تجارتصنعت، معدن، تجارت

راهکارهای جدید گمرک برای کمک به واحدهای تولیدی

رئیس کل گمرک ایران در دیدار با فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی تشریح کرد :

فرود عسگری از راهکارهای جدید گمرک برای کمک به واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: طبق ابلاغیه‎ وزارت صمت ۳ هزار و ۶۳۷ قلم کالا از پرداخت مابه‎التفاوت نرخ ارز معاف شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی  از گمرک ایران؛ فرود عسگری افزود: برای کمک به واحدهای تولیدی کشور از جمله واحدهایی که دارای مشکل انتقال وجه به فروشنده خارجی هستند با گواهی بانک عامل کل کالا که هم‎ارز ریالی آن به بانک پرداخت شده است، ترخیص می شوند.

وی گفت: یکی از گرفتاری‎هایی که واحدهای صادرکننده دارند بحث نرخ محاسبه برگشت ارز است که پیشنهاد دادیم تا ملاک آن نرخ ارز ثانوی لحاظ شود که اگر این اتفاق بیافتد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

عسگری ادامه داد: واحدهای تولیدی که بتوانند علاوه بر حقوق ورودی که قبلا به صورت ضمانت نامه تودیع می‎کردند فعالیت ‎های ارزش افزوده را هم به صورت تضمین بانکی ارائه کنند این کمک بزرگی برای واحدهایی که دارای مشکل نقدینگی هستند محسوب می‎شود و به جبران کمبود نقدینگی آنها کمک می‎کند.

وی اضافه کرد: یکی از تصمیماتی که در حوزه کمک به واحدهای تولیدی اتخاذ کردیم این بود که در مورد واحدهایی که در صف تخصیص ارز هستند؛ بانک عامل می‎تواند تا زمان صدور کد رهگیری یک گواهی به گمرک ارائه دهد تا ۷۰ درصد کالا را ترخیص کنیم و ۳۰ درصد کالا را تا زمان ارسال کد ۱۴ رقمی از سوی بانک نگه می‎داریم.

رئیس کل گمرک ایران گفت: فعالان مجاز اقتصادی که در پرتال ثبت نام و توسط گمرک ریجستر شوند و در چند سال گذشته تخلفی صورت نداده باشند اجازه دارند به صورت شناور ضمانت‌نامه تودیع کنند یعنی هر زمان واردات داشتند مبنای پرداخت یک سال ضمانت‎های بانکی قرار گیرد.

رئیس کل گمرک ایران در نشست با اعضای اتاق بازرگانی تبریز و همچنین مدیران واحدهای تولیدی و اصناف، ضمن اشاره به تسهیلات و برنامه های جاری گمرک ایران و بسته های پیش بینی شده در حمایت از تولید وصادرات از جمله ترخیص نسیه، ضمانت نامه بانکی، تفویض اختیار صدور، تمدید و تسویه ورودموقت و عدم نیاز به استعلام از استاندارد برای کالاهای صادراتی دارای گواهی استاندارد خبر داد .

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا