انرژی

افزایش قیمت نفت در پی تهدید به تلافی عربستان

قیمت نفت روز دوشنبه به‌دنبال تنش‌های ژئوپلیتیکی بر سر ناپدید شدن یک خبرنگار سعودی برجسته که نگرانی‌ها نسبت به عرضه را برانگیخت، افزایش یافت اما نگرانی‌ها نسبت به دورنمای بلندمدت تقاضا، رشد قیمت‌ها را محدود کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت ۱.۰۱ دلار یا ۱.۲۶ درصد افزایش یافت و به ۸۱.۴۴ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت آمریکا، ۸۰ سنت یا ۱.۱۲ درصد افزایش یافت و به ۷۲.۱۴ دلار در هر بشکه رسید و به روند رشدی که روز جمعه پس از ضرر سنگین در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه داشت، ادامه داد.

همچنین بخوانید

به گفته وانگ شیائو، مدیر تحقیقات نفت در شرکت “گوآتی جونای فیوچرز”، پس از مجادله لفظی مقامات عربستان سعودی و آمریکا درباره مفقود شدن یک خبرنگار برجسته، بازار دوباره نسبت به تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه نگران شده و این امر به افزایش قیمت‌ها منجر شد.

عربستان سعودی از زمانی که جمال خاشقجی منتقد برجسته ریاض و مقیم آمریکا در دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد، تحت فشار قرار گرفته است. خبرگزاری عربستان سعودی به نقل از یک منبع رسمی گزارش داد: عربستان سعودی در برابر هرگونه تحریم‌های اقتصادی کشورهای دیگر برسر این ماجرا تلافی خواهد کرد.

عامل دیگری که از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد، انتشار آماری بود که نشان داد کره جنوبی برای نخستین بار در شش سال گذشته و در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نوامبر،  هیچ واردات نفتی از ایران در سپتامبر نداشته است.

به گفته چن کی، مدیر تحقیقات “شنگدا فیوچرز”، اقدام کره جنوبی برای متوقف کردن واردات نفت ایران به بازار نسبت به قیمت‌ها اطمینان داده است. ادامه نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، نگرانی‌های تجاری و دورنمای اقتصادی ضعیف‌تر، ممکن است راه را برای یک هفته معاملات پرنوسان هموار کند.

در این بین، هشدار اخیر آژانس بین‌المللی انرژی قیمت‌های نفت را تحت فشار نزولی قرار داد. این آژانس در گزارش ماهانه خود اعلام کرد بازار در حال حاضر به حد کافی تامین است و پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری و آینده را کاهش داد.

براساس گزارش رویترز، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، نیز هفته گذشته گفته بود از نظر این گروه، بازار نفت به خوبی تامین شده و اوپک نگران به وجود آمدن اشباع عرضه در سال میلادی آینده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا