بانکبانک و بیمهصوت

بدهی بانک ها به بانک مرکزی ریشه در کلان اقتصاد دارد

 

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ریشه اصلی بحث بدهی بانک ها به بانک مرکزی را باید در کلان و شرایط اقتصادی کشور جستجو کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حیدر مستخدمین حسینی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: وقتی اقتصاد مملکت در حالت رکود بسر می برد در چنین شرایطی امکان باز پرداخت اصل و سود تسهیلات بانکی برای فعالان اقتصادی اعم از تولید کنندگان، صنعتگران و دیگر مشتریان بانکی به هیچ وجه وجود ندارد.

وی ادامه داد: بدون شک با کاهش قدرت بازپرداخت وام های بانکی منابع بانک ها به شدت دچار افت می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: بانک ها برای اینکه بتوانند خدمات بیشتری به مشتریان خود ارائه دهند از منابع بانک مرکزی استفاده می کنند که به این اقدام در اصطلاح «اضافه برداشت بانک ها» گفته می شود.

وی افزود: بانک ها با توجه به بالا بودن نرخ اضافه برداشت (۳۴ درصد) تمایل چندانی به استفاده از منابع بانک مرکزی ندارند بلکه راهکاری که این بانک جلوی پای آنان گذاشته یعنی منابع بین بانکی استفاده می کنند.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: این منابع کوتاه مدت نمی تواند تداوم داشته باشد به همین دلیل نسخه ای که بانک مرکزی برای بانک ها پیچیده زیاد کاربرد ندارد در نتیجه بانک ها دوباره تمایل به استفاده از منابع ۳۴ درصدی بانک مرکزی از خود نشان می دهند.

وی همچنین اذعان داشت: بانک ها در شرایط متعادل اگر به فرض ۱۰۰ واحد پولی جذب می کنند بطور متوسط باید ۸۰ واحد را به پرداخت تسهیلات اختصاص دهند که متاسفانه در چند ساله اخیر این نسبت در برخی از بانک ها حتی به ۱۲۰ واحد نیز رسیده است یعنی ۱۰۰ واحد منابع جذب و در برابر بیش از ۱۰۰ واحد تسهیلات پرداخت کرده اند.

کارشناس اقتصادی در ادامه این مصاحبه یادآور شد: طبق معمول بانک ها عدد بالای ۱۰۰ واحد پولی را از طریق منابع بانک مرکزی تامین می کنند.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی « سید وحید موسوی و حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا