ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

چرا فیبرنوری به منازل نرسید؟

به گفته مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران، اگر چه انحصاری در حوزه فیبر نوری وجود ندارد، اما علت عدم پیشرفت این پروژه، عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های اینترنتی است و البته برای ورود بخش خصوصی به این عرصه، به تسهیل قوانین نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پروژه رساندن فیبر نوری به در منازل و جایگزینی آن با کابل مسی با توجه به افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی، در سال‌های اخیر مورد توجه مسوولان وزارت ارتباطات قرار گرفت. البته در ابتدا اپراتور چهارم (ایرانیان‌نت) به عنوان مجری این پروژه در نظر گرفته شد که با مشکلات مالی روبه‌رو و پس از آن هم مخابرات، امکان واگذاری فیبر نوری به مشترکان را در پروژه‌ای تحت عنوان «تانوما» در اختیار گرفت.

محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- دو سال پیش درباره فیبرنوری اظهار کرده بود: در بحث FTTX انحصاری در کشور وجود ندارد، چرا که شرکت‌های FCP مجوز فعالیت در بخش FTTC را دارا هستند و در نهایت تنها یک بخش FTTH  (فیبر نوری به در منازل) است که در انحصار شرکت ایرانیان نت قرار دارد. در این میان نکته مهم آنکه این طرح نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم دارد و نوع سرمایه‌گذاری آن از جنس دیربازده است. اما اکنون اکثر شرکت‌ها از مخابرات گرفته تا شرکت‌های FCP با وجود ادعاهای متعددی که در حوزه سرمایه‌گذاری دارند، طی یک سال اخیر سرمایه‌گذاری‌ عمده‌ای انجام نداده‌اند.

همچنین بخوانید

البته پس از ایرانیان نت، شرکت مخابرات ایران، پروژه فاز اول اتصال فیبر نوری به منازل را با عنوان تانوما (تارهای نوری مخابرات ایران) افتتاح کرد و در حالی که در ابتدا در هشت استان ارائه شده بود، هدف‌گذاری کرد که در گام بعدی شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها را تحت پوشش این طرح قرار دهد. البته مخابرات همان زمان اعلام کرد اگرچه در هر نقطه‌ای که ظرفیت‌سازی شده و پوشش وجود داشته باشد، مشتری می‌تواند از خدمات و سرویس‌های تانوما استفاده کند. اما تا ظرفیت‌سازی در کل کشور، حداقل پنج سال زمان لازم است.

فیبر نوری سرمایه‌گذاری کلان می‌خواهد

در این راستا و درباره پیشرفت فیبر نوری صابر فیضی – مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران- به ایسنا گفت: انحصاری در حوزه فیبر نوری وجود ندارد اما شرکت‌های اینترنتی توان سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارند، زیرا فیبر نوری سرمایه‌گذاری کلان می‌خواهد.

وی ادامه داد: اما از طرفی مخابرات توان این سرمایه‌گذاری را ندارد و از طرف دیگر سایر شرکت‌ها هم برای سرمایه‌گذاری نمی‌آیند، به همین دلیل فیبر نوری منحصر به شرکت‌هایی شده که از قبل در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای اینکه شرکت‌های خصوصی بخواهند وارد این عرصه شوند، حاکمیت باید نقش اساسی را داشته باشد و قوانینی که مصوب شده را تسهیل و به آن‌ها عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با اجرای پروژه «فیبر نوری به منازل»، به جای کابل مسی، فیبر نوری به کاربران خانگی، ادارات و موسسات ارائه می‌شود. طرح اتصال فیبر نوری که سرعت ارتباط را در حد چشمگیری افزایش می‌دهد، در کشورهای مختلف دنیا انجام شده است. اما جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی زمانی مقرون به صرفه خواهد بود که محتوای دیجیتالی بسیار زیادی بر روی شبکه‌ها تعریف شود و کاربران نیاز به داشتن سرعت بالا را احساس کنند.

اتصالات پهن باند فیبر به خانه یا همان اتصالات پهن باند FTTH ، معرف اتصالات کابل فیبرنوری برای اماکن به صورت اختصاصی است. این سیستم‌ها که براساس نور هستند، توان انتقال انبوهی از اطلاعات به شکل کارآمدتری از قبیل تلفن، ویدئو، داده و غیره را در مقایسه با شیوه سنتی کابل‌های مسی دارا هستند. این فناوری به سرعت رو به گسترش است زیرا برتری‌هایی نسبت به فناوری‌های کنونی دارد که امکان اتصال پرسرعت‌تر و ظرفیت برد بیش‌تر نسبت به زوج‌های پیچیده رسانا و خطوط DSL از جمله آن‌هاست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا