امور زیربناییراه و ساختمان

عده‌ای در داخل مانع از بهره‌مندی ایران از حمایت کشورها علیه آمریکا می‌‌شوند/ تصویب FATF راهکار خروج از خود تحریمی‌ها است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بدون تصویب این ۴ لایحه و همکاری با FATF قطعا همکاری با جهان امکان‌پذیر نیست،‌ گفت: خودمان، خودمان را تحریم می‌کنیم و اگر می‌خواهیم از خودتحریمی خارج شویم حتما باید این چهار لایحه را به نتیجه برسانیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وزیر راه وشهرسازی در شورای اداری شهرستان گرمسار با اشاره به اتفاقات در دست اقدام و رقم خورده که باعث ارتقای موقعیت جغرافیایی گرمسار شده است گفت: خط سوم راه‌آهن تهران به گرمسار چندی پیش افتتاح شده و خط چهارم آن نیز پیشرفت ۸۰ درصدی داشته که با مشکلات مالی مواجه شده است.

وی با تاکید براینکه مهم‌ترین نکته حائز اهمیت شهرستان گرمسار قطار حومه‌ای است که برای آن طراحی شده است گفت: با طراحی این قطار تلاش شده است تا شهرسازی مبتنی بر ریل (TOD) صورت گیرد تا بهبود و رونق اقتصادی و شرایط زندگی را در شهر گرمسار ارتقا بخشد.

آخوندی افزود: دیگر پروژه‌ای که دراین شهر در حال انجام است بحث بازآفرینی شهری است که پروژه‌های خوبی در این زمینه با توجه به قدمت تاریخی این شهر پیش‌بینی شده است.

وزیر راه وشهرسازی نکته مهم دیگر این شهر را تعریف شهر جدید ایوانکی دانست و افزود: طرح شهر جدید ایوانکی و تاسیس تاکنون توانسته در کمیسیون اجتماعی دولت مصوب شود و همینک منتظر طرح در هیات وزیران است. اهمیت این شهر در این است که با توجه به مناطق صنعتی و اشتغال‌زایی موجود در اطراف می‌تواند این شهر را از حالت خوابگاهی به یک شهر پویا و دارای رونق اقتصادی بدل کند.

وزیر راه و شهرسازی گریزی بر مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور زد و گفت: مشکلات اقتصادی در کشور به صورت عمومی بسیار زیاد شده است و باید تلاش کرد تا از این تنگناهای سخت به درستی عبور کنیم. چه بخش‌هایی که در ارتباط با ممانعت‌ها و کارشکنی‌های آمریکا است و چه بی‌تدبیری‌هایی که در داخل صورت می‌گیرد.

آخوندی با اشاره به اینکه با توجه به دو عامل بالا کار برای دولت سخت‌تر شده است، ابراز امیدواری کرد و گفت: مطمئنا از این مراحل عبور می‌کنیم و شدت و عدم قطعیتی که در بازار وجود دارد کاهش پیدا می‌کند. زیرا خوشبختانه سیاست خارجی ایران به صورتی پیش رفته که در حال حاضر امکان اجماع بین‌المللی در برابر یک‌جانبه‌گرایی آمریکا فراهم شده است که محور اصلی آن نیز ایران است.

وی موقعیت کنونی ایران را یک موقعیت ویژه تاریخی دانست و افزود: این یک موقعیت تاریخی است به این خاطر که قدرت‌های بزرگی مثل چین، روسیه و اتحادیه اروپا در حال حاضر در کنار ایران ایستاده‌اند و با یک‌جانبه‌گری آمریکا مقابله می‌کنند. البته متاسفانه عده‌ای در داخل اهمیت این اتفاق را متوجه نیستند و عملا مانع بهره‌مندی ملت ایران از این موقعیت استثنایی می‌شود که این امر شرایط را برای دولت سخت می‌کند و چشم‌انداز بازار را متزلزل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه گام بعدی ما برای ثبات اقتصادی امکان تجارت با جهان و مبادلات مالی است تصریح کرد: خوشبختانه علی‌رغم فضاسازی‌ها، مجلس تصمیم قاطع خود را گرفت و چهار لایحه‌ای به جهت همکاری با FATF بود را به تصویب رساند و در آینده تأثیرات این تصمیم بر بازار مشخص خواهد شد و مطمئنا به عدم قطعیت اقتصادی حال حاضر پایان می‌دهد و چشم‌انداز بهتری را فراروی ملت ایران فراهم می‌کند.

آخوندی با بیان اینکه به هرحال ما قطعا برای مقاومت در برابر کارشکنی‌های آمریکا باید تجارت و صادرات خود را گسترش دهیم افزود: بدون تصویب این ۴ لایحه و همکاری با FATF قطعا همکاری با جهان امکان‌پذیر نیست و خودمان، خودمان را تحریم می‌کنیم و اگر می‌خواهیم از خودتحریمی خارج شویم حتما باید این چهار لایحه را به نتیجه برسانیم که بنده امیدوارم این اجماع در سطح سیاست‌گذاران ملی ایران به وجود آمده و در این کار تسریع کنند زیرا قطعا عدم تصمیم‌گیری به موقع آینده سخت‌تری را بی‌دلیل فراروی ملت ایران قرار می‌دهد و ما را در شرایط سخت‌تر و تنگناهای بیشتر قرار خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز خشنودی از اینکه مجلس شورای اسلامی با این اقدام خود امید را به جامعه تزریق کرده است اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی کاری کرد تا ما بتوانیم از این مرحله نیز عبور کنیم، البته باید در سیاست‌های اقتصادی داخل کشور از سیاست‌های تعزیراتی فاصله گرفته و به سوی سیاست‌های سرمایه‌گذاری و کمک به توسعه پیش برود.

آخوندی ادامه داد: در هر صورت در وضع فعلی بودجه دولت در شرایط بسیار بدی قرار داشته و تنگناهای سختی را تحمل می‌کند. البته دولت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا از این گردنه عبور کرده و ملت بتوانند دربرابر کارشکنی‌های آمریکایی مقاومت کنند و لازمه اصلی اینکار این است که باید یک سیاستگذاری روشن داشته و بیهوده تردید ایجاد نکرده و از امکانات داخلی و بین‌المللی که برای ما ایجاد شده است به موقع بهره ببریم و خودمان موانع جدیدی را در زمینه تجارت و مبادلات بانکی ایجاد نکنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا