انرژی

افزایش هزینه واردات گاز مایع چین به‌دلیل تحریم‌های ضدایرانی

واردکنندگان گاز مایع چین به‌دلیل این‌که ناچار شده‌اند LPG مورد نیاز خود را از منابع دیگری به جز آمریکا و ایران تامین کنند، پول بالاتری برای تامین این سوخت در ماه‌های اخیر پرداخت کرده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، چین به‌دنبال جنگ تجاری فزاینده با آمریکا، در پایان ماه اوت تعرفه ۲۵ درصدی را برای واردات LPG از آمریکا که یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان این سوخت برای چین در سال میلادی گذشته بود، وضع کرد.

طبق آمار اداره کل گمرک چین، آمریکا در سال ۲۰۱۷ دومین صادرکننده بزرگ LPG به چین بود و ۱۹ درصد از کل واردات چین را تشکیل داد. تحلیلگران و معامله‌گران اظهار کرده‌اند: از اواخر  ماه اوت که چین برروی بسیاری از محصولات آمریکایی تعرفه جدید وضع کرد، حتی یک محموله LPG نیز از آمریکا به چین وارد نشده است.

همچنین بخوانید

تعرفه ۲۵ درصدی چین، LPG آمریکا را بسیار گران کرده، اما باعث شده سایر صادرکنندگان LPG جهان نیز قیمت‌های خود را بالا ببرد، بنابراین کارخانه‌های PDH چین که LPG وارد می‌کنند، در جست‌وجوی منابع تامین جایگزین بوده و قیمت بالاتری برای LPG غیرآمریکایی پرداخت می‌کنند که به حاشیه سود آنها ضرر زده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به‌عنوان نمونه آرامکوی عربستان قیمت قرارداد پروپان خود را افزایش داده و قیمت فروش اکتبر را به بالاترین رکورد در چهار سال گذشته رسانده است.

چین هم‌چنین یک خریدار کلیدی LPG ایران است و تحت قرارداد با صادرکنندگان ایرانی، به خرید LPG ایران پرداخته، اما این قراردادهای بلندمدت در آمار رسمی منعکس نشده است.

انتظار می‌رود صادرات LPG ایران نیز به همراه صادرات نفت خام این کشور از تحریم‌های آمریکا متاثر شود.

طبق آمار پلاتس، حجم LPG ایران که در ماه سپتامبر بارگیری شده یا انتظار می‌رفت بارگیری شود در مقایسه با ماه پیش از آن کاهش یافت.

صادرات LPG ایران در ماه اوت به بالاترین رکورد از اوایل سال ۲۰۱۶ که تحریم‌ها تحت توافق هسته‌ای برچیده شده بودند، رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا