امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۹۰ درصد خاک های ایران آهکی هستند

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات آب و خاک از آهکی بودن بیش از ۹۰ درصد خاک های کشور خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پیمان کشاورز در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی خاک هایی که بالای یک درصد آهک یا کربنات کلسیم داشته باشند در زمره خاک های آهکی قرار می گیرند.

وی ضمن اشاره به اینکه ایران در یک اقلیم خشک و نیمه خشک جهان واقع شده است، اظهارداشت: بجزء استان گیلان در بقیه نقاط کشور خاک ها با آهک مواجه و کشاورزی نیز در این بستر انجام می شود.

همچنین بخوانید

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور گفت: تغییرات میزان آهک در خاک های کشاورزی از یک تا ۵۰ درصد در نوسان است.

وی افزود: مسئله مهمی که در خصوص خاک های آهکی وجود دارد اینکه آهک موجود در خاک ها بصورت غیر فعال و مشکل چندانی برای گیاهان ایجاد نمی کند اما باعث افزایش پی اچ خاک در حد ۷.۸ تا ۸.۲ درصد می شود.

کشاورز تصریح کرد: این رنج پی اچ جذب خیلی از عناصر غذایی مانند فسفر و ریز مغذی ها توسط گیاهان را دچار اشکال خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که کدام یک از بخش های زراعت و باغبانی بیشتر تحت تاثیر اثرات سوء آهکی بودن خاک قرار می گیرد، گفت: بخش باغبانی چون درختان میوه فوق العاده به کمبود عناصر میکرو حساس هستند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور افزود: آهک موجب افزایش پی اچ خاک و به تبع کاهش یا عدم جذب خیلی از عناصر میکرو توسط درختان می شود.

وی اظهارداشت: جدا از این امکان دارد آهک بصورت لایه های سخت در خاک وجود داشته و مانع نفوذ ریشه به اعماق خاک شود.

کشاورز در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: آهک از این دو طریق رشد درختان میوه را دچار اشکال می کند.

وی در ادامه افزود: اگرچه در بخش زراعت مشکلاتی در ارتباط با جذب فسفر و عناصر میکرو به دلیل آهکی بودن خاک ها خواهیم داشت اما به جهت اینکه گیاهان یکساله ریشه سطحی تر و تنوع زیادی دارند حساسیت این بخش نسبت به بخش باغبانی کمتر است.

برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۳.۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا