صنعت، معدن، تجارت

توقف کالاها در خط تولید به دلیل کمبود کاغذ و کارتن

توقف کالاها در خط تولید به دلیل کمبود کاغذ و کارتن

یک مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از کالاهای تولیدی به دلیل کمبود کاغذ و مقوا روی خط تولید مانده است، گفت: طی شش ماه نخست سال جاری تولید کاغذ بسته‌بندی به ۵۰۰هزار رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، امیرحسین اسماعیل‌پور در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه تولید و صنعت کشور با مشکلات اساسی طی سال جاری مواجه بوده است، گفت: در سال ۱۳۹۶، میزان تولید کاغذ بسته بندی کشور ۸۵۰ هزار تن بوده که طی ۶ ماهه نخست سال جاری، این مقدار به ۵۰۰ هزار تن رسیده است و اگر برای ماههای باقی مانده از سال نیز همین روش ادامه پیدا کند، میزان تولید کاغذ بسته‌بندی بیش از سال گذشته خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۷۴ کارخانه وجود دارد که می‌توانند ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار تن تولید داشته باشند؛ اما تنها با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت دارند که دلایل متعددی مانع از تولید به میزان تمام ظرفیت کارخانه ها می شود بر این اساس ، تامین آخال و خمیر مورد نیاز این کارخانه‌ها هم اکنون با مشکل مواجه است .

اسماعیل‌پور با بیان اینکه تولید ورق کارتن در سال ۹۶  به میزان ۶۸۰ هزار تن بوده، تصریح کرد: طی شش ماهه نخست سال جاری میزان تولید ورق کارتن به ۳۴۰ هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است؛ اما این دو آمار در کنار هم نشان می دهد که بخش گشمده ای در این بین وجود دارد که دلیل این اختلاف صادرات بسیار زیادی بوده است که به کشورهای مختلفی از جمله گرجستان، آذربایجان، قطر، بحرین، آلمان ، اسپانیا، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، امارات، تایلند صورت گرفته است.

عضو انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در خصوص دلیل افزایش قابل توجه میزان صادرات محصولات به کشورهای دیگر گفت: اختلاف قیمت دلار دلیل اصلی این افزایش صادرات است که هم اکنون، برای شرکتهای خارجی صرف دارد که کاغذ مورد نیاز خود را از ایران تامین کنند.

وی با اشاره به وضعیت کنونی صادرات کاغذ و مقوا گفت: افزایش میزان صادرات فی نفسه بد نیست اما مساله ای که مطرح است آن است که صادرات زمانی باید انجام شود که ابتدا نیاز داخلی کشور تامین شده باشد؛ در حالیکه متاسفانه در ۶ ماهه نخست سال جاری شرکتهای کاغذ سازی نتوانستند نیاز داخلی شرکتهای کارتن ساز را تامین کنند و همیشه ما مجبور بودیم به دلیل آنکه کاغذ کمتری به دستمان می رسد تولید خود را کنترل شده انجام دهیم و سفارش مشتریانمان به طور کامل تامین نشده است.

اسماعیل‌پور گفت: برخی از صادرات دفاع میکنند اما به این نکته توجه نمی شود که صادرات برخی کالاها مشکلات بسیار زیادی را برای مصرف کنندگان و صنایع ایجاد می کند. بیشترین نیاز و مصرف بسته بندی در صنایع پر مصرفی همچون شوینده ها، مواد خوراکی است که نیاز به کارتن این محصولات بعضا روی خط تولید مانده بودند به دلیل عدم دسترسی به کاغذ جهت تولید کارتن تامین نمی‌شود؛ بنابراین انجام صادرات این نوع کالاها بدون تامین نیاز داخلی منجر به ایجاد خسارت و زیان برای داخل کشور می گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: حدود ماه قبل طی نامه ای با دستور وزارت صمت صادرات کاغذ منع شد؛ اما متاسفانه با لابی هایی که صورت گرفت صادرات کاغذ بسته بندی و تیشو آزاد شد و از فهرست ممنوعیت صادرات حذف شد؛ در حالیکه با وجود آنکه آزاد شدن صادرات برای کشور ارز آوری دارد؛ اما با این وجود شرکتهای بسیاری در داخل کشور به همین دلیل تحت فشار قرار گرفته اند که این موضوع در نهایت منجر به نوسان قیمت نهایی کالا ها برای عموم مردم می‌گردد که مسئولان باید به این نکته هم توجه ویژه داشته باشند.

اسماعیل پور گفت: در سال گذشته طی کل سال ۳۹ هزار تن صادرات کارتن انجام گرفته است که این مقدار در ۶ ماهه نخست سال جاری به ۳۲ هزار تن رسیده است که نشان دهنده افزایش صادرات کارتن در کنار کاغذ بسته بندی به کشورهای همسایه است؛ در حالیکه نیاز داخل نیز در این زمینه تامین نشده است؛ دلیل این موضوع نیز مقرون به صرفه بودن قیمت این کالاها برای کشورهایی همچون عراق است.

وی ادامه داد: تا کنون حدود ۱۰ هزار تن واردات کاغذ بسته بندی انجام شده که در مقابل حجم صادرات این مقدار بسیار کم می باشد. علت این امر نیز آن است که به واردات کاغذ ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد و با ارز آزاد تامین می شود و در نهایت برای تولید کشور معضلاتی ایجاد می‌کند؛ این در حالی است که بازار روبروی ما بازار آزادی است که خریداران زیادی در آن حاضر هستند؛ ولی تامین مواد اولیه برای تولید با مشکل مواجه است.

این مقام مسئول تاکید کرد: طی ۵ ماهه ابتدایی سال جاری ۲۱۶ هزار تن صادرات داشته ایم.که نشان می دهد که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد میزان تولید کشور صادر شده است. حال اگر در هر حوزه ای اگر این میزان از تولید صادر شود چه بلایی بر سر کشور و اقتصاد خواهد آمد؟

وی گفت: مشکلی که در تولید کاغذ های بسته بندی وجود دارد که باعث کاهش تولید در سال‌های گذشته نیز بوده است آن است که جمع‌آوری آخال در کشور حدود ۱ میلیون تن می باشد که ظرفیت کارخانه ها دو برابر این مقدار می باشد. بنابراین پیشنهاد شد که واردات آخال باید آزاد شود که یک از ماه قبل این مساله آزاد شد البته شرکتها باید آخال را باید با ارز آزاد وارد کنند. الان ارزانترین آخالی که در کشورهای همسایه وجود دارد حدود ۱۱۰ یورو باید پرداخت شود که حدودا این قیمت برای مصرف داخل حدود ۲۵۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان می شود. نسبت قیمت هر کیلوگرم کاغذ به ابتدای سال ۵ برابر شده است.

اسماعیل‌پور گفت: با یک قرارداد بلند مدت توانسته ایم با صنایع بالادستی جویین شویم و از ابتدای آبان تولیدات کاغذسازی خودمان به بازار خواهد آمد که این مساله هم به تولید خودمان کمک خواهد کرد و در جهت حمایت از صنایع پایین دستی اقدام کرده ایم؛ این در حالی است کهبا وجود پذیرش ورق کاغذ در بورس کالا، اما به دلیل کمبود تولیدات و مواد اولیه امکان عرضه این کالا تا کنون در بورس فراهم نشد؛در ابتدای آبان ماه سال جاری واحد مهندسی محصول راه اندازی خواهد شد. از این پس در این واحد محصولاتی تولید خواهد شد که مشتریان می توانند بر اساس نیاز، آنها را انتخاب کرده و سفارش دهند. همچنین روی ترکیبات کاغذ نیز اقداماتی نیز در حال انجام است تا ایمنی آن نسبت به آب و آتش افزایش پیدا کند.

وی اظهار داشت: به دلیل مشکلاتی که در زمینه نقل و انتقال پول با آن مواجه ایم نمی توانیم به راحتی درآمد حاصل از این محل را به راحتی به کشور بازگردانیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا