بورسبورس اوراق

موتور صعود شاخص این بار در پی اختلال هسته معاملاتی بورس خاموش شد/ دادوستدهای نیمه کاره در هاله‌ای از ابهام

در جریان معاملات امروز بورس تهران شاخص کل تحت تاثیر دادوستدهای مثبت گروه فلزی-معدنی در آستانه ورود به محدوده‌های مثبت قرار گرفت.اما اختلال در هسته معاملاتی که از ساعت دوم بازار روند دادوستدها را با مشکل مواجه کرد مانع از ثبت ارقام مثبت برای نماگرها شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در دومین روز از هفته که انتظار می رفت اصلاح قیمتی در اغلب نمادها به پایان رسیده و زمان بازگشتن رونق به بازار است، اختلال هسته معاملاتی از دومین ساعت دادوستدها گریبان گیر شاخص شد و اختلال بوجود آمده تا ساعت پایانی معاملات ادامه یافت. مشکل به این جا ختم نشد و پس از رفع اختلال نیز دادوستدها به کندی صورت می پذیرفت.

از این رو شاهد افت قابل ملاحظه حجم و ارزش معاملات بورس به میزان ۳۲۰ میلیارد تومان بودیم که حجم اندک دادوستدهای صورت پذیرفته و همچنین ابهام در خصوص نحوه معاملات، آمارها چندادن قابل اتکا نخواهند بود.

با برگشت به گذشته نیز به روزهای مشابهی در بورس تهران که اختلال در هسته معاملاتی سبب بروز مشکلاتی برای فعالان شده بود می رسیم. در فرودین سال جاری نیز وبسایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران TSETMC با اشکال مواجه شد و مدیرعامل وقت شرکت گفت: در حال حاضر از نظر زیر ساخت این وبسایت دچار مشکل فنی شده که به زودی شناسایی و برطرف می‌شود. گفتنی است در این روز وب‌سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران TSETMC که نمایانگر لحظه‌ای بازار سهام و معاملات اوراق بهادار است، از ابتدای معاملات با عدم نمایش نماگرهای بورس تهران مواجه شده است. روز پیش از آن نیز هسته معاملات به دلیل بروز ایراد از دسترس خارج شد.

ماجرا به اینجا ختم نمی شود و دقیقا در دو سال پیش نیز هم‌زمان با بالارفتن حجم و ارزش معاملات در روز ۲۴ مهر سال ۹۵ ،  سامانه معاملاتی بار دیگر با مشکلاتی مواجه شد و در طول ساعات داد و ستدهای یک ساعت از دسترس خارج شد و معامله گران نتوانستند در این مدت سفارش های خرید و فروش خود را به ثبت برسانند.

این در حالی بود که در ماه‌های پیش از آن نیز نیز بارها هسته معاملاتی پس از افزایش ارزش و حجم معاملات دچار مشکلاتی می‌شد و برای بازیگران بازار سرمایه مشکلاتی ایجاد کرد در پی این مشکل در ماه های گذشته  تعدادی از معاملات پس از پایان ساعات معاملاتی لغو شدند، ولی این موضوع همچنان نتوانست رضایت کامل معامله گران را در پی داشته باشد.

اما نکته قابل توجه بازار امروز افزایش ساعت اختلال در هسته معاملاتی  نسبت به دفعات قبل بود. همچنین گفتنی است ابهام دیگری که در این بین خودنمایی می کند بروز مشکل با وجود حجم  و ارزش متعادل در ساعت ابتدایی بود. چراکه در دفعات پیش بروز اختلال در هسته به سبب افزایش ناگهانی حجم و ارزش معاملات بود.

همچنین گفتنی است بررسی‌های اقتصادآنلاین حاکی از آن است که اختلال بوجود آمده همچنان پابرجاست و همین حجم اندک معاملات در سطح ۳۲۰ میلیارد تومان نیز ممکن است به ثبت نهایی نرسد. چراکه به گفته یکی از مسولان سازمان بورس این اختلال بی سابقه بوده و هنوز نتوانسته اند این مشکل را برطرف کرده و احتمال لغو معاملات امروز می رود.

در مجموع امروز گروه فلزی-معدنی پُرتقاضا بودند و بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. از این رو این گروه در معاملات نیمه کاره امروز با بازدهی بیش از ۱.۹ درصدی روبرو شد.

از سوی دیگر اما ادامه روند اصلاح قیمتی در گروه پالایشی به ویژه نمادهای «شپنا» و «شتران» مانع از رشد شاخص اصلی بازار شدند. در مجموع این گروه شاهد افت بازدهی به میزان ۰.۹ بودیم. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم افت این روزهای قیمت در نمادهای پالایشی بیشتر به سبب کاهش یکباره قیمت جهانی نفت است.

در مجموع امروز شاخص کل با افت ۱۰۸ واحدی به رقم ۱۷۴ هزار و ۹۲۴ واحد بازگشت. شاخص هم‌وزن اما به دلیل افت قابل ملاحظه قیمت در اغلب نمادهای گروه خودرویی و بانکی عقبگرد بیشتری را تجربه کرد و با تنزل ۲۹۱ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۴۴۹ واحد رسید. در این بین تقریبا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۲۰ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان ۳۱۹ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین گفتنی است امروز شاهد خروج ۱۶۲ میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بورس و فرابورس بودیم که بیشترین میزان خروج در گروه فلزات اساسی و بانک ها اتفاق افتاد.

در بین گروه های صنعت حاضر در بورس نیز فرآورده های نفتی، بانکی و شیمیایی ها بیشترین ارزش را به خود اختصاص دادند. در این میان همچنین «شپنا»، «وامید» و «شتران» بیشترذین تاثیر منفی را در افت شاخص داشتند. از سویی دیگر معاملات مثبت در نمادهای «فولاد»، «کچاد»، «تاپیکو» و «فخوز» تا حد زیادی از افت بیشتر شاخص کل جلوگیری کردند.

در فرابورس نیز شاهد افت شاخص به دلیل بازگشایی «ذوب» در محدوده منفی ۱۰ درصد و تشکیل صف فروش در چند نوبت بودیم. در این بین ایفکس با عقب نشینی ۱۲ واحدی به محدوده ۱۹۲۷ واحد بازگشت. در این بازار نیز یک میلیارد و ۸۶ میلیون سهم به ارزش ۴۳۵ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۲۹۲ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار ختصاص داشت.

همانطور که گفته شد بازگشایی منفی نماد «ذوب» شاخص فرابورس را به شدت تحت تاثیر قرار داد و سبب افت ۱۷ واحدی آن شد. از سویی دیگر معاملات مثبت «مارون»، «زاگرس» و «میدکو» تا حدی از ریزش بیشتر ایفکس جلوگیری کردند.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا