بین الملل

واکنش بازار نفت به تنش‌ها درباره روزنامه نگار سعودی/قیمت جهش کرد

تنش‌های ژئوپولیتیکی در مورد ناپدید شدن و قتل احتمالی یک روزنامه‌نگار برجسته سعودی تبار، نگرانی‌ها در مورد عرضه را بالا برد و قیمت‌های نفت جهش کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز دوشنبه، درحالی‌که تنش‌های ژئوپولیتیکی در مورد ناپدید شدن و قتل احتمالی یک روزنامه‌نگار برجسته سعودی تبار، نگرانی‌ها در مورد عرضه را بالا برد، قیمت‌های نفت جهش کرد. این درحالی است که نگرانی از چشم‌انداز بلندمدت تقاضا، بر بازارها فشار وارد می‌کند.

بازارهای نفت خام از انتشار این خبر نگران‌کننده هم تقویت شد که کره‌جنوبی قبل از آغاز تحریم‌های ترامپ و برای اولین بار در ۶ سال اخیر، در ماه سپتامبر هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، تا ساعت ۱۰:۰۵ به وقت تهران، با ۸۹ سنت یا ۱.۱۱ درصد جهش نسبت به قیمت بسته شده قبلی به ۸۱.۳۲ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۵۸ سنت یا ۰.۸۱ درصد افزایش یافت و به ۷۱.۹۲ دلار رسید و به رشد روز جمعه خود پس از ۲ روز افت سنگین، ادامه داد.

قیمت هر بشکه نفت سبد نفتی اوپک از ۱۱ اکتبر ۸۰.۱۴ دلار باقی مانده است. هر بشکه نفت سنگین ایران هم ۷۶.۰۶ دلار معامله شد.

با بالا گرفتن تنش‌های ژئوپولیتیکی بر سر ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار برجسته واشنگتن‌پست و رد و بدل شدن اظهارات نه چندان دوستانه بین مقامات آمریکایی و سعودی، قیمت‌ها جهش کردند.

رسانه‌های عربستان اعلام کردند که دولت این کشور هرگونه تحریم احتمالی دولت‌ها در اعتراض به این اتفاق را تلافی خواهد کرد.

اما آن‌چه همچنان بر قیمت‌های نفت فشار وارد می‌کند پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی در مورد تقاضای نفت است. این آژانس در چشم‌انداز خود، پیش‌بینی رشد تقاضا در سال جاری و سال آینده را کاهش داد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا