بانک و بیمهطلا و ارز

زائران اربعین نگران دریافت ارز مسافری/ بانک مرکزی تدبیر کند

گرچه بانک مرکزی اعلام کرده به ازای هر زائر اربعین صدهزار دینار با نرخ ۹۶ ریال را خارج از مرزها و درشعب منتخب توزیع خواهد کرد امامسافران نگران بوروکراسی و صفوف طولانی دریافت ارزدر عراق هستند.

بانک مرکزی دیروز در اطلاعیه ای اعلام کرد که برای هر زائر اربعین ۱۰۰ هزار دینار با نرخ ۹۶ ریال اختصاص خواهد داد تا دغدغه زائران برای تأمین ارز به حداقل برسد؛ به خصوص اینکه اکنون هر دینار عراق در بازار آزاد و البته صرافی های مجاز، نرخی بین ۱۲ تا ۱۳ تومان دارد و اختصاص نرخی متعادل تر می تواند برای زائران تسهیلات بیشتری را فراهم آورد. به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از مهر، بر این اساس بانک مرکزی اعلام کرده که زائران می توانند از طریق بانک ملی، مبلغ یکصد هزار دینار را با نرخ ۹۶ ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری کرده و اسکناس دینار را در نقاط مشخص شده شهرهای نجف، کاظمین و کربلا تحویل بگیرند. البته سه مرز مهران، چذابه و شلمچه هم در داخل کشور عراق تعیین شده که زائران اربعین بتوانند در آنجا اسکناس خریداری شده خود را تحویل بگیرند.

نکته حائز اهمیت آن است که بانک مرکزی با این اقدام تلاش دارد تا بخشی از نگرانی های خود مبنی بر استفاده ارز صرفاً برای هدف تعیین شده را از بین ببرد؛ یعنی افرادی که از ارز مسافرتی اربعین استفاده می کنند صرفاً آن را برای همان مقصد تعیین شده استفاده نمایند. به همین دلیل ارز خریداری شده بعد از خروج هر زائر از ایران اختصاص می یابد اما نکته اینجاست که زائران اربعین دغدغه هایی نسبت به شرایط و زمان تحویل ارز دارند که این دغدغه ها تاحدود زیادی هم منطقی است.

یکی از زائران سفر اربعین گفت: اقدام بانک مرکزی برای تأمین ارز مسافران زیارت امام حسین (ع) شایسته بوده و بخشی از دغدغه مسافران را برای تأمین ارز پوشش می دهد. اما نکته آنجاست که سفر اربعین مدت زمان بسیاری کوتاه و یک سفر فشرده است. بنابراین چنانچه فردی قرار باشد در مسیر مشخص شده راهپیمایی، از کاروان خارج شده و برای تأمین ارز اقدام کند ممکن است دچار مشکل شود.

وی افزود: بهتر این بود که بانک مرکزی در داخل کشور زمینه را برای اختصاص این ارز  فراهم می کرد تا زائران از این بابت دچار سختی نشوند.

یکی دیگر از زائران اربعین با بیان اینکه نگرانی بانک مرکزی در مورد مصرف دینار عراق اختصاص یافته صرفا برای سفر اربعین، کاملاً موجه است اما باید توجه داشت که مکانیزم فعلی دریافت ارز قطعا زوار را با مشکل مواجه خواهد کرد و بهتر بود بانک مرکزی مکانیزم بهتری را برای آن تعیین و اعلام می کرد.  

وی افزود: در شرایط کنونی به نظر می رسد بسیاری از زوار از دریافت ارز مسافری منصرف شوند چرا که این سفر بسیار فشرده است و در مسیرهای مشخص شده از سوی بانک مرکزی، امکان معطلی و دور شدن از کاروان های اعزامی وجود ندارد.

او ادامه داد: به نظر می رسد که بانک مرکزی می خواهد  میزان تقاضا برای دینار عراق را به حداقل برساند که چنین مکانیزمی را تعریف کرده است در غیر این صورت باید شرایط سهل تری را اعمال می کرد.

یکی دیگر از زوار اربعین  به این نکته اشاره کرد که براساس برآوردها بالغ بر دو میلیون زائر ایرانی امسال برای شرکت در مراسم معنوی اربعین وارد عراق خواهند شد. سوال این است که چگونه بانک مرکزی می خواهد ظرف مدت زمان کوتاهی ارز مورد نیاز تمامی این زوار را به صورت اسکناس در خاک عراق تحویل دهد؟

وی گفت: تعداد شعب بانک ملی پیش بینی شده در مرزها و تعداد شعب واقع در نجف و کربلا چگونه می توانند در مدت ۱۰ روز به دو میلیون زائر اسکناس تحویل بدهند؟ حتی از زائران از کاروان جدا شده و برای دریافت ارز به شعب مراجعه کنند، قطعا ازدحام و صف های طویلی مقابل شعب بانک ملی ایجاد خواهد شد و شعب توان پاسخگویی به تمام زائران متقاضی را نخواهند داشت.  

وی افزود: این موضوع مشکل آفرین شده و می شود تدابیری داشت که به جای آنکه زوار به خارج از مرزها برای دریافت ارز هدایت شوند، نمایندگی های سیار و یا شعبی وجود داشته باشد که با سرعت عمل بالا در کوتاه ترین زمان ممکن ارز موردنیاز مردم را  اختصاص دهند. اما شعب تعیین شده از سوی بانک مرکزی در خارج از مرزها، انگشت شمار و محدود باشد و در غیر این صورت بانک مرکزی باید اطلاع رسانی های لازم در این زمینه را صورت دهد.

این امیدواری وجود دارد که ظرف روزهای آینده و با نزدیک شدن به مراسم اربعین، دولت تمامی تلاش خود را برای دسترسی سهل و آسان زوار اربعین به ارز مسافری فراهم نماید.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا