انرژی

هند در جست‌وجوی راهی برای پرداخت پول واردات نفت ایران

یکی از مقامات وزارت دارایی هند اعلام کرد که این کشور هنوز سیستم پرداختی برای ادامه خرید نفت از ایران پیدا نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چاندرا گارگ، یکی از مقامات وزارت دارایی هند به کانال خبری CNBC تی وی ۱۸ گفت: دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند، این پیام را فرستاده که کشورش به خرید نفت ایران ادامه خواهد داد.

برپایه اخبار اخیر، هند سرگرم مذاکره برای حذف دلار آمریکا در معاملات نفت با روسیه، ونزوئلا و ایران و استفاده از روپیه هند یا انجام معاملات نفتی برمبنای توافقات تهاتری است.

همچنین بخوانید

هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است و انتظار می‌رود خرید نفت ایران را تحت فشار آمریکا کاهش دهد، اما بعید است واردات نفت ارزان ایران را که برای پالایشگاه‌های این کشور مناسب‌تر هستند، به‌طور کامل متوقف کند.

هند خواهان ادامه واردات نفت از ایران است، زیرا در شرایطی که دولت هند با قیمت‌های بالاتر نفت و سقوط ارزش روپیه دست و پنجه نرم می‌کند و با افزایش هزینه واردات انرژی مواجه شده، تهران تخفیف‌ها و مشوق‌های چشمگیری برای خریداران هندی عرضه می‌کند، اما آمریکا هم‌چنان اصرار دارد که خریداران نفت ایران واردات‌شان را به صفر برسانند. مقامات هندی هفته گذشته اعلام کردند امیدوارند هند بتواند از آمریکا معافیت بگیرد، زیرا خرید نفت ایران را به‌میزان قابل توجهی کاهش داده است.

آمریکا اواخر هفته گذشته سیگنال‌هایی را برای بررسی معافیت برای خریداران نفت ایران مخابره کرد. در این بین، برایان هوک، نماینده ویژه ایران و مشاور وزارت خارجه آمریکا برای مذاکره درباره سیاست خارجه آمریکا در قبال ایران،  به هند و اروپا سفر کرده است.

هوک و فرانسیس آر فانون، معاون منابع انرژی وزارت خارجه آمریکا با همتایان هندی خود برای رایزنی در این باره دیدار خواهند کرد. طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، در جریان این سفر هوک درباره سیاست‌های برخورد با ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

از سوی دیگر هیثر نورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسش‌ها درباره گزارش‌هایی مبنی بر این‌که هند به خرید نفت ایران پس از مهلت چهارم نوامبر ادامه خواهد داد، اظهار کرد: این مساله مفید نیست.

وی گفت: درمجموع با توجه به تحریم‌هایی که از چهارم نوامبر اجرا خواهند شد و تحریم‌های نفتی علیه ایران و کشورهایی که ترجیح می‌دهند به خرید نفت ایران ادامه دهند، ما با بسیاری از شرکا و متحدان‌مان در سراسر جهان درباره این تحریم‌ها مذاکره کرده‌ایم. ما سیاست‌های خودمان را برای این کشورها کاملا روشن کرده‌ایم و به مذاکره با دولت عراق درباره این مساله خاص و تاثیر وضع مجدد تحریم‌ها که پیش از این لغو شده بودند یا تحت برجام معافیت برای آن‌ها صادر شده بود، ادامه می‌دهیم.

دولت ترامپ این پیام را به همه کشورهای سراسر جهان داده و رییس جمهور آمریکا اعلام کرده این کشور مصمم است همه تحریم‌های خود علیه ایران را مجددا اجرا کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا