بورسبورس اوراق

افت پنج هزار واحدی شاخص کل در هفته پُرنوسانی بورسی/هیجان‌زدگی، آفت این روزهای بازار

در پنج روز کاری هفته جاری نماگرهای بازار سهام در اثر شکل گیری جو هیجانی منفی ، نتواستند همچون هفته‌های اخیر در محدوده‌های مثبت قرار گیرند. این در حالی بود به نظر بسیاری از کارشناسان بازار هنوز نشانه بنیادی و قابل توجهی برای منفی شدن قیمت‌ها وجود ندارد و نزدیکی به زمان ارائه گزارش‌های شش ماهه می تواند رونق دوچندان را به بازار برگرداند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در هفته جاری شاخص کل بورس تهران پس از افت و خیز نسبتا شدید نهایتا نتوانست در برابر فشار عرضه‌های بی‌دلیل جایگاه خود را در محدوده های مثبت حفظ کند و با افت دو درصدی در مجموع کل هفته مواجه شد. این در حالی بود که فعالان بورسی انتظار داشتند با تصویب الحاق ایران به کنوانسیون FATF رونق به بورس بازگردد که محقق نشد. اما کارشناسان بر این باورند که ریزش‌های هیجانی چند روز اخیر صرفا جنبه اصلاح داشته و نمی‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز دوره رکودی بورس محسوب شود. چراکه شاخص بورس تهران در یک ماه گذشته بیش از ۴۵درصد بازدهی را ثبت کرده بود. این رشد پرشتاب تقریبا تمام کارشناسان بازار را درباره ادامه صعود بورس بدبین و نگران کرده بود. به طور کلی در تمام بازارهای مالی، صعودهای آهسته، پیوسته و ملایم دلگرم‌کننده‌تر از صعودهای دفعه‌ای و هیجانی هستند. در صعودهای آهسته و پیوسته زمان لازم برای دست به دست شدن سهام، شناسایی سود کوتاه‌مدت و اصلاح پرتفوها وجود دارد. اما رشدهای شدید عموما در زمانی که دست نامرئی بازار تصمیم به شناسایی سود می‌گیرد، افت‌های شدید قیمتی را در پی دارد. بنابراین به نظر می‌رسد کاهش سرعت رشد قیمت‌ها در بورس نه تنها نگران‌کننده نیست بلکه برای ادامه مسیر صعودی لازم و ضروری است. رشد سریع بورس در یک ماه گذشته باعث ایجاد پتانسیل بروز رفتارهای هیجانی منفی در مواجهه با اخبار منفی نه چندان تأثیرگذار شده بود.

عامل دیگری که نفش اساسی در منفی کردن شاخص بورس بازی کرد هیجان زدگی بیش از حد معامله گران غیرحرفه ای در دادوستدها بود. از این رو شناسایی سود از سوی حقوقی ها و مغتنم شمردن صف خریدها برای نقد کردن سهام با حجم بالا سبب شدن تا معاله گران تازه وارد با عملکردی شتابزده بدون دلیل منطقی دست به ماشه شده و از سهامداری خارج شوند. از این رو به سهامداران جدید پیشنهاد می شود تا در معالات بیش از هرموقع از شتابزدگی و تصمیمات خلق الساعه جلوگیری شود.

پُربازده ترین‌های هفته

در بین گروه های بزرگ بورسی، گروه فرآروده های نفتی و استخراج کانه های فلزی بیشترین بازدهی را کسب کردند. در این بین در مجموع پنج روز کاری معاملات مثبت و پُرحجم گروه فرآروده‌های نفتی سبب کسب بازدهی بیش از هفت درصدی شد. همچنین نمادهای «شنفت» و «شپنا» هرکدام به ترتیب بازدهی ۱۵ و ۱۲ درصدی روبرو شدند. در گروه کانه های فلزی که نمادهای «کچاد»، «کگل» در روزهای منفی نیزبا صف خرید همراه بودند شاهد بازدهی ۴.۶ درصدی برای هفته جاری شد.

زیان‌ده ترین گروه‌ها

از سوی دیگر اما گروه خورویی هفته سختی را پشت سرگذاشتند چراکه در مجموع پنج روز کاری هفته معاملات این گروه سبب بازدهی منفی  ۱۵.۲۵ درصدی برای سهامداران این گروه شد. در این گروه «خکاوه » اما بازدهی مثبت  درصدی را به ثبت رساند.

در بین سایر گروه های منفی این هفته نیز فلزات اساسی و محصولات شیمیایی نیز به چشم می خورد. در گروه محصولات شیمیایی که بازدهی منفی ۳.۲ درصدی مواجه شد، «شزنگی» و «شسم» بیشترین عقبگرد قیمتی را تحمل کردند. در گروه فلزات اساسی نیز «فوکا» و «فافزا» زیان۲۰ و ۱۴ درصدی روبرو شدند.

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا