انرژی

سومین تغییر کابینه از درون دولت کلید خورد

پس از استیضاح علی ربیعی و مسعود کرباسیان در مجلس، سومین تغییر در دولت دوازدهم از درون کابینه صورت گرفت. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که با سه بار استیضاح رکورد بیشترین استیضاح در مجلس را به خود اختصاص داده بود، پس از پنج سال کار در ساختمان دادمان، متن استعفای خود را که روز ۱۰ شهریورماه به رییس‌جمهور نوشته بود، امروز در فضای مجازی منتشر کرد. این موضوع یکی از اخبار پراهمیت اقتصادی در روز شنبه بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، وزیر راه و شهرسازی که در هفته‌های اخیر جزو خبرسازترین اعضای کابینه دولت دوازدهم بوده و شایعه‌هایی درباره استیضاح یا استعفای وی به‌طور متناوب مطرح می‌شد، امروز متن استعفای خود را منتشر کرد تا رسما از سمت خود خداحافظی کند؛ البته استعفایی که متعلق به یک‌ماه و نیم قبل بود. آخوندی در بخشی از این نامه نوشته است: «پیرو سه بار درخواستی که سال گذشته از محضر جنابعالی (رئیس‌جمهوری) داشتم اجازه می‌خواهم از خدمت شما از دولت رخصت بخواهم. به نظر نمی‌رسد در ارتباط با روش بازآفرینی شهری مورد نظر جنابعالی بتوانم کار موثری انجام دهم. همچنین در ارتباط با سیاست دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود کشور نیز امکان هماهنگی ندارم. این حق شماست که وزیر همراه‌تری را در دولت داشته باشید. خواهشمندم این‌بار با درخواست این جانب موافقت و در تعیین جانشین تسریع فرمایید.»

همچنین بخوانید

آخوندی: امروز آخرین روز کاری من است

پس از انتشار متن استعفا، وزیر راه و شهرسازی برای رونمایی از اپلیکیشن فرودگاه امام (ره) در آن‌جا حاضر شد. او در این مراسم گفت: خوشحالم که در روز پایانی کاری‌ام در دولت، می‌بینم که مدیران جوان وارد عرصه شده و فعالیت می‌کنند.

فرودگاه امام (ره) به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کند

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام (ره) معتقد است با اجرای طرح‌های مدیریت هوشمند از جمله آغاز به کار اپلیکیشن، این فرودگاه گامی مهم جهت حرکت به سمت ارائه خدمات هوشمند به مردم برداشته است. متن صحبت‌های شهرام آدم‌نژاد را این‌جا بخوانید.

اعلام آمادگی ۱۱۰ شرکت اروپایی برای تعامل نفتی با ایران

خبر پراهمیت دیگر به موضوع همکاری پسابرجامی اروپایی‌ها با ایران مربوط می‌شود. رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پیشنهاد انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به دولت برای تعامل با شرکت‌های کوچک اروپایی در زمان تحریم اظهار کرد: انجمن با همکاری اتاق تهران در تلاش است از تعدادی از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی دعوت کند به تهران بیایند و سمیناری تشکیل دهیم. رضا خیامیان به این سوال که آیا شرکت‌های اروپایی مایل به تعامل با ایران و حضور در سمینار مذکور هستند یا خیر، پاسخ  داد: ۱۱۰ شرکت کوچک و متوسط اروپایی اعلام آمادگی کردند با شرکت‌های ایرانی جوینت شوند و در صنایع نفت و گاز ایران حضور داشته باشند.

خبرهای خوش برای کامیون‌داران

اعتراض کامیون‌داران به مشکلات معیشتی و هزینه‌های لوازم، بخصوص گرانی و کمبود لاستیک در هفته‌های اخیر خبرساز شده است. گزارش‌های موجود از بازار لاستیک نشان می‌دهد قیمت هر جفت لاستیک خودروهای سنگین، در طول ماه‌های گذشته از حدود سه میلیون تومان به مرز ۱۷ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. چند روز قبل، وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد که دولت ارز لازم را برای این منظور تخصیص دهد. امروز هم رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران از ثبت سفارش تایر خودروهای سنگین با ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد و اعلام کرد که التهاب بازار در این بخش تا یک الی دو ماه آینده فروکش خواهد کرد و در حال حاضر نیز مشکلات مربوط به تامین لاستیک مورد نیاز کامیون‌داران براساس قیمت رسمی تا حد زیادی کاهش یافته است.

قیمت خرید دلار و یورو در بانک‌ها

بانک‌ها برای امروز (شنبه) دلار را ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و یورو را تا ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان از مردم خریداری کردند. بانک‌ها فروشنده ارز نیستند و تنها ارز مسافرتی را در دستور کار فروش دارند. یورو ارزی است که بانک‌ها برای مسافران ارائه می‌کنند و معمولا حدود ۲۰۰ تومان بالاتر از نرخی است که یورو را از مشتری می‌خرند.

کاهش قیمت طلا نسبت به هفته گذشته

قیمت طلا در بازار امروز تا ساعت ۱۵ و ۴۰ دقیقه روند کاهشی نسبت به روزهای گذشته و هفته قبل را تجربه کرد که البته ابراهیم محمدولی – رییس اتحادیه طلا و جواهر – در این باره به ایسنا گفت: گرچه نسبت به روزهای گذشته قیمت‌ها کاهشی بوده است اما در قیاس با چند ساعت پیش افزایش نسبی داشتیم و باید امیدوار باشیم تا بازار رنگ آرامش و تعادل به خود بگیرد چرا که این وضعیت به زیان همه است. وی با بیان اینکه نوسانات در بازار به نفع هیچ کس نیست گفت: هم‌اکنون در بازار طلا به تعداد انگشتان یک دست هم مشتری پیدا نمی‌شود و همه متاسفانه دلال شده یا به فکر دلالی هستند.

او در مورد قیمت طلا نیز این گونه پاسخ گفت که امروز هر مثقال طلای ۱۷ عیار، یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۳۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود و قیمت انس جهانی نیز با افزایش نسبی به ۱۲۲۷ دلار رسیده است.

بانک آمریکایی: نفت ۱۰۰ دلاری نخواهد شد!

در شرایطی که بسیاری کارشناسان معتقدند با ادامه‌ی تحریم ایران و عدم توانایی کشورهای تولیدکننده نفت در جایگزینی کردن نفت ایران، قیمت هر بشکه در ماه‌های آینده به بالای ۱۰۰ دلار می‌رسد، مدیر تحقیقات کالای بانک سرمایه‌ گذاری آمریکایی گلدمن ساکس اظهار کرد برخلاف آنچه تحلیلگران مختلف هشدار داده‌اند قیمت نفت‌خام بعید است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. جفری کوری در توضیح دلایل خود برای بعید بودن صعود قیمت نفت به ۱۰۰ دلار گفت: علاوه بر نشانه‌هایی مبنی بر این‌که صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید، صادرات ایران حداقل بلافاصله نیمی کاهش پیدا نخواهد کرد. عربستان سعودی نیز اگر آمارهای این کشور را باور داشته باشیم تولید خود را سریع‌تر از حد انتظار افزایش داده و امیدها را نسبت به وجود عرضه کافی پس از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بالا برده است.

صحبت‌های کوری در حالی مطرح می‌شود که با توجه به قتل جمال خاشقجی که گفته می‌شود به دستور بن سلمان، شاهزاده سعودی انجام شده، برخی کشورهای اروپایی و حتی آمریکا از احتمال تحریم عربستان سخن می‌گویند.

سه روز تا پایان مهلت مشمولان سهام عدالت

کسانی که تا کنون به هر دلیل اقدام به ثبت شماره شبای حساب بانکی خود در سامانه سهام عدالت، نکرده‌اند بجنبند! این گروه از مشمولان فقط تا پایان مهر ماه برای مراجعه به سامانه سهام عدالت و ثبت نام مهلت دارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا