امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیش‌بینی تولید ۹۰ هزار تن دانه زیتون در سال جاری

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی:

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد امسال با ۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل، ۹۰ هزار تن از این محصول در کشور تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید رحمت اله پریچهر افزود: بخشی از نهال‌هایی که در سنوات گذشته کشت شده بود به باردهی رسیده و از این رو در سال جاری افزایش تولید دانه زیتون پیش بینی شده است.

او با بیان این که در حال حاضر در ۲۶ استان کشور زیتون کشت می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم استان‌های روغن خیز به سمت تولید روغن زیتون سوق پیدا کنند.

همچنین بخوانید

پریچهر، تولید روغن زیتون را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: مهمترین هدف ما ارتقای بهره وری عوامل تولید، اقتصادی کردن تولید زیتون و کمک به سلامت جامعه است.

او اظهار داشت: سالانه بین پنج تا هفت هزار تن در کشور روغن زیتون تولید و همین میزان هم وارد می‌شود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت روغن زیتون گفت: روغن زیتون در گروه دوم کالاهای اساسی قرار دارد و ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق نمی‌گیرد و از این رو قیمت روغن زیتون رقابتی خواهد شد.

او به باغداران توصیه کرد برای تولید روغن زیتون تلاش کنند چرا که موجب بهبود صنعت آن و اقتصاد ملی می‌شود.

پریچهر با اشاره به این که بیش از ۵۰ درصد ارقام زیتون کشت شده در ایران، روغنی هستند، اذعان داشت: بخشی از ارقام زیتون دو منظوره هستند به طوری که می‌توان علاوه بر استفاده از دانه، از آن روغن بدست آورد.

او افزود: صنایع روغن کشی در این حوزه به اندازه کل تولید داخل ظرفیت دارد و نیازی به افزایش ظرفیت این صنایع نیست.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی بر ادامه ممنوعیت واردات میوه و کنسرو زیتون به کشور تاکید و تصریح کرد: واردات روغن زیتون با تعرفه ۲۶ درصد آزاد است.

او با اشاره به این که در ایران ۲.۵ برابر سرانه دنیا، کنسرو زیتون مصرف می‌شود، گفت: سرانه مصرف روغن زیتون در کشور حدود ۱۳۵ گرم به ازای هر نفر است.

پریچهر تولید ۲۰۰ هزار تن میوه زیتون را از اهداف برنامه ششم توسعه عنوان کرد و اظهار داشت: در این برنامه هدف‌گذاری شده که سرانه مصرف روغن زیتون به ۲۰۰ گرم به ازای هر نفر برسد.

او خاطر نشان کرد که سال گذشته ۶۵ درصد میوه‌های زیتون به کنسرو و ۳۳ درصد به روغن تبدیل شد.

پریچهر ادامه داد: کیفیت زیتون در ایران به علت شرایط آب و هوایی و ارقام مورد استفاده بسیار خوب است.

او اعلام کرد: ما انتقال ژرم پلاسم زیتون از کلکسیون شورای بین المللی زیتون و روغن زیتون را در دستور کار داریم.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی افزود: ما همچنین دعوت از مدرسان شورای بین‌المللی زیتون و روغن زیتون برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شرکت کارشناسان در دوره‌های آموزشی این شورا را در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا