انرژی

عرضه نسل جدید سیستم‌های کاهش افت ولتاژ برق از سوی محققان کشور

اخیرا گروهی از محققان شهرک فناوری الکترونیک به طراحی و ساخت نسل جدیدی از سیستم‌های کاهش افت ولتاژ در شبکه‌های توزیع برق دست یافتند که به گفته آنها این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که قابل بهره‌برداری در ساخت کوره‌های قوس الکتریکی نیز هست.

دکتر علی برادران رضایی، یکی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ساخت اتوبوسترهای قدیمی در انحصار چند کشور بود که عملکرد آن بر مبنای “تپ چنجر” (که یک کلید مکانیکی است) بوده است که در آن با اضافه کردن سر بندی‌های متعدد (تپ) به ترانس‌های برق و بهره‌گیری از “تپ چنجر” مکانیکی امکان تغییر ولتاژ به صورت تحت بار میسر می‌شود. 

وی با بیان اینکه تغییر تپ در زمان افت ولتاژ برق رخ می‌دهد، خاطر نشان کرد: تغییر تپ در شبکه توزیع برق همراه با ایجاد جرقه‌های بسیار شدید و تنش‌های مکانیکی بسیار بالایی همراه است که منجر به کاهش عمر تجهیزات در شبکه می‌شود.

برادران رضایی اضافه کرد: از سوی دیگر برای مهار صدمات ناشی از این جرقه‌ها شرکت‌های سازنده مجبور به استفاده از آلیاژهای بسیار گران‌قیمت در تیغه‌های کلید این دستگاه هستند؛ از این رو در این پروژه تلاش کردیم تا سیستم جدیدی برای جلوگیری از بروز این مشکلات در شبکه‌های توزیع برق طراحی کنیم.

این محقق عنوان این دستگاه را “اتوبوستر یا تپ چنجر” دانست و خاطر نشان کرد: اتوبوستر جدید ساخته شده با به کارگیری روش جدید و کاملا منحصر به‌فرد و بومی، انقلابی عظیم در صنعت برق بوجود آورده است؛ چرا که این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که جرقه‌ای به وجود نمی‌آید، از این رو به کارگیری آلیاژهای خاص، مواد گران‌قیمت و یا قطعات مکانیکی در شبکه‌های توزیع و انتقال برق حذف شده است.

وی با بیان اینکه این امر قیمت تمام شده کل سیستم را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد، یادآور شد: علاوه بر آن حذف جرقه و صدمات ناشی از آن عمر دستگاه را ده‌ها برابر افزایش خواهد داد.

برادران رضایی سرعت بالا را از مزایای این دستگاه نام برد و اظهار کرد: به دلیل حذف ساختار مکانیکی، سرعت تغییرات بیش از پیش شده، به طوری که این محصول علاوه بر شبکه‌های توزیع برق در ساخت کوره‌های قوس الکتریکی نیز کاربرد دارد.

این محقق اضافه کرد: بر خلاف نمونه‌های قبلی که تغییرات حتما به صورت پله به پله صورت می‌پذیرد، در نمونه بومی امکان تغییر چند پله همزمان با سرعت بالا و قابلیت ارتباط از راه دور امکان کنترل بهینه و افزایش کیفیت شبکه برق را در اختیار شرکت‌های توزیع و انتقال نیروی برق قرار می‌دهد.

به گفته وی، قیمت تمام شده کمتر، طول عمر بسیار بالا و قابلیت کنترل دقیق از مزایای این دستگاه است.

برادران رضایی با تاکید براینکه در ساخت این دستگاه از هیچ قطعه خارجی پیچیده استفاده نشده است، گفت: این محصول قابلیت عرضه به بازارهای جهان را دارد و امیدوارم شاهد صدور فناوری ایرانی در سطح وسیع به تمام جهان باشیم.

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی ارومیه یادآور شد: این محصول در دو سطح ولتاژ 400V یا ۱۶۰KVA و ۲۰KV یا ۵MV ساخته شده و هم‌اکنون شرکت در حال طراحی نمونه ۱۳۲KV است. قرار است از این سیستم در یکی از شبکه‌های توزیع برق در مرز بازرگان به صورت پایلوت بهره‌برداری شود. 

این طرح از سوی پژوهشگاه نیرو و صندوق حمایت از توسعه صنایع الکترونیک (صحا) مورد حمایت قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا