بورسبورس اوراق

سودآوری شرکت ها راز شادابی اقتصاد

حسن قالیباف اصل گرانیگاه آرامش و ثبات در بازار سرمایه بود و شخصیت، متانت و تخصص او الگویی برای این بازار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر شاپور محمدی، ‌رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عصر امروز در مراسم تکریم از حسن قالیباف اصل و معارفه علی صحرایی،‌ مدیر عامل جدید شرکت بورس اوراق بهادار، ضمن بیان مطلب فوق از محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و همچنین علی صالح آبادی، رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار قدردانی کرد و گفت: دکتر قالیباف اصل زمانی به سمت مدیرعاملی شرکت بورس منصوب شد که دکتر علی صالح آبادی، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را برعهده داشت. دکتر صالح آبادی، سنگ بنای بسیار خوبی را در بازار سرمایه از خود به یادگار گذاشته و بخش عمده ای از توسعه این بازار محصول خدمات ایشان است. بازار سرمایه همواره در مسیر توسعه حرکت کرده است و هیچ دوره ای این روند متوقف نشده است. دکتر محمد فطانت نیز در دوران کوتاه ریاست خود، اقدامات گران بهایی را برای بازار سرمایه انجام داد.

رییس سازمان بورس ضمن تشکر از اقدامات کمیسیون اقتصادی مجلس نیز ابراز داشت: دکتر پورابراهیمی برای توسعه بازار سرمایه اقدامات و کمک های زیادی انجام داده است.

همچنین بخوانید

دکتر محمدی ضمن بیان اینکه حسن قالیباف اصل گرانیگاه آرامش و ثبات در بازار سرمایه بود و شخصیت، متانت و تخصص او الگویی برای این بازار است، گفت: وی مشکلات را به خوبی حل و فصل می کرد و مدیر به یادماندنی بازار سرمایه است و اکنون با سمت مشاور سازمان بورس در خدمت ایشان هستیم.

وی ادامه داد: صداقت، راستگویی، عمل حرفه ای و تخصص علی صحرایی مورد تایید هیات مدیره شرکت بورس تهران است. سازمان بورس نیز تلاش کرده تا مدیران فعال در بازار سرمایه چه سازمان و چه ارکان، از بدنه این بازار انتخاب شوند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: البته ورود مدیران خارج از بازار سرمایه را نفی نمی کنیم، اما اولویت با افرادی است که سال ها تجربه حضور در بازار سرمایه دارند. آقای صحرایی نیز از همین دست افراد است.

وی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار در بازار سرمایه، شاهد حضور یکی از بانوان (خانم وزیرزاده) در هیات مدیره شرکت بورس هستیم،‌ تاکید کرد: پررنگ شدن نقش بانوان در سمت های مدیریتی و تصمیم گیری از سیاست های کلان جمهوری اسلامی است که ریاست جمهوری نیز آن را پیگیری می کنند.

دبیر شورایعالی بورس افزود: طی دو سال و نیم گذشته بیش از چهل کار بزرگ و اساسی از جمله توسعه بازارها،‌ ابزارها و اصلاح قوانین صورت گرفته است. اکنون نیز وارانت به تصویب رسیده که بخش عمده ای از این کار بر عهده دکتر قالیباف بود.

طی دو سال گذشته نیز کارهای بسیار خوبی در بورس کالا انجام شد. مشکلاتی که در حوزه قیمت گذاری ایجاد شده بود،‌ با کمک رییس جمهوری حل و سقف قیمت گذاری برداشته شد. امیدوارم در آینده نیز اصلاحات بیشتری در مکانیزم های قیمت گذاری دولتی انجام شود.

دبیر شورایعالی بورس خاطر نشان شد: طی یک سال اخیر بازار سرمایه رشد بسیار خوبی را تجربه می کند. در سال ۹۴ ارزش چهار بورس کشور ۱۲۵ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۵ مبلغ ۱۹۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۶ مبلغ ۲۴۷ هزار میلیارد تومان بود که در هفت ماه نخست سال ۹۷ این رقم به ۲۶۰ هزار میلیارد تومان رسید.

سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: در چنین شرایطی شفافیت و صیانت از حقوق فعالین بازار سرمایه، اولویت اصلی سازمان بورس است. اگر کسی بخواهد با سیگنال فروشی و نشر اطلاعات غلط مردم را گمراه یا قیمت را دستکاری کند، قطعا با او برخورد می شود. در عین حال باید آرامش بازار سرمایه حفظ شود. اکنون یکپارچگی بازار سرمایه از همه چیز مهم تر است.

وی خاطرنشان کرد: شفافیت و صیانت از حقوق مردم باید اولویت همه فعالین بازار سرمایه باشد. اکنون ارزش بازار سرمایه کشور نزدیک ۹۵۰ هزار میلیارد تومان است. از همین رو باید از اعتماد سرمایه گذاران صیانت شود و سلامت در بازار سرمایه جاری باشد. اگر در جایی فردی تخلفی حتی کوچک انجام داده باشد، سازمان بورس به طور قطع آن را پیگیری می کند. به عنوان مثال با کمک قوه قضاییه، فعالیت ۲۰ کانال و سایت سیگنال فروش متوقف شد.

دکتر محمدی تصریح کرد: نکته بسیار مهم که باید همگی به آن توجه کنیم این است که این بنگاه ها هستند که اقتصاد کشورها را اداره می کنند و حتما باید سودآوری آنها تقویت شود. سودآوری شرکت ها راز شادابی اقتصاد است.

رییس سازمان بورس ادامه داد: سیاست های پولی و مالی، اقدامات بانک مرکزی و عملکرد سازمان بورس نمی تواند جایگزین سودآوری شرکت ها شود. نباید تصور کنیم سیاست های بازار پول و سرمایه بهره وری را از میان برداشته یا ایجاد کرده است البته تاثیر آن را انکار نمیکنیم اما اصل عملکرد شرکت ها است.

وی گفت: یکی از ویژگی های بازار سرمایه علامت دهی در تابلوهای بورس به سیاست گذاران اقتصادی است. زمانی که پیام تابلوهای بورس، ‌بهره وری باشد، به طور قطع شاهد تاثیرات بسیاری بر اقتصاد خواهیم بود.

دکتر محمدی با تاکید بر اینکه لازم است تک تک فعالان بازار سرمایه با توجه به سودآوری شرکت ها در خصوص سرمایه گذاری خود تصمیم بگیرند، گفت: زمانی که منابع با این شکل تخصیص یابد، ‌به مدیران شرکت ها پیام سودآوری و بهره وری منتقل می شود. سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم گرفته برای شرکت هایی که بهره وری و سودآوری دارند، تسهیلات خاصی ایجاد  و برای آنها یک کانال سبز ایجاد کند.

وی در پایان از اصحاب رسانه قدردانی کرد و گفت: اکنون رسانه ها عامل انتشار سریع اطلاعات و افزایش شفافیت در بازار سرمایه هستند و سازمان بورس قدردان آن ها است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا