انرژی

اضافه شدن ۲۶ واحد نیروگاهی جدید به ظرفیت برق کشور

وزیر نیرو عنوان کرد: ۸۰۰۰ مگاوات کمبود برای تابستان ۱۳۹۸ پیش‌بینی می‌شود که ۵۰۰۰ مگاوات با سرمایه‌گذاری و ساخت ۲۶ واحد نیروگاهی جدید تامین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان امروز در جمع خبرنگاران در قم عنوان کرد: امروز ۱۳ پروژه صنعت برق در قم افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه عمللیات چهار پروژه بزرگ صنعت برق در قم آغاز شده است، ادامه داد: در مجموع بالغ بر ۱۱۱میلیارد تومان هزینه طرح‌های به ثمر رسیده بوده است و ۱۰۷میلیارد تومان نیز اعتبار طرح‌های در دست اجراست.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه با این طرح‌ها، برق در استان قم وضعیت پایدار پیدا می‌کند، افزود: درمجموع وزارت نیرو حدود ۷۶۴ پروژه در بخش‌های آب و برق در استان قم در دست اجرا دارد که برای آن ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

اردکانیان با بیان اینکه به سمت اتکای بیش‌تر به بخش خصوصی حرکت می‌کنیم، گفت: سیاست عمومی دولت حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق و آب و فاضلاب است.

او با بیان اینکه باید گام‌های بلندی به سمت مصرف صحیح برداشته شود، گفت: اگر روند فعلی مصرف در کشور اصلاح نشود، هر اندازه سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه‌های برق صورت بگیرد، نتیجه‌ای از آن حاصل نمی‌شود.

وزیر نیرو عنوان کرد: برنامه‌ها بر اساس کم بارشی سال گذشته، طراحی شده است و امیدواریم بتوانیم در بخش آب شرب و تامین برق برنامه‌ها را عملیاتی کنیم.

وی گفت: هم‌چنین تحت عنوان مدیریت مصرف برنامه‌ریزی شده است که ۳۰۰۰ مگاوات دیگر تامین شود.

وی هم‌چنین در آیین افتتاح پست ۶۳ کیلوولت منطقه بنیاد قم بیان کرد: طرح‌هایی که امروز در حوزه برق افتتاح می‌شود، طرح‌های بسیار موثری برای تامین برق استان قم است. صنعت برق از صنایع زیربنایی  و مهم کشور است که نقش مهمی در صنایع زیربنایی کشور دارد.

وزیر نیرو تصریح کرد: با حمایت‌ها و پشتیبانی مسئولان مختلف کشور و هم‌چنین صبوری مردم، تابستان سختی را پشت سر گذاشتیم؛ شرایط کم بارشی در سال ۹۶ که در ۴۸ سال اخیر بی‌سابقه بود و همچنین افزایش دما در تابستان امسال موجب شد که مشکلاتی در تامین برق ایجاد شود و همین مشکل باعث شد که دشمنان به هوس بیفتند تا مشکلات بیش‌تری را برای کشور ایجاد کنند ولی خوشبختانه با تدبیر درست از این شرایط عبور کردیم.

وی ادامه داد: برنامه جامع تفصیلی بسیار خوبی برای تابستان سال آینده تنظیم شده است و تمام نیازهای کشور در آن مشخص شده است، این طرح در هیات دولت مطرح شد و به زودی در مجلس نیز ارائه می‌شود تا در فصل بودجه بتوان اعتبارات لازم را تامین کرد و مشکلات موجود حل شود.
 
اردکانیان با بیان اینکه رضایتمندی مردم اصلی‌ترین ستون پایداری انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: هدف اصلی و مشترک همه مسئولان در سازمان‌های مختلف کشور، افزایش سطح رضایتمندی مردم است؛ رضایتمندی مردم عمدتا یک مفهوم کیفی است و این یک هنر و تخصص است که رفتار و گفتار ما به گونه‌ای مدیریت شود که حاصل آن افزایش رضایتمندی مردم باشد. در کشور اقوام مختلفی وجود دارد و هر کدام دارای شرایط متنوعی است و از هر بخش یک انتظار مشخصی وجود دارد.

وزیر نیرو اظهار کرد: بزرگترین چالش و نقطه ضعف در حال حاضر، مدیریت مصرف و چگونگی مصرف انرژی است و انتظار دولت از استان قم به عنوان یک مرکز بزرگ فرهنگی در کشور این است که در بهینه‌سازی مصرف انرژی الگو باشد.

وی عنوان کرد: باید وضعیت بد مصرف در کشور اصلاح شود و با شکل مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد؛ از این جهت باید طرح‌های مدیریت مصرف را به صورت فراگیر و ملی انجام دهیم تا منابع آبی که سرمایه بزرگی است، هدر نرود. امیدواریم تابستان سال آینده با همکاری و همیاری مردم، شرایط بهتری را در کشور شاهد باشیم.

او همچنین درخصوص پروژه شبکه فاضلاب پردیسان بیان کرد: در سال جاری به بخش زیادی از تعهدات درخصوص پروژه شبکه فاضلاب پردیسان عمل می‌شود و امیدواریم این پروژه به سرانجام برسد.

آب شرب نباید در بخش‌های دیگر مصرف شود

 رضا اردکانیان ظهر امروز هم در نشست بررسی مسائل و مشکلات صنعت آب و برق قم عنوان کرد: باید سیاست کلی در کشور این باشد که آب مورد نیاز صنعت از پساب تامین شود تا مشکلی برای آب شرب مردم ایجاد نشود.

وزیر نیرو گفت: آب شرب با سختی بسیار و هزینه‌های زیادی تامین می‌شود و نباید در بخش‌های دیگر استفاده شود تا در آینده با مشکل تامین آب شرب مواجه نشویم.

او بیان کرد: متاسفانه وضعیت مصرف انرژی در کشور مطلوب نیست و عدم مدیریت مصرف باعث ایجاد هزینه‌های زیادی برای کشور شده است؛ باید قانونی تهیه و تصویب شود تا با مشترکانی که بیش‌تر از حد استاندار، آب مصرف می‌کنند برخورد صورت گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم مراقبت ها و تدابیر لازم، هزینه های انتقال آب به برخی نقاط کشور با فرسودگی و استهلاک فراوان دچار چالش و مشکل شده است.

اردکانیان تصریح کرد: باید در خصوص حقابه‌های دشت مسیله و دریاچه نمک بررسی‌های لازم صورت گیرد تا از ایجاد مشکلات جلوگیری شود؛ البته در مبحث انتقال آب از شهرهای دیگر باید حقوق آن شهرها نیز مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: اکنون یک کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در کشور ایجاد شده است که کمیته‌های استانی دارد؛ کارها در استان‌های مختلف انجام شده است و امیدواریم هرچه زودتر برنامه استان قم نیز ارائه شود تا درخصوص آن تصمیم‌گیری شود.

وزیر نیرو اظهار کرد: استان قم با توجه به دغدغه‌هایی که درخصوص تامین منابع آبی آن وجود دارد، باید طرح آمایش آب محور استان را انجام دهد؛ برای مدیریت مصرف باید اطلاعات درستی از منابع، مصارف و هزینه‌ها و چالش‌ها در دسترس باشد تا برنامه‌ها و تصمیمات درست اتخاذ شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر برنامه آمایش آب محور استانی صورت گیرد، با مشخص شدن وضعیت منابع آب و میزان مصرف در استان، با یک برنامه درست و منسجم بسیاری از مشکلات قم حل خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا