امور زیربناییراه و ساختمان

۴ پایانه مرزی مهران، شلمچه، چذابه و خسروی آماده ارائه خدمات به زائران اربعین / اتوبوس‌ها اگر یک سر خالی برنگردند قیمت بلیت کاهش می‌یابد

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی با بیان اینکه ۴ پایانه مرزی مهران، شلمچه،چذابه و خسروی آماده ارائه خدمات به زائران هستند اما هنوز مرز خسروی فعال نیست و به محض فعالسازی می‌توانند به زائران خدمات ارائه کنند گفت: اگر اتوبوس‌ها یک سر خالی برنگردند قیمت بلیت اتوبوس کاهش پیدا می‌کند و افزایش قیمت‌ها اعمال نخواهد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، رضا نفیسی در نشست خبری کمیته حمل و نقل سوخت ستاد اربعین با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای جابجایی زائران در ایام اربعین اظهار داشت: از سال گذشته پس از انجام سفرهای اربعین جلسات متعددی در کمیته ستاد اربعین تشکیل و نقاط ضعف و قوت بررسی شد تا امسال تمهیدات مناسب‌تری برای زائران به اجرا برسد.

 

وی افزود: سال گذشته ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر از پایانه‌های مرزی ورود و خروج داشته‌اند که ۵۰ درصد این مسافران با وسیله نقلیه و ۵۰ درصد دیگر با وسایل نقلیه عمومی تردد کردند.

نفیسی با بیان اینکه ۵۳ درصد این مسافران از مرز مهران تردد داشتند، گفت: مرزهای شلمچه و چذابه در جایگاه‌های بعدی از نظر میزان تردد مسافران از پایانه‌های مرزی کشور قرار دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴ مرز شلمچه، چذابه، مهران و خسروی آمادگی تردد زائران را دارند، اظهار داشت: هنوز پایانه خسروی فعال نیست اما اگر تصمیمی برای فعال‌سازی آن بگیرند آماده ارائه خدمات است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی با اشاره به تعداد گیت‌های فعال در چهار مرز آماده به کار پایانه‌های مرزی منتهی به کشور عراق در کشور گفت: در حال حاضر در مهران ۹۶ گیت، در چذابه ۲۸ گیت، در شلمچه ۴۸ گیت و در مرز خسروی ۲۹ گیت آماده ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی هستند.

فعال‌سازی۴۰۰ هکتار پارکینگ برای ارائه خدمات به زائران حسینی

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی با اشاره به تامین پارکینگ مورد نیاز برای زائران اربعین حسینی در مرزهای منتهی به کشرو عراق اظهار داشت: در مجموع ۴۰۰ هکتار پارکینگ برای خودروها در نظر گرفته شده که ظرفیت این پارکینگ‌ها ۱۶۰ هزار خودرو است.

وی افزود: در شلمچه ۷۰ هکتار پارکینگ، در خسروی ۱۴۰ هکتار، در مهران ۱۰۰ هکتار و در چذابه ۱۰۰ هکتار فضا برای پارکینگ در نظر گرفته شده است.

نفیسی در پاسخ سوال خبرنگار ایلنا  درباره نرخ و تعرفه پارکینگ در این ایام گفت: اطلاعی از تعرفه پارکنیگ ندارم و شهرداری و وزارت کشور نرخ پارکینگ را تعیین می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه مخاطب این فضا از پارکینگ‌ها اغلب وسایل نقلیه شخصی هستند، ادامه داد: از علاقه‌مندان به حضور در راهپیمایی اربعین حسینی تقاضا داریم که سفر خود را با حمل و نقل عمومی انجام دهند و در سنوات گذشته با مشکل پارک خودرو در معابر و کنار خیابان ها مواجه بودیم که امسال جرثقیل‌هایی برای جابجایی خودروها فعال خواهند بود و خودروهایی که در جای نامناسبی پارک شده‌اند توسط این جرثقیل‌ها به اولین پارکینگ منتقل خواهند شد.

شروع جابجایی زائران حسینی از اول آبان تا سیزدهم آبان

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی با بیان اینکه تمام امکانات رفاهی برای جابجایی مسافران در نظر گرفته شده است گفت:‌ 15 هزار ناوگان اتوبوسی در حالت آماده‌باش قرار دارند و از اتوبوس‌های درون‌شهری هم برای جابجایی زائران از اولین شهر مرزی تا نقطه صفر مرزی استفاده خواهیم کرد.

نفیسی گفت: سفرهای اربعین از دهم ماه صفر یعنی اول آبان‌ماه تا بیست و سوم ماه صفر یعنی سیزدهم آبان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: ۱۸۸۵ اتوبوس درون‌شهری در نقاط مرزی مستقر هستند که مسافران را از اولین شهر به نقطه صفر مرزی برسانند و تردد این اتوبوس‌ها به صورت ۲۴ ساعته خواهد بود. بخشی از این اتوبوس‌ها در آن سوی مرز مستقر هستند و بخشی دیگر اعم از ۱۲۰ دستگاه اتوبوس درون شهری در مرز خسروی، ۲۱۵ دستگاه اتوبوس درون شهری در شلمچه و چذابه و ۵۵۰ دستگاه اتوبوس در مرز مهران برای جابجایی زائران به نقطه صفر مرزی فعال هستند و هزار دستگاه اتوبوس درون شهری هم در آن سوی مرز برای جابجایی زائران مستقر شده است.

اعلام قیمت بلیت مصوب هواپیما و قطار برای ایام اربعین

نفیسی همچنین با اشاره به قیمت‌های مصوب بلیت هواپیما و قطار برای جابجایی زائران گفت: سال گذشته ۲۵۰ هزار نفر از طریق حمل و نقل هوایی در ایام اربعین جابجا شدند که امسال هم برای جابجایی همین رقم مسافر آماده ارائه خدمات هستند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی افزود: قیمت مصوب بلیت تهران – بغداد- نجف ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای مسیرهای رفت و برگشت و قیمت مصوب بلیت مشهد- بغداد- نجف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رفت و برگشت مشخص شده است.

نفیسی با بیان اینکه جابجایی زائران از طریق قطار از دوم آبان شروع و تا دوازدهم ادامه خواهد داشت گفت: سال گذشته راه‌آهن در مسیر تهران – خرمشهر ۲۲۰ هزار زائر را جابجا کرد و امسال ظرفیت جابجایی زائران اربعین حسینی در مسیر تهران – خرمشهر را به ۲۸۰ هزار نفر افزایش داده است.

وی تاکید کرد: ریل باس شلمچه – خرمشهر هم به صورت ۲۴ ساعته و رایگان در اختیار زائران قرار دارد.

تعیین ۱۳ جایگاه  سیار سوخت رسانی در پایانه‌های مرزی منتهی به عراق

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی با اشاره به سهمیه سوخت اتوبو‌س‌ها اظهار داشت: سهمیه سوخت اتوبوس‌ها نرخ همان ۳۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

وی همچنین درباره نرخ سوخت برای اتوبوس‌ها در عراق اظهار داشت: مذاکراتی را با عراقی‌ها انجام داده‌ایم اما هنوز اطلاعی از قیمت سوخت برای اتوبوس های ایرانی در عراق نداریم اما سوخت اتوبوس‌ها به طور قطع تامین می‌شود.

نفیسی با اشاره به تعیین ۱۳ جایگاه سیار سوخت‌ برای اتوبوس‌ها گفت: در ایام اربعین ۶ جایگاه سیار در ایلام، ۲ جایگاه سیار در کرمانشاه، ۲ جایگاه سیار در اهواز، دو جایگاه سیار در آبادان و یک جایگاه سیار در مهران تعیین شده است که یک جایگاه سیار سوخت در مهران معادل ۸ جایگاه است.

وی تاکید کرد: هیچ مشکلی برای تامین سوخت اتوبوس‌ها نخواهیم داشت.

جابجایی زائران حسینی اتباع خارجی با اتوبوس‌های ایرانی

نفیسی با اشاره به ورود اتباع خارجی به ایران برای سفر به کشور عراق و حضور در مراسم اربعین حسینی گفت: سال گذشته ۷۳ هزار مسافر خارجی وارد ایران شدند تا از طریق ایران خود را به مراسم اربعین حسینی در عراق برسانند. بیشترین حجم مسافران مربوط به کشور پاکستان است.

نفیسی گفت: بخشی از این زائران با پای پیاده خود را به مرز می‌رسانند اما برای بخش دیگر ناوگان اتوبوسی مهیا است و این اتباع خارجی برای سفر به کشور عراق فقط از مرز شلمچه خارج خواهند شد.

اتوبوس ها اگر یک سر خالی برنگردند قیمت بلیت کاهش پیدا می‌کند

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی با اشاره به افزایش قیمت بلیت اتوبوس برای جابجایی زائران اربعین حسینی گفت: مدت زمان سفر جاده‌ای از تهران به مهران چیزی حدود ۸ ساعت است که با توجه به حجم سفر به مهران در این ایام به بیش از ۸ ساعت می‌رسد. بنابراین زمان سفر زیاد است و سوخت بیشتری مصرف می‌شود از سوی دیگر از آنجایی که هر راننده فقط می‌تواند ۹ ساعت رانندگی کند بنابراین در این سفر باید به جای یک راننده از سه راننده استفاده کرد. تمام این عوامل باعث افزایش قیمت تمام شده جابجایی زائران می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش قیمت‌ها این است که اتوبوس‌ها یک سر خالی برمی‌گردند یعنی اتوبوس‌هایی که مسافران را از تهران به مهران منتقل می‌کنند در زمان برگشت از مهران به تهران خالی برمی‌گردند. بنابراین این زیان هم باید پوشش داده شود اما اگر در رصدهایمان مطلع شویم اتوبوس‌ها یک سر خالی برنمی‌گردند و همچنان تقاضای سفر به تهران وجود داشته باشد قیمت بلیت اتوبوس تهران – مهران هم کاهش پیدا می‌کند.

جزئیات سامانه‌های اطلاع‌رسانی به مسافران در ایام اربعین

نفیسی با بیان اینکه به عملکرد تمام شرکت‌های مسافری نظارت خواهیم داشت گفت: نظارت بر مدیران فنی شدت پیدا می‌کند و مراکز معاینه فنی در تمام نقاط به ویژه نقاط مرزی فعال هستند و به شدت ضوابط فنی را برای افزایش ایمنی بالا می‌بریم و بر رعایت آن نظارت داریم.

وی درباره سامانه‌های اطلاع‌رسانی مسافران در ایام اربعین گفت: شماره تماس ۱۴۱ به صورت ۲۴ ساعته فعال است و زائران می‌توانند مورد نیاز را از این سامانه دریافت کنند همچنین سایت ۱۴۱.ir و اپلیکیشن ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۲۱۴۱ برای اطلاع‌رسانی به زائران در تمام ایام فعال است.

 

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا