بانک و بیمهطلا و ارز

برخی ‌۵۰۰میلیارد تومان ارز خریدند‌ اما هیچ ارزی مبادله نشد‌

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی‌ها در کشور تلفنی بین خودشان ‌از ۱۰۰ ‌تا ۵۰۰ میلیارد تومان ارز خریدند، اما هیچ ارزی مبادله نشد‌ و برای مردم و بازار التهاب ایجاد کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، محسن کوهکن در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل وقوع احتکار در زمان افزایش نرخ ارز اظهار داشت: میان عامه مردم چنین مطرح است که پراید خودرویی است که اقشار ضعیف جامعه می‌توانند آن را خریداری کرده و از آن استفاده کنند اما امروز با باز شدن سایت فروش خودرو وقتی آمار اولیه از سوی نمایندگان در مورد تقاضا برای ثبت‌نام پراید ارائه شد شنونده از شنیدن آمار وحشت می‌کند.

وی افزود: وقتی آمار ثبت‌نام در سایت فروش نمایندگی‌ها را ضرب در ۲۰ میلیون تومان کنیم عدد و ارقام قابل توجهی به دست می‌آید، از این جهت باید گفت بخشی از مسائل پیش‌آمده در شرایط اقتصادی امروز به نقدینگی بازمی‌گردد و بخش دیگر آن نیز به این مسئله بازمی‌گردد که اساساً در کشور منافع کوتاه‌مدت شخصی خود را به منافع میان‌مدت و درازمدت ترجیح می‌دهیم.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر متأسفانه در زمان‌های حساس برخی از ما تحلیل درستی از مسائل نداریم، به‌طور مثال در وضعیت پیش‌آمده شاهد رفتارهای غیراخلاقی برخی فروشندگان و اصناف بودیم و زمانی که من برای خرید وسیله‌ای پزشکی به فروشنده لوازم پزشکی مراجعه کردم قیمت این قطعه را ۱۵۰ هزارتومان اعلام کرد.

وی بیان کرد: من در پاسخ فروشنده مطرح کردم این وسیله را ۳ ماه پیش ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان خریدم چه اتفاقی رخ داده که به‌ یک‌ باره قیمت این وسیله چندین برابر شده و جالب بود در پاسخ گفت دلار گران شده است، این در صورتی بود که به‌روی آن قطعه برچسبی زده شده که تاریخ بهمن ۱۳۹۶ را نشان می‌داد و در توجیه این افزایش قیمت می‌گفت "ما الآن اگر بخواهیم این قطعه را تهیه کنیم باید با نرخ ارز جدید بخریم".

کوهکن خاطرنشان کرد: در مواقع حساس جامعه، همه به گرانی دامن می‌زنیم که در نهایت تبعات منفی آثار این گرانی‌ها به‌سمت خودمان است، البته این بدان معنا نیست که بخواهیم دولت را تبرئه کنیم چراکه در ترکیه نیز شبیه این اتفاق افتاد.

وی افزود: رئیس جمهور ترکیه با مردم صحبت و به آنان اعلام کرد "ارز و طلای خود را به بانک‌ها برده و به‌ازای آن لیر بگیرید". شاید در ترکیه تعدادی به‌صورت سمبلیک به میدان آمدند و جلوی بانک‌ها صف کشیدند اما این‌گونه رفتارها از نظر روانی بسیار مؤثر است.

وی تصریح کرد: اما رئیس جمهور ایران چون در زمان انتخابات به‌تنهایی به میدان آمده است و کلید نشان مردم داده و آن را شاه‌کلید حل همه مشکلات عنوان کرده و اعلام کرده "خودم مشکلات را حل می‌کنم"! حالا می‌خواهد مشکلات کشور را خود به‌تنهایی حل کند و این مسئله امکان‌پذیر نبوده چراکه رئیس جمهور در گام نخست باید با مردم صحبت کرده و به مردم بگوید "این بخش از مسایل به شما بازمی‌گردد و دولت نیز این برنامه‌ها را دارد و اگر شما همکاری نکنید برنامه‌های دولت به نتیجه نمی‌رسد".

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی دلال‌بازی، واسطه‌گری و ایجاد جو روانی را عاملی بر مشکلات اقتصادی دانست و گفت: سال گذشته مواد اولیه پتروشیمی به‌صورت عادی مورد استفاده قرار می‌گرفت و میزان تقاضا حدود ۷۵۰ هزار تن بود، اما امروز که ۷ ماه از سال گذشته میزان تقاضایی که داشتند به بیش از ۶ برابر یعنی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

وی درباره لزوم اعلام لیست کسانی که ارز گرفته‌اند به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات اظهار داشت: من معتقد به شفاف‌سازی هستم و معنی شفاف‌سازی این است که مردم از این موضوع مطلع باشند و اگر کسی ریگی به کفش نداشته باشد نیز نباید نگران باشد. اما واقعیت این است که وجود واسطه‌های ناسالم که بخشی از آنها دست آلوده و کثیفشان در دست بعضی از مدیران کشور است، نمی‌خواهند شفاف‌سازی انجام شود.

کوهکن گفت: اگر فعالیت‌های اقتصادی شفاف باشد قطعاً به‌نفع افرادی است که فعالیت آنها به‌صورت سالم دنبال می‌شود و مشکلاتی چون احتکار نیز به‌وجود نخواهد آمد بر همین اساس نمایندگان مجلس در ارتباط با عاملان اصلی و اخلالگران اقتصادی درخواست محاکمه علنی داشتند.

وی تصریح کرد: کشور قانونی با عنوان اخلال در نظم اقتصادی دارد که مجازات آن اعدام است، از این رو کسانی در کشور از ۱۰۰ میلیارد تومان تا ۵۰۰ میلیارد تومان ارز خریدند، اما هیچ ارزی مبادله نشده و تنها به‌وسیله تلفن بین خودشان رد و بدل کردند و برای مردم و بازار التهاب و مشکلات متعدد ایجاد کردند این اقدام مصداق اخلال در نظم اقتصادی است.

نماینده مردم لنجان بیان کرد: قطعاً اگر این افراد به‌استناد این قانون مجازات و کنار دیوار گذاشته شوند، مردم خوشحال خواهند شد و از سوی دیگر بی‌اعتمادی مردم به اعتماد تبدیل می‌شود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا