ارتباطات و فناوري اطلاعات

لزوم حذف نرخ عوارض شهرداری از بلیط هواپیما

 

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی بر لزوم حذف نرخ عوارض شهرداری از بلیط هواپیما در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مقصود اسعدی سامانی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: اوائل پیروزی انقلاب یعنی سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب با این دیدگاه که مسافران پروازهای هواپیما افراد متمول و پولداری هستند قانونی مصوب تا پنج درصد از پول بلیط هواپیما از مسافران اخذ و به شهرداری ها پرداخت شود.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: قانون مصوب شورای انقلاب تصریح دارد که ۱۰ درصد از این رقم وصولی به عنوان هزینه کارمزد باید به شرکت های هواپیمایی تعلق گیرد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ نیز می گوید : پنج درصد قیمت بلیط هواپیما و وسائط نقلیه دریایی باید به حساب شهرداری ها واریز شود.

وی افزود: بند ( ب ) ماده ۴۶ این قانون تصریح دارد به اینکه شهرداری محل فعالیت شرکت هواپیمایی مسئول دریافت این عوارض است.

اسعدی سامانی تصریح کرد: بند (الف ) ماده ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز یادآور می شود که این عوارض باید به حساب شهرداری محل فروش بلیط واریز شود.

وی ادامه داد: بلیط هواپیما امروز در شهرهای مختلف صادر و دریافت بلیط در هر شهری همیشه به معنی پرواز از همان شهر نیست برای مثال یک شهروند ساکن تهران امکان دارد در مشهد بلیط خریداری و از فرودگاه اصفهان به آبادان پرواز کند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: جدا از این محل فعالیت اغلب شرکت های هواپیمایی در تهران و همینطوربرخی از بلیط ها نیز به دلائل مختلف بصورت رایگان صادر می شود.

وی افزود: مسئولان شهرداری آمار تعداد بلیط های مورد صدور را از فرودگاه ها دریافت و بر اساس همان آمار مطالبه عوارض شهرداری می کنند.

اسعدی سامانی تصریح کرد: نکته تاسف بار در این میان اینکه شهرداری ها هم در مبدا و هم در مقصد پرواز مطالبه عواض دارند.

وی اذعان داشت: بعلاوه شهرداری ها در شهرهای که حتی فرودگاه وجود ندارد ازشرکت های هواپیمایی مطالبه عوارض می کنند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: طبق کنوانسیون های بین المللی عوارضی که از مسافران هوایی وصول می شود باید در امور فرودگاهی و هوانوردی هزینه شود.

وی در ادامه افزود: شهرداری ها هیچ گونه فعالیت عمرانی در فرودگاه ها نداشته بنابراین دریافت این عوارض محلی از اعراب ندارد.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا