بانکبانک و بیمه

بستن حساب‌های ایرانیان در خارج از کشور به دلیل عدم عضویت در fatf است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین :

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: پیوستن به fatf همه مشکلات ما را حل نمی‌کند اما مطمئنا جلوی بیشتر شدن مشکلات را می‌گیرد. بستن حساب‌های ایرانیان در خارج از کشور که آخرین آن در کره جنوبی اتفاق افتاد به دلیل عدم حضور ما در این گروه بین المللی بود.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجیدرضا حریری  با اشاره به تصویب FATF و تاثیر آن در اقتصاد کشور گفت: بحث FATF و اینکه آیا این مبحث به نفع ما است یا خیر، مطرح نیست به طور مثال اگر من بخواهم به اصفهان سفر کنم این که با پراید باشد یا پورشه مهم نیست اصل این است که گواهینامه داشته باشم. حال در این مبحث نیز مفید بودن یا مضر بودن حضور در این گروه مطرح نیست بلکه لازم است ما در آن حضور داشته باشیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: fatf  گروه مالی است و نیازی به پیوستن ما ندارد بلکه ما به آن نیاز داریم بانک‌های بزرگ دنیا این گروه را قبول دارند و اگر رفتار بانکی ما مورد تایید این گروه نباشد آنها می‌توانند به راحتی از کارکردن با ایران خودداری کنند مانند الان که ایران و کره شمالی در این گروه قرار ندارند.

وی گفت: این گروه هیچ کشور و یا موسسه مالی را اجبار نمی‌کند که با فلان کشور کار کند یا نه بلکه توصیه می‌کند که این کشور از لحاظ پولشویی و تامین مالی تروریسم در خط قرمز قرار دارد یا خیر. در شرایطی که ما با تحریم مواجه هستیم و شرایط سیاست خارجی پیچیده‌ای داریم بهتر است که از نگاه این گروه در خط قرمز نباشیم.

وی اظهار داشت: سهم ما از اقتصاد جهانی ۰.۴ درصد است در حالی که آمریکا ۲۶ درصد است پس ما در شرایطی نیستیم که بخواهیم در این شرایط اقتصاد جهانی را به چالش بکشیم.

حریری با اشاره به توافقاتی که قبلا با این گروه شده، گفت: ما توافق کردیم که برای دو سال ما را از لیست سیاه خارج کنند و در مقابل تعهد دادیم که در این مدت برای اجرا کردن این تعهدات مراحل قانونی را طی کنیم که آخرین آن دوشنبه در مجلس تصویب شد.

وی تصریح کرد: البته در مملکت ما قانون چیزی نیست که مجلس تصویب کند بلکه شورای نگهبان و تشخیص مصلحت نظام هستند که آن را نهایی می‌کنند، در نهایت اگر ما در این گروه حضور نداشته باشیم هیچ کشوری اعم از متحد یا دوست دیگر در زمینه مالی و مراودات بانکی با ما همکاری نمی‌کند زیرا اعتبار خودشان به خطر می‌افتد.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: چین، هند و اتحادیه اروپا که قرار است یک کانال جدیدی ارتباط مالی با ایران ایجاد کنند شرط ادامه همکاری را منوط به اجرایی کردن fatf  گذاشته‌اند؛ یعنی بحث اینکه خوشمان بیاید یا نیاید مطرح نیست اگر می‌خواهیم با این کشورها کار کنیم باید این شرایط را قبول کنیم.

وی تصریح کرد: پیوستن به این گروه همه مشکلات ما را حل نمی‌کند اما مطمئنا جلوی بیشتر شدن مشکلات را می‌گیرد. بستن حساب‌های ایرانیان در خارج از کشور که آخرین آن در کره جنوبی اتفاق افتاد به دلیل عدم حضور ما در این گروه بین المللی بود.

منبع
ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا