انرژی

پیش‌بینی متفاوت بانک انگلیسی برای نفت ۷۰ دلاری

غول‌های صنعت نفت هنوز درباره دورنمای قیمت نفت در کوتاه مدت به توافق نظر نرسیده‌اند و حدس و گمان زیادی درباره جهش یا نزول مجدد آن وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این اختلاف نظر در کنفرانس “نفت و پول” لندن بار دیگر خود را نشان داد. ایان تایلور، رییس شرکت بازرگانی انرژی ویتول اظهار کرد انتظار دارد قیمت نفت به ۶۵ دلار در هر بشکه سقوط کند، درحالی‌که شرکت ترافیگورا قیمت سه‌رقمی برای نفت را پیش‌بینی کرد.

چند هفته قبل شبح نفت ۱۰۰ دلاری قوت گرفته بود اما نوسان و آشفتگی ناگهانی بازارهای مالی جهانی، احتمالا بخشی از این خوش‌بینی به نفت ۱۰۰ دلاری را زدوده است. نفت برنت در دو روز گذشته حدود چهار دلار در هر بشکه کاهش قیمت داشته است.

همچنین بخوانید

دلایل زیادی وجود دارد که چرا قیمت نفت روند صعودی خود را ازسرگرفت و عرضه کمتر ایران و ونزوئلا در صدر فهرست دلایل مذکور قرار دارد. اما در گزارش جدیدی که از سوی بانک بارکلیز منتشر شد، استدلال شده که حتی اگر قیمت نفت جهش پیدا کند، این جهش موقتی خواهد بود. این بانک دلایل معدودی دارد که بر اساس آن‌ها، باور دارد قیمت سه رقمی نفت ناپایدار است.

طبق گزارش بارکلیز، اگرچه دورنمای عرضه به بازار نفت محدود به نظر می‌رسد اما بسیاری از مواردی که تحلیلگران برای پیش‌بینی قیمتهای بالاتر به آنها استناد می‌کنند جای بحث دارند. به عنوان نمونه صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرده اما به صفر نخواهد رسید. همچنین ملایم شدن اخیر مواضع دولت آمریکا نشان می‌دهد واشنگتن ممکن است معافیتهایی را برای تحریمهای ایران صادر کند. هند، ترکیه و چین نیز احتمالا به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد.

ثانیا، ظرفیت تولید شناور اندک دلیل دیگری است که چرا بسیاری از کارشناسان برجسته حوزه نفت تصور می‌کنند قیمتها ممکن است همچنان افزایش پیدا کند. اما بر اساس گزارش بارکلیز، اوپک ظرفیت تولید بالایی دارد. با این حال ارزیابی این استدلال دشوار است زیرا عربستان سعودی هرگز توانایی خود برای تولید پایدار در سطحی که ادعا کرده را ثابت نکرده است.

سوما، تردید گروه اوپک پلاس برای افزایش تولید در مواجهه با کاهش تولید ایران، نشانه‌ای از تمایل این گروه برای بالا بردن قیمتهای نفت نیست. بلکه به عقیده بارکلیز، نشان می‌دهد اوضاع ممکن است به سرعت معکوس شود. در واقع، اعضای اوپک در میزان فشاری که برای کاهش قیمتها بکار می‌گیرند احتیاط می‌کنند. این تولیدکنندگان در آستانه بحران سال ۱۹۹۷، به تولیدشان اضافه کرده بودند. بنابراین اگر اوپک پلاس تولیدش را درست همزمان با کندی رشد اقتصادی افزایش دهد، ممکن است با ریزش قیمتها روبرو شود.

فروپاشی اخیر بازارهای سهام جهانی یادآور این حقیقت است که سلامت اقتصاد جهانی معلوم نیست. افزایش نرخهای بهره، موانع تجاری، قیمتهای بالای نفت، آشفتگی سیاسی، دلار قوی و ضعف بازارهای نوظهور همگی به نوبه خود مانعی برای رشد اقتصادی به شمار می‌روند و به اتفاق یکدیگر، ممکن است تهدید جدی را برای رشد جهانی دربرداشته باشند. این زمینه اقتصادکلان از آخرین دورنمای کوتاه مدت بارکلیز در ژوییه، وخیم‌تر شده است. تمامی موارد فوق ممکن است به روند صعودی نفت پایان دهند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ضعف تقاضا در فصل زمستان نیز ممکن است بازار را راکد کند. همچنین رشد تولید نفت آمریکا یا عربستان سعودی مطمئنا رشد قیمتها را محدود خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا