چه بسا با برخی دستگاه‌های دولتی هم پیوند خورده باشد.
وی افزود: در مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شبکه‌های خوبی در زمینه قاچاق سوخت رسیده ایم و در حال بررسی و برخورد سازمان یافته با این جرم سازمان یافته هستیم اما باید به گونه ای عمل کنیم که زمینه و بستر برای شکل گیری قاچاق فراهم نشود. به عنوان مثال در زمینه قاچاق سوخت باید قیمت سوخت در داخل کشور نسبت به نرخ جهانی آن تغییر کند .
بازار مسکن یخ زد
آمار ثبت شده در سامانه‌های ملکی نشان می‌دهد در ۱۶ روز ابتدای مهرماه امسال حجم معاملات مسکن شهر تهران نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است.
بر این اساس در ۱۶ روز ابتدای مهرماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۴۲۶۲ فقره خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۳۰ درصدی نشان می‌دهد. رکود بازار مسکن بنا بر اعلام فعالان بازار در ماه های آینده نیز تداوم خواهد داشت چرا که بالا رفتن قیمت ها قدرت خرید را با کاهشی چشمگیر روبرو کرده است.
برخی کارشناسان بر این اعتقادند که مسکن رد شرایط کنونی تاب رشد دوباره قیمت را نداشته و کاهش معاملات می تواند زمینه را برای متعادل شدن قیمت ها فراهم کند.

 

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا