بورسبورس اوراق

پازل شفافیت بورس کامل تر از همیشه

بورس تهران بسیاری از ریسک های سیستماتیک را گذرانده است و اینک در شرایط امنی برای سرمایه گذاری به سر می برد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مصطفی امید قائمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهداف  ضمن اشاره به عبور از روزهای هیجانی بازار سهام بیان کرد: طی چند هفته اخیر و در بسیاری از مواقع سایه رفتارهای هیجانی بر تصمیم سهامداران سنگینی داشت.  این موضوع در نهایت بازار را در مقاطعی از مسیر اصلی خود خارج کرد و به تبع آن شاهد افت و خیزهای غیر منطقی شاخص کل بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: بازار سهام در ۶ ماه ابتدایی سال روندی کاملا منطبق بر شرایط اقتصادی داشت. رشد نرخ ارز و تورم به خوبی در شرایط مالی شرکت ها نشانده و این موضوع باعث شد شاهد رشد قیمتی بسیاری از نمادها باشیم.

همچنین بخوانید

مصطفی امیدقائمی همچنین افزود: در شرایط فعلی نشانه های خوبی برای چینش پرتفوی مطلوب در بازار وجود دارد که می تواند مسیر مشخصی پیش روی سرمایه گذاران قرار دهد. از این رو هرگونه رفتار موج سوارانه باعث تعجب است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهداف، در خصوص معاملات سهامداران طی مدت اخیر بیان کرد: اینکه بازار سهام به صورت همگن روند صعودی یا نزولی داشته باشد چندان مطلوب به نظر نمی رسد. این روزها بهترین فرصت برای تفکیک سهام سودده از زیانده بوده و بازار میتواند شاهد رشد قیمتی نمادهای بنیادی باشد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر گزارش عملکرد ماهانه و فصلی شرکت ها که می تواند فاکتور مهمی باشد، در بخش کلان نیز اقتصاد کشور به ثبات مطلوبی رسیده که این موضوع بازار سرمایه را نیز منتفع می کند.

امید قائمی در این خصوص تشریح کرد: در نیمه نخست سال التهابات ناشی از تحریم های آمریکا بسیار زیاد بود. همین موضوع ریسک های سیستماتیک بازار را تا حد زیادی افزایش داد. اما در هفته های اخیر خبرهای بسیاری در خصوص همکاری تجاری همه جانبه کشورهای اروپایی و نتایج دادگاه لاهه به نفع ایران دریافت شد، که تا حد زیادی اثر تحریم های آمریکا را کمرنگ کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شفاف شدن نسبی شرایط صنایع نیز گفت: یکی دیگر از مسائلی که میتوانست به عنوان ریسک برای سرمایه گذاران به شمار رود، موضوع عدم شفافیت در نحوه قیمت گذاری کالاهای پایه و محصولات آن ها بود. در این زمینه سیاست های دولت در تبیین بازار ثانویه ارز و دلار نیمایی ، همچنین فرمول مشخص قیمت گذاری محصولات پایه در بورس کالا تا حد زیادی توانست در تصمیم صحیح سرمایه گذاران نقش داشته باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهداف با اشاره به تکمیل قطعات تحلیل محوری در بورس تهران بیان کرد: در ادوار گذشته همواره گره های مبهمی در بازار وجود داشت که مانع اصلی تحلیل محوری سهامداران می شد. این دوره از فعالیت بازار سهام، یکی از شفاف ترین و درخشان ترین دوره های فعالیت این بازار است. از فرمول مشخص نرخ گذاری کالاها تا انتشار سریع آخرین فعالیت شرکت ها در این مدت پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی در ادامه افزود: هم اکنون بورس به شفافیت قابل ملاحظه ای رسیده است که وجه تمایز این بازار از بازارهای رقیب است. به همین دلیل انتظار می رود تا پایان سال گسیل نقدینگی به این بازار با شدت بیشتری همراه باشد.

امیدقائمی در پایان افزود: تنها قطعه این پازل که در معرض تغییر جدی قرار دارد، هوش و ذکاوت سهامداران است که ریسک این موضوع با فرهنگ سازی میان سرمایه گذاران کاهش می یابد. سرمایه گذاران باید فرصت به وجود آمده را غنیمت بشمارند و بتوانند با دید میان مدت و بلند مدت سودهای مطلوبی کسب کنند.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا