تجارتصنعت، معدن، تجارت

سه تغییر باید در پیمان سپاری ارزی لحاظ شود

رئیس اتاق ایران:

– رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اگر دولت بر پیمان سپاری ارزی اصرار دارد، باید سه مورد را در دستورالعمل خود لحاظ کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «غلامحسین شافعی» امروز (یکشنبه) در مراسم بیست و دومین سالروز ملی صادرات که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: در شرایط کنونی حرفه ای ها به خاطر تعهداتی که دارند و نمی توانند به این تعهدات عمل کنند، کنار می روند و یک عده افراد غیرحرفه ای در تجارت فعال می شوند.
شافعی با تاکید بر اینکه قیمت های پایه ثابت اشتباه است، گفت: زمانی در دولت نهم و دهم این تغییرات قیمت های پایه حمایت شد و اکنون لازم است در این زمینه تجدیدنظر شود.
وی در تشریح سخن خود مثال زد: قیمت صادراتی هر عدد لیوان دو دلار است اما صادرکنندگان الان این لیوان را ۱.۲ دلار می فروشد؛ صادرکنندگان این مابه التفاوت را از کجا بیاورد؟
رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من اگر در روابط تجاری خود اختلاف تجاری پیدا کردم و پول کالای صادراتی ام را نتوانستم کسب کنم، ارز قابل بازگشت را از کجا باید بیاورم؟ باید ساز و کاری برای این زمینه دیده شود.
وی با اشاره به اینکه تعدادی از صادرکنندگان در خارج از کشور دفاتر تجاری دارند، گفت: بخشی از منابع صادرکنندگان صرف این هزینه ها می شود که این مساله ها در دستورالعمل دیده نشده است.
شافعی افزود: این احساس وجود دارد که یک نوع تعجیل در تصمیم گیری ها وجود دارد و بسیاری از تصمیم گیری ها نیازمند یک پیوست کارشناسی است.
وی ادامه داد: این تعجیل و دست پاچگی در بسیاری از تصمیم ها نتایج مثبتی در اجرا ندارد.
رئیس اتاق ایران گفت: فعالان اقتصادی وقتی صبح از خواب بلند می شوند، بنا به مصلحت – به درست و غلط آن کار ندارم – بدون اطلاع قبلی صادرات یک کالا را ممنوع می کنند که این ضایعاتی را برای کشور دارد.
شافعی افزود: یک بار پیمان سپاری ارزی برقرار شد و این مساله موجب شد که افراد غیرحرفه ای و حق العمل کارها به میدان بیایند و در روز ملی صادرات به عنوان صادرکننده نمونه از رئیس جمهوری لوح صادرکننده نمونه گرفتند؛ در حالی که در طول عمر خود یک کیلوگرم کالا هم صادر نکرده بودند.
وی در پایان تصریح کرد: در شرایط کنونی دولت باید بخش خصوصی را به عنوان مکمل نگاه کند؛ در شرایطی که باید درجه اعتماد متقابل را بالا ببریم، بخشی از این اقدامات که انجام می شود، ایجاد کننده انفصال است.
به گزارش ایرنا، بیست و دومین دوره روز ملی صادرات با هدف انتخاب صادرکنندگان برتر غیرنفتی در مرکز همایش های صدا و سیما در حال برگزاری است.

همچنین بخوانید
منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا