بورسبورس اوراق

نگاه سهامداران به سیگنال های مثبت بورسی

سوق روند بورس به حرکت در مسیر منطقی، باعث بازگشت مجدد شاخص کل به کانال ۱۸۸هزار واحد شد. وجوه بنیادی بازار، این روزها مطلوب تر از همیشه در تصمیم سهامداران خودنمایی می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بورس آخرین هفته از مهرماه را طوفانی آغاز کرد، به نحوی که شاخص کل با جهش بیش از ۵هزار و ۵۰۰ واحدی به نیمه های کانال ۱۸۸هزار واحد رسید.

شواهد حاکی از آن است که فصل جدید گسیل پول های تازه به بورس در حالی آغاز شده، که گزارش عملکرد شرکت ها، نقطه عطف تصمیم سهامداران بورس است.

هر روزی که می گذرد، شرکت های بیشتری از عملکرد ۶ ماهه نخست سال خود اطلاع رسانی میکنند. در این میان ارقام تعدیل مثبت بسیاری از این شرکت ها به عنوان یک نشانه مهم در تصمیم سهامداران نقش دارد.

از سوی دیگر روز گذشته اقتصاد کشور شاهد کمرنگ شدن یکی دیگر از ریسک های سیستماتیک بود. تمدید تعلیق از لیست کشورهای مشمول اقدامات سخت مقابله ای مالی و بانکی(FATF) تا بهمن ماه موضوع مهمی بود که اثرات خوشبینی به آن، در روند معاملات سهامداران آشکار بود.

در این خصوص لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس جمهوری بیان کرد: تمدید تعلیق از لیست سیاه FATF گام مثبتی در روابط بانکی است. این موضوع کمک میکند بانکداری بهتری داشته باشیم و امکان نقل و انتقالات مالی ناشی از برخی جرائم و تخلفات مالی را کاهش دهیم.

رشد امروز بورس تهران تسری رشد قیمتی نمادهای بزرگ به نمادهای کوچک بود. به این ترتیب شرکت فولاد مبارکه اصفهان بار دیگر بر صدر نمادهای موثر بر رشد شاخص قرار گرفت. پتروشیمی پارس و ملی مس ایران در رده های دوم قرار گرفتند تا حضور شرکت های فولاد، معدنی و پتروشیمی بیشتر از همیشه برجسته باشد.

ارزش معاملات بورس تهران امروز در محدوده ۹۲۰ میلیارد تومان قرار گرفت و حجم معاملات نیز به بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ سهم رسید.

در میان صنایع بیشترین ارزش بازار متعلق به فرآورده های نفتی بود که به بیش از ۱۴۷ میلیارد تومان رسید. همچنین “شبندر” نیز با ۴۶ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورسی به خود اختصاص داد.

بر این اساس تغییر مالکیت امروز بورس تهران به بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان و از سمت حقوقی به حقیقی انجام گرفت.

تحرک قابل توجه حقیقی ها در معاملات امروز از گروه فرآورده های نفتی آغاز شد. این گروه همچنین موج تقاضای قابل توجهی در گروه های محصولات شیمیایی و بانک ها داشت.

بیشترین خرید بازیگران خرد امروز در نماد “شبندر” بود و بعد از آن “وبملت” مورد توجه این گروه قرار گرفت.

در آن سمت بزرگان بازار حمایت بیشتری از گروه تامین آب، برق و گاز داشتند. حقوقی ها عمده تقاضای خود را در نماد “وامید” داشتند.

در میان صنایع بورسی از ۳۸ صنعت فعال، تنها دو صنعت با افت قیمتی مواجه شدند و تمامی صنایع بورسی روند صعودی داشتند. در صدر این جدول صنعت فنی مهندسی بود و بعد از آن لاستیک و پلاستیک در رده دوم جای گرفت.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا