انرژی

تولید سالیانه گاز شیرین به ۲۳۰ میلیارد مترمکعب افزایش یافت

میزان ورود سالیانه گاز شیرین به شبکه انتقال گاز تا پارسال ۲۱۴ میلیارد مترمکعب بود که امسال این میزان به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، به ۲۳۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از ایرنا، «حسن منتظر تربتی» در نشست تخصصی «دورنمای تولید و مصرف گاز و ارتباط آن با شدت مصرف انرژی» افزود: ورود سالیانه گاز شیرین به شبکه انتقال گاز تا سال ۱۴۰۰ باید به ۳۴۰ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

گاز شیرین محصول یکی از اولین مراحل تصفیه پالایشگاهی برای حذف گازهای اسیدی (ترش) است. گاز ترش خورندگی بالایی دارد و سمی و کم کیفیت است و باید فرایند شیرین سازی را طی کند.

 عرضه یک میلیارد مترمکعبی گاز در افق ۱۴۰۰ 

همچنین بخوانید

منتظر تربتی همچنین میزان تولید گاز غنی را ۲۵۰ میلیارد مترمکعب در سال اعلام کرد و گفت: این رقم تا سال ۱۴۰۰ باید به ۳۶۳ میلیارد مترمکعب برسد.
به گفته وی، ۷۰ درصد سبد انرژی کشور مربوط به گاز و بخش زیادی از مصرف به بخش‌های خانگی و تجاری مربوط است و تا ۳۰ درصد امکان کاهش مصرف انرژی در این بخش‌ها وجود دارد.

وی عرضه یک میلیارد مترمکعبی گاز در افق ۱۴۰۰ را از دیگر اهداف شرکت ملی گاز اعلام و تصریح کرد: کشش مصرف گاز بخش خانگی در سال‌های آینده به ۱۸ میلیارد مترمکعب و در بخش نیروگاهی به ۱۸ میلیارد مترمکعب می رسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، کشش تقاضا در افق ۱۴۰۰ را ۴۱۶ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: میزان تزریق گاز به مخازن نفتی، صادرات، مصرف صنایع عمده، مصرف نیروگاهی، مصرف بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده و مصرف گاز در واحدهای عملیاتی تا سال ۱۴۰۰ افزایش می یابد.

وی افزود: پاکستان، کویت، عمان، ترکیه، ارمنستان، نخجوان، عراق، افغانستان و اقلیم کردستان و نیز تبدیل گاز به برق صادراتی از اهداف بخش صادرات گاز ایران در افق ۱۴۰۰ است.

منتظر تربتی یادآوری کرد: مجلس شورای اسلامی در سال‌ ۱۳۹۳ بند (ق) تبصره ۲ قانون بودجه را تصویب کرد که بر اساس آن بدون پول دولت می‌توانیم طرح‌های توسعه‌ای بخش گاز کشور را پیش ببریم اما در بخش نیروگاهی هنوز از این مصوبه به اندازه کافی استفاده نشده است.

توسعه و راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، زمینه افزایش تولید گاز کشور را فراهم کرد.

افزایش تولید گاز، علاوه بر تامین کامل مصرف در فصل زمستان، باعث افزایش صادرات نیز شده است.

اکنون ترکیه و عراق به عنوان بزرگ ترین خریداران گاز ایران به شمار می روند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا