صنعت، معدن، تجارت

تجارت خارجی ایران به ۹۰ میلیارد دلار می‌رسد

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه حجم تجارت خارجی ایران به ۹۰ میلیارد دلار در سال جاری خواهد رسید، گفت: تراز تجاری کشور در شش ماهه سال جاری مثبت شده و اختلاف ۹۴۰ میلیون دلاری دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه صادرات در شش ماهه به بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار با رشد ۱۳ درصدی در ارزش مواجه بوده است، گفت: این رقم در مقایسه با سال گذشته که ۲۰.۴ میلیارد دلار بوده است، رشد را تجربه کرده‌ایم. البته با رشد مطلوب فاصله داریم، اما با شرایط کنونی که ارز یارانه ای ۴۲۰۰ تومانی را به واردات می‌دهیم، نیاز به کنترل ها و مراقبتها در صیانت از نرخ ارز وجود دارد که به صادرات هم کشیده شده است، پس در ماههای گذشته اگرچه سیاست‌های کلان توسعه صادرات را داریم، بعضا مجبور هستیم برای برخی اقلام صادراتی، از گمرکات درخواست توقف صدور کالاها را داشته باشیم.

نمایه‌ای آماری از تجارت خارجی شش ماهه

معاون وزیر صنعت افزود: در بخش واردات کالا در شش ماهه سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد منفی داشتیم، به نحوی که واردات به ۲۲ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار رسیده و در مقایسه با سال گذشته ۳ میلیارد دلار کاهش واردات را تجربه کرده ایم.

وی تصریح کرد: تجارت خارجی ایران تا پایان سال بر اساس پیش بینی های صورت گرفته به ۹۰ میلیارد دلار خواهد رسید، ضمن اینکه تراز تجاری نیز اکنون مثبت است و اختلاف صادرات با واردات به ۹۴۰ میلیون دلار می‌رسد؛ این در حالی است که با ده فصل کتاب مقررات صادرات و واردات، ۷۶ درصد صادرات کشور سامان می‌یابد، پس باید صادرات را متنوع کرد؛ این در حالی است که عمدتا فصل ۲۷ که محصولات متکی به انرژی، ۳۹ که متکی به پلیمری، ۷۲ متکی به صنعت فولاد و نیز فصل ۰۸ و ۳۱ نیز مرتبط با محصولات کشاورزی است، ۷۶ درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته خسروتاج، با بیست کشور هدف صادراتی ۹۰ درصد صادرات را پوشش می‌دهیم، اما با شش کشور، عملکرد صادراتی منفی داشتیم که صادرات کاهش یافته است، این در حالی است که صادرات به عراق ۴۵ درصد در شش ماهه ابتدای سال جاری به لحاظ ارزشی، رشد را تجربه کرده است، به نحوی که ۴.۵ میلیارد دلار صادرات به این کشور صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: همکاری تجاری ایران با شورای همکاری خلیج فارس از رشد صادراتی ۳۷ درصدی برخوردار بوده اند، این در حالی است که با عربستان و امارات تجارت کاهش یافته است؛ این در حالی است که صادرات ایران به اتحادیه اروپا نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش یافته است. همچنین در بخش واردات نیز ده فصل از کتاب مقررات واردات و صادرات،  ۶۳ درصد از واردات را به خود اختصاص داده است که نشان از تنوع وارداتی ایران دارد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: ۶۱ درصد واردات کالاهای واسطه‌ای، ۱۴.۷ درصد سرمایه‌ای، ۱۶.۸ درصد مصرفی بوده است که عمدتا به کالاهای اساسی برمی‌گردد که از جمله آن برنج، کنجاله و ذرت می‌شود؛ بنابراین لوازم ساخته شده مصرفی نقش عمده‌ای در واردات کالاهای مصرفی ندارند.

خسروتاج با بیان اینکه در بخش اقلام صنعتی و معدنی رشد صادرات حدود بیست درصد بوده است. در بخش محصولات کشاورزی نیز ۲.۸ میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است که از جمله آن گل و گیاه، خشکبار، میوه و تره بار و شیرینی و شکلات، کنسرو، کمپوت و لبنیات بوده است که نشانگر رشد ۲۶ درصدی صادرات این بخش در این ایام است.

این خبر تکمیل می شود 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا