بورسبورس اوراق

خطر غفلت از بنیان های مثبت بورس

بازار سهام امروز فعالیت خود را در شرایطی آغاز کرد، که روند معاملات طی روزهای پایانی هفته گذشته مسیر دیگری را برای روز شنبه ترسیم می کرد.

واگذاری بسیاری از صفوف عرضه و افزایش تقاضا در بسیاری از نمادهای بزرگ در روز چهارشنبه، شرایطی را ایجاد کرد که به زعم بسیاری از کارشناسان پایان روند اصلاح قیمتی در بورس کلید خورد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بعد از استارت اصلاح قیمتی در بسیاری از نمادها که از هفته گذشته آغاز شد، انتظار می رفت ارزندگی قیمتی اهرم اصلی رشد تقاضا باشد. با این وجود شواهد حاکی از آن است که سیطره رفتارهای هیجانی اجازه تصمیم گیری های منطقی را از معاملات گرفت و باعث انحراف مسیر شاخص کل شد.

طی این طریق در حالی صورت میگیرد که بنیادی اساسی بورسی هیچکدام ریسک شدیدی را متحمل نشده اند. از انتشار گزارش های ۶ ماهه ابتدای سال از سوی شرکت ها که بسیار امیدوارکننده تر از سال های قبل است تا روند قیمت های کالاهای پایه در بازارهای جهانی ، تمامی به نفع بورس تهران است.

غافل از وجوه مثبت بازارهای جهانی

از مهمترین دلایلی که میتوان در این خصوص بیان کرد. فرکانس منفی بازارهای بین المللی به تالار شیشه ای بود. افت بورس های بزرگ جهانی اگر چه چندان خوشایند نبود، اما در این میان محورهای اثر گذار بر شرکت های صادرات محور بورس تهران توانستند قدرتمند ظاهر شوند. امری که به نظر می رسد از تیررس نگاه سهامداران بورسی دور ماند و نتوانست از قدرن موج های هیجانی بکاهد.

سونامی افت قیمت ها در بازارهای جهانی، سرخ پوشی یکپارچه بورس های معتبر را رقم زد. بعد از افت شدید شاخص بازار های سرمایه آمریکا و ثبت یک عملکرد بسیار نزولی، بازار های آسیایی نیز متاثر از این روند با افت شدید مواجه شدند.

با این وجود این روند پایداری چندانی نداشت و در روز جمعه، بار دیگر بازارهای سرمایه بزرگ به سمت رشد شاخص ها هدایت شدند.

با این وجود کامودیتی ها با گریز از این بحران ها توانستند در بازده هفتگی عملکرد مثبتی داشته باشند. در این زمینه انتشار نتایج بهتر از انتظار در گزارش تراز تجاری چین فضای مثبتی را ایجاد کرد تا سطوح تقاضا نسبت به قبل با رشد همراه شود. از این رو در مهمترین تغییرات مس ۲ درصد و سرب ۲.۴ درصد رشد هفتگی به ثبت رساندند.

از سوی دیگر معاملات متانول در این هفته با رونق قابل توجهی همراه شد. با توجه به اینکه بخش اعظم شرکت های پتروشیمی بورس تهران، متانول ساز هستند،  رشد قیمتی در این کالا شرکت های ایرانی را متاثر می کند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، نگرانی از بروز وضعیت کمبود خوراک گازی واحدهای تولید متانول در فصل سرد سال در چین، منجر به تحریک قیمت این محصول در هفته اخیر شد و باعث عبور قیمت ها از مرز ۴۲۰ دلار شد.

سایه رخوت بر معاملات بورس

بورس تهران امروز در حالی به کانال ۱۷۵ هزار واحد برگشت که کارشناسان نزول قیمت ها را بر مبنای هیچ دلیل بنیادی نمی دانند.

غلبه فضای هیجانی، امروز بسیاری از شرکت ها را به سمت تضعیف تقاضا و قدرت یافتن عرضه ها کشاند.

در همین رابطه ارزش معاملات امروز نیز رونق چندانی نداشت. به این ترتیب ارزش معاملات، ۷۲۲ میلیارد تومان رقم خورد و حجم معاملات نیز به یک میلیون و ۷۱۵ هزار سهم رسید.

تغییر مالکیت بازار نیز امروز با قدرت حقوقی ها به پایان رسید. حقوقی ها امروز با حمایت ویژه،  مخصوصا در گروه های بزرگ فعالیت خود را آغاز کردند. تغییر مالکیت امروز بورس تهران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان و از سمت معامله گران حقیقی به حقوقی انجام گرفت.

بزرگان بازار امروز بیشترین تقاضای خود را در نمادهای فرآورده های نفتی به ثبت رساندند. بعد از آن فلزات اساسی مورد توجه ویژه این گروه قرار گرفتند. در آن سو تحرک حقیقی ها بسیار محدود بود و بیشترین تقاضای این افراد در گروه انبوه سازی به ثبت رسید.

همچنین امروز از حیث نمادها، بیشترین حمایت حقوقی ها از نماد “شبندر” بود و حقیقی ها نیز بیشترین تقاضا را در نماد “های وب” داشتند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا